Účelom ustanovenia článku 4 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov je v čo možno najväčšom rozsahu zamedziť vzniku rozporov osobného záujmu verejného funkcionára s verejným záujmom pri výkone jeho verejnej funkcie či poskytovania neprimeraných výhod pre verejného funkcionára. Spomínaný zákon predstavuje nástroj, prostredníctvom ktorého možno dosiahnuť nápravu vzniknutej situácie napr. uložením finančnej sankcie či odstránením samotnej činnosti starostov odporujúcej verejnému záujmu.

Podnikanie 

Verejným záujmom je taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo mnohým občanom, pričom osobným záujmom je záujem, ktorý naopak prináša majetkový alebo iný prospech verejnému funkcionárovi alebo jemu blízkym osobám.

Zo zákona vyplýva, že starosta nesmie figurovať vo výkonných ani dozorných orgánoch obchodnej spoločnosti, t. j. nesmie byť napr. konateľom spoločnosti s ručením obmedzeným vykonávajúcej podnikateľskú činnosť alebo členom predstavenstva či dozornej rady akciovej spoločnosti.

Ak starosta dodrží zákonom stanovené obmedzenia, môže podnikať ako aj môže byť naďalej spoločníkom v obchodnej spoločnosti. Výkon funkcie starostu neznamená, že je starosta povinný zriecť sa svojho obchodného podielu v obchodnej spoločnosti. 

Osobný či verejný záujem

Vo Vašom prípade by pri činnosti starostu a obchodnej spoločnosti poskytujúcej právne služby, v ktorej je starosta zároveň spoločníkom, potenciálne mohlo dôjsť k rozporu, kedy by starosta pri výkone svojej funkcie uprednostnil svoj osobný záujem pred verejným záujmom. Mohlo by ísť napríklad o prípad, kedy by obec vzhľadom na výšku odmeny obchodnej spoločnosti za poskytovanie právnych služieb nepostupovala podľa zákona o verejnom obstarávaní a zákazky by boli priamo prideľované spoločnosti starostu. 

Mohla by nastať aj situácia, kedy by podmienky verejnej súťaže boli nastavené tak, aby ich vyhrala práve advokátska kancelária, v ktorej je starosta spoločník. V takomto prípade by starosta porušil svoje povinnosti podľa článku 4 zákona, v zmysle ktorých pri výkone svojej funkcie nesmie uprednostniť osobný záujem pred verejným záujmom, ako ani nesmie využiť svoju funkciu, právomoci a nadobudnuté informácie na získavanie výhody v prospech blízkej právnickej osoby.

V prípade, ak by sa však pri preskúmaní postupu obce pri zadávaní zákazky v rámci verejného obstarávania preukázalo, že podmienky ponúknuté obchodnou spoločnosťou, v ktorej je starosta zároveň spoločníkom, boli pre obec výhodnejšie oproti podmienkam ponúknutým ostatnými uchádzačmi, považovalo by sa uzatvorenie obchodného vzťahu s touto obchodnou spoločnosťou v súlade so zákonom i záujmom obce. Uchádzač o zákazku by v takomto prípade nemal byť žiadnym spôsobom diskriminovaný voči ostatným uchádzačom.

Kde hrozí konflikt záujmov 

Konflikt záujmov by v tomto prípade mohol nastať taktiež v oblastiach ako je napríklad prenájom obecných priestorov obchodnej spoločnosti starostu za nižšiu cenu na základe rozhodnutia starostu. Alebo by to mohlo byť  vypísanie súťaže o poskytovanie právnych služieb, o čo by mohla prejaviť záujem najmä starostova spoločnosť, avšak k posúdeniu rizika vzniku potenciálneho konfliktu záujmov je potrebné zohľadniť predovšetkým okolnosti spolupráce obce s touto obchodnou spoločnosťou či podmienky vyhláseného verejného obstarávania.

Čo môže urobiť občan

V prípade vašich pochybností ste ako obyvateľ obce oprávnený podať podnet na prešetrenie situácie komisii na ochranu verejného záujmu zriadenej obecným zastupiteľstvom. Komisia preskúmava podnety na začatie konania vo veciach ochrany verejného záujmu,  ako aj predkladá návrhy na začatie konania v tejto veci obecnému zastupiteľstvu. 

Tiež máte možnosť požiadať o prešetrenie veci priamo obecné zastupiteľstvo. V takomto prípade je však potrebné podnet riadne odôvodniť, musí byť z neho zrejmé, kto ho podáva, ktorého verejného funkcionára (starostu) sa týka, a čo namietate.

Autorka je advokátka a partnerka, alianciaadvokátov ak, s.r.o.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Môže byť starosta spoločníkom v obchodnej firme?
Môže byť starosta spoločníkom v obchodnej firme?
Môže byť starosta spoločníkom v obchodnej firme?
Môže byť starosta spoločníkom v obchodnej firme?