Legislatíva len pre veľkých

Touto novelou sa okrem iného zásadne zmenili podmienky vydávania povolenia na distribúciu minerálnych olejov. Dostane ho tá firma, ktorá bude mať ročný objem predaja minerálneho oleja minimálne 30 miliónov litrov. Túto podmienku však dokáže splniť len málo firiem. Menší distribútori, z ktorých mnohí pôsobia na trhu viac ako 15 rokov, budú musieť zo dňa na deň prestať podnikať v odvetví, ktorému sa dlho venujú a do ktorého investovali značné prostriedky do techniky a technológií.

Firmy hovoria, že na trhu ostane zo 458 firiem, ktoré sú evidované ako distribútori pohonných látok, len asi 15 najsilnejších.

V prvom návrhu novely bol limit nastavený na 150 000 litrov, potom sa v novele zvýšil až na 50 miliónov litrov. Po kritike ho ministerstvo financií znížilo na 30 miliónov. Toto „čarovanie“ s číslami ministerstvo nevysvetlilo. Nepredložilo ani analýzu dopadov zmien na firmy.

Pripomienky neakceptovali

V pripomienkovom konaní mal zásadnú pripomienku k novele Protimonopolný úrad SR. Zásadný rozpor ale nebol odstránený.

Úrad navrhoval prehodnotiť podmienku ročného objemu predaja minerálneho oleja. Zastáva názor, že táto podmienka by mohla zabrániť niektorým distribútorom minerálneho oleja pôsobiť na trhu a tým pádom by mohlo dôjsť k zníženiu intenzity súťaže.

„V dôvodovej správe nie je dostatočne vysvetlený dôvod sprísnenia podmienok na vydanie povolenia, nie je zrejmý účel tejto zmeny a absentuje analýza, z ktorej by bolo možné posúdiť bližšie prípadné dopady,“ zareagovala Adriana Oľšavská, hovorkyňa úradu.

Manažér na oddelení daňového poradenstva Deloitte Miloslav Jošt hovorí, že zo schválenej novely je zrejmá snaha ministerstva viac regulovať toto odvetvie.

„V zmysle prechodných ustanovení sa nové podmienky dotknú aj 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa