Septembrové povodne spôsobili škody za vyše 15 miliónov eur, odhaduje Slovenská asociácia poisťovní. Nie všetky už boli nahlásené. Do stredy nahlásili Slováci 4 400 škôd v objeme osem miliónov eur. Nie všetci Slováci si však škody môžu uplatniť. Hoci presné čísla nie sú známe, podľa odhadov je nepoistných až 40 percent domácností.

V prípade živelnej udalosti sa tak musia spoliehať na štát či na rôzne zbierky. Štát spravidla odškodňuje najmä pri veľkých a mediálne viditeľných udalostiach. Aj v súčasnosti hovorí vláda o potrebne odškodniť ľudí, vyplatená suma bude však skôr symbolická. Poistenie je z tohto pohľadu nenahraditeľné. Prekvapujúce je, že viac ako polovica poistených nemá zmluvy poriadne nastavené. Najčastejší problémom je podpoistenie, to znamená, že dohodnutá poistná suma je nižšia ako hodnota nehnuteľnosti.

Finančníci potvrdzujú, že živelné udalosti zvyšujú povedomie o poistení, ale iba na krátko.  „Ani tornádo na Morave ako najničivejšia udalosť posledných rokov neudržala zvýšený záujem dlhšie ako niekoľko málo týždňov,“ hovorí analytik OVB Allfinanz Marián Búlik. Všíma si, že záujem o poistenie nehnuteľností konštantný a zvyšuje ho v princípe len hypotekárne financovanie, keďže to vyžaduje poistenie kupovanej nehnuteľnosti a jej vinkuláciu ako povinnosť.

Situácia počas povodní v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves.
Neprehliadnite

Prehľad najväčších povodní a iných katastrof. Pripomeňte si, aké škody napáchali prírodné živly

Častým dôvodom, prečo sa ľudia nepoisťujú je, že si neuvedomujú riziko. Spoliehajú sa na to, že doteraz im dom nezničila víchrica ani povodeň. Poistná analytička Swiss Life Select Erika Šabíková vidí dva typy ľudí. O poistenie sa zaujímajú najmä tí, ktorí so živelnými udalosťami stretli osobne alebo poznajú niekoho, kto bol poškodení. „Iní považujú poistenie majetku za službu, ktorú nepotrebujú, lebo v ich oblasti sa doteraz nevyskytli žiadne udalosti, ktorých by sa obávali alebo nemajú dôveru v poistné produkty poisťovní“.

Dodáva však, že ochota ľudí poistiť si svoju nehnuteľnosť môže závisieť aj toho, ako sú ľudia spokojní „s výškou poistného plnenia od poisťovne, s rýchlosťou, či transparentnosťou komunikácie jednotlivých poisťovní pri poistných udalostiach“.

Dôvodom nespokojnosti môže byť práve podpoistenie, keď klient dostane plnenie znížené o mieru podpoistenia. Ak sa klient poistil pred desiatimi rokmi, cena bytu sa mohla za ten čas zdvojnásobiť. Ak sa nezmení aj poistná suma, poškodený dostane výrazne menej peňazí. Samotné poisťovne sa tomu snažia zabraňovať. V Allianzi začali prehodnocovať staršie zmluvy uzatvorené pred rokom 2018 a klientom ponúkajú aktualizované sumy a prípadne aj poistenie nových rizík.

Podľa Heleny Kanderkovej zároveň pristúpili k zmenám v indexácii majetkových poistných zmlúv. „Indexáciu, ktorá je určitou formou ochrany pred infláciou, sme uplatňovali aj doteraz, keď sme pri poistení budov zohľadňovali vývoj cien stavebných materiálov a prác, pri poistení domácností zas vychádzala z indexu cien tovarov a služieb. Po novom pri určovaní výšky poistnej sumy pri poistení bytov berieme do úvahy aj vývoj cien na realitnom trhu“.

Letecký pohľad na záplavy.
Neprehliadnite

Veríte, že ste naozaj poistený? Pozor na tieto situácie

To znamená, že sledujú, ako sa menia ceny nehnuteľností, ceny služieb remeselníkov, ale aj ceny zariadení v domácnosti. „Aktuálne zistené ceny potom porovnávajú s cenami v predošlom roku. Ak došlo k výraznému nárastu cien, zohľadnia to v indexácii a výšku poistnej sumy primerane tomu upravia“.