Mám síce formálnu moc, ale oveľa radšej mám vplyv. Hovorí to jeden z kandidátov v ankete Manažér roka, ktorých TREND predstavuje v nasledujúcich desiatich profiloch.
Rozdiel medzi mocou a vplyvom je jasný. No v biznise má mimoriadny význam. V manažmente podnikov a inštitúcií aj taký, že moc je viac formálna. Síce funkčná, legitímna, praktická, ale stále za tým pojmom cítiť inštitúciu. Kým vplyv je prirodzený. Odvíja sa okrem iného z toho, že iní uznajú vaše schopnosti. Je pre nich samozrejmé vnímať, čo hovoríte. Chápať, čo chcete. Ak ide o spolupracovníkov, vplyv znamená prirodzenú autoritu, ktorá vie byť výbornou motiváciou. Je pre výsledky firmy oveľa praktickejší ako obyčajná moc. Je jasné, že výsledky robia zo šéfa firmy vplyvného muža či ženu. Ale aj to, že dlhodobé výsledky môže mať len vplyvný manažér. Ponúka sa príklad Steva Jobsa, ktorého vplyv v Appli je stále zreteľný, hoci je tento veľký manažérsky mág už po smrti a moc odišla s ním.
V Krstnom otcovi označujú vplyvných ľudí za „pezzo da novanta“. Voľne preložené – strela veľkého kalibru. V reklamnej brandži radi používajú pojem opinion leader. Slovenčina by ponúkala slovné spojenie podnikateľská osobnosť, keby sa za „osobnosti“ nevydávali figúrky z titulných strán bulváru.
Jedna z ambícií TRENDU je ukázať takých ľudí na čele firiem, ktorí dokážu vplyv získať, využiť, udržať a predať. Iná, tiež dôležitá je – aby jeho čitatelia v týchto dňoch skonštatovali, že spomedzi vplyvných mužov nominácie (ženy sa – žiaľ – tento rok medzi navrhovanú desiatku nedostali) chcú vybrať takého, čo sa stane o pár dní Manažérom roka.
Bude sa o tom hlasovať, pričom päťdesiatpercentnú váhu majú hlasy účastníkov TREND Barometra. Teda členov manažmentu podnikov a inštitúcií, čo každý týždeň odpovedajú redakcii týždenníka na aktuálnu otázku. Hlasovania sa však môžu zúčastniť aj čitatelia TRENDU a eTRENDU, ktorých hlasy prostredníctvom internetu ovplyvnia výsledok váhou druhých päťdesiatich percent.
Hlasovanie sa otvára 17. októbra a končí sa na poludnie 5. novembra. Systém hlasovania umožňuje, aby každý respondent hlasoval iba raz. Ak ste prihlásení, zobrazí sa vám na hlasovacej stránke hlasovací formulár. V opačnom prípade sa ukáže oznam, že je potrebné sa zaregistrovať.
Nominovaní na ocenenie Manažér roka 2012:
- Tomáš Bella, Piano Media
- Rastislav Brenčič, DHL Freight
- Branislav Cvik, Banskobystrický pivovar
- Pavol Grman, VRM
- Jaroslav Kiska, Consumer Finance Holding
- Ľuboš Lopatka, Sociálna poisťovňa (do júla 2012)
- Ľubomír Páleník, Hartmann
- Robert Redhammer, STU
- Peter Škodný, Accenture
- Marek Štrpka, Duslo
Profily nominovaných manažérov:
Partner projektu: Official image partner:
Foto - Maňo Štrauch