Keby sa hráči na slovenskom lízingovom trhu pred rokom pozreli do zázračnej sklenenej gule ukazujúcej budúcnosť, sotva by ponúknutým obrázkom verili. Trh, ktorého vývoj sa zdal predvídateľný, sa zrazu obrátil naruby. Roky pretrvávajúci rast vystriedal pokles temer o polovicu. Čísla akoby ich vrátili späť do roku 2005.
Spoločnosti združené v Asociácii leasingových spoločností uzavreli obchody za 777 miliónov eur, financovali z toho 589 miliónov eur. Medziročný prepad obchodov o 43 percent vysvetľujú jednoducho. Podniky v hospodárskej kríze znížili dopyt po financovaní investičných potrieb, pretože sa viac zaujímajú o šetrenie a znižovanie nákladov než o nové investície. Dokonca mnohé museli riešiť existenčné problémy. Nepriaznivo sa vyvíjala aj nálada spotrebiteľov, ktorí odkladajú nákupné rozhodnutia. A aby toho málo nebolo, lízingovky ťažšie získavajú zdroje na refinancovanie a dôkladnejšie posudzujú projekty klientov a ich riziko.
Problémy klientov, ktorí nevedia splácať lízingové splátky, v konečnom dôsledku nútia lízingové firmy tvoriť opravné položky. A podľa šéfa asociácie Juraja Ebringera tlačia lízingové firmy do „zdevastovaných hospodárskych výsledkov“. A hoci druhý kvartál nebol podľa neho až taký zlý ako ten prvý, vážnejšie zlepšenie necítiť a ďalej čakať nemožno.
Zmeny vnútri
Tento rok sa tak pre krízu zásadne zmenilo nielen hospodárske prostredie, ale aj štruktúra obchodov na lízingovom trhu. Finančný lízing síce zostal jadrom obchodov, no už len slabo presahuje polovicu. Napríklad dva roky dozadu to bolo vyše 72 percent. Klienti viac využívajú úvery a predaj na splátky. Na polročných obchodoch sa podieľali viac ako dvoma pätinami. Podľa J. Ebringera za tým možno badať i opatrnosť podnikov, ktoré chcú namiesto lízingu radšej nadobúdanú vec vlastniť a v prípade zlej situácie predať.
Pri osobných autách to mohlo spôsobiť i šrotovné, pri ktorom bol finančný lízing vylúčený z podporovaných možností financovania. Podpora platila len pre úvery. No celkový vplyv šrotovného nebol podľa šéfa asociácie na lízingové firmy významný. Ľudia kupovali zväčša lacnejšie a menšie autá, pričom siahali skôr na úspory, než by sa zadlžili. Zostavu dopĺňa operatívny lízing, ktorého miesto sa v knihách lízingoviek zásadne nemenilo.
Biznis lízigoviek nezmenil svoju tvár len z pohľadu spôsobu financovania. Ale i v komoditnej štruktúre. Osobné automobily síce bývali v ostatných rokoch tovarom s najväčším obsadením, no v tomto polroku sa stali ešte dominantnejšie. Na obchodoch robili takmer dve pätiny. No nie je to tým, že by obchody s osobnými autami v lízingovkách prekvitali. Len padli menej než ostatné zariadenia. Ani nie 30-percentný pád ich nominoval na najúspešnejšiu komoditu. Podstatne horšie na tom boli ich väčší súrodenci – nákladné autá. Prepravcovia stratili s poklesom obchodu v Európe značnú časť biznisu a nie sú schopní splácať lízingové splátky. A tak sa lízingovkám hromadia na parkoviskách vrátené či odobrané autá. A nové obchody sa robia ťažko. Podľa J. Ebringera sa počet nákladiakov v skladoch na Slovensku ustálil zhruba pri jeden a pol tisícke. No ako upozornil, to, že toto číslo nerastie, nemusí byť pozitívom. Pretože to znamená, že zhruba toľko áut, čo sa lízingovkám podarí predať, získavajú na sklad opäť.
Nákladné vozy v prvom polroku najviac ťahali výsledky lízingových firiem nadol. Aj tie predajné, aj hospodárske. Ich podiel v koláči lízingových obchodov sa scvrkol z obvyklej takmer štvrtiny na čosi vyše 14 percent. Zvyšné komodity si viac-menej udržali svoje miesto. Medzi nimi aj druhá najvýznamnejšia časť lízovaných predmetov – stroje a zariadenia s vyše štvrtinovým podielom.
Dôležité autá
Čo sa v prvom polroku dialo v typickej lízingovej kategórii – osobných autách? Osobné vozy bývali i pred krízou najdôležitejším predajným artiklom, ktorý živil lízingové spoločnosti. Ale teraz jeho dôležitosť s dvojpätinovým podielom na obchodoch ešte stúpla. Lenže výsledky obchodu s autami mohli byť podstatne lepšie, keby sa lízing ako forma financovania nákupu áut dostal medzi nástroje použiteľné pri uplatnení šrotovného. Darmo lízingovky ponúkali predaj áut na úvery namiesto finančného lízingu. Hoci sa im to darilo, nebolo to dosť na to, aby si udržali podiel z predaja nových áut. V minulosti financovali vyše nákupu osobných áut na Slovensku, v prvom polroku to bola len tretina.
Mimochodom, predaj áut na úver od lízingovky podnietili natoľko, že každých šesť z desiatich eur financovaných z lízingového sektora išlo z úverovej zásuvky. Finančný lízing padol v autách veľmi rýchlo – kým vlani ešte predstavoval vyše polovicu obchodov s osobnými autami, prvý polrok len tretinu. V konečnom dôsledku sa obchody s novými autami vo farbách lízingoviek bez ohľadu na spôsob financovania prepadli medziročne o viac ako 36 percent.
Iná situácia bola pri jazdených autách. I keď akcia šrotovné mala podporiť primárne predaj tých nových, v prvom polroku na atraktivite získali aj jazdené autá. Najmä pre pokles hodnoty. Brali ich aj cez lízing. Stále to síce bolo menej ako v rovnakom období vlaňajška, no tromfnúť minulý rok sa nepodarilo takmer v žiadnom predajnom ukazovateli. Pokles obchodov len o 12 percent sa z tohto pohľadu javí ako celkom priaznivé číslo. Vďaka tomu podiel jazdených áut na celkových obchodoch s osobnými vozmi stúpol o sedem percentných bodov na 36 percent.
Osobné vozy si podľa J. Ebringera zaslúžia ešte jeden postreh. Lízing podľa neho historicky získaval najprv firmy a až neskôr spotrebiteľov. Lenže v prvom polroku, keď firmy priškrtili výdavky, sa pomer obrátil a viac ako polovicu áut financovaných z lízingoviek si kúpili nepodnikatelia. V celkovom meradle bez ohľadu na typ komodity však lízing zostáva predovšetkým produktom pre podnikateľov. Až 77 percent obchodov smerovalo v prvom polroku do podnikateľskej sféry.
Podnikové zlato
V podnikovej sfére zostali najdôležitejšími lízovanými predmetmi stroje a zariadenia, hoci dopyt po nich klesol takmer o 43 percent. Ešte rok dozadu boli medzi podnikateľmi druhou najrýchlejšie rastúcou investíciou s lízingovým pozadím. Pre krízu v nákladnej doprave a lízingu nákladiakov sa ich podiel na obchodoch ešte viac zvýšil – koncom júna tvoril tretinu obchodov s podnikateľmi.
Lízing strojov a zariadení je pritom odvetvím s veľkým otáznikom, pretože podľa J. Ebringera je druhým v poradí, v ktorom sa objavujú problémy s nesplácaním. Niektoré podniky, ktoré prišli o odbyt, majú so splátkami problémy. No na rozdiel od firiem v nákladnej doprave je u nich pravdepodobnejšia väčšia tendencia ukončiť biznis, než sa pokúšať o upravené splátkové kalendáre.
Najčastejšie lízovanými boli v prvom polroku stroje pre poľnohospodárstvo a stavebné stroje nasledované zariadeniami pre strojárstvo. V tomto prípade sa podniky aj tento rok držali až takmer 70 percentami klasického finančného lízingu, viac ako štvrtina išla cez úvery a zlomok formou operatívneho lízingu.
Nákladné autá, ktoré bývali ešte dva roky dozadu rovnocennou komoditou pre stroje a zariadenia, sa stali v prvom polroku až štvrtou najčastejšie obstarávanou komoditou po autách, či už osobných alebo úžitkových. Kríza v obchode zrazila prepravcov na kolená. Nevedia uhrádzať splátky, lízingovky im upravovali splátkové kalendáre. No i tak sa nahromadilo množstvo odobraných a vrátených áut. Lízingovky ich skúšajú predať ďalej, no nejde to ľahko. Podobná situácia je v celej Európe. No podľa J. Ebringera je na tom Slovensko a okolité štáty ešte horšie než zvyšok Európy. Preto, lebo je v tejto komodite viac zaangažované. Viacero prepravných firiem si v ostatných rokoch zakladalo sídlo práve na Slovensku, aby využili priaznivé podnikateľské prostredie, dobré miesto na mape i prístup k zdrojom. Teraz je tu neplatičov viac. J. Ebringer nedokázal za sektor spresniť mieru nesplácania. No podľa neho podiel splátok v omeškaní vyše 30 dní zvykol robiť štyri percentá, teraz je to osem. Hoci sa počet neplatičov stabilizoval, nad touto časťou biznisu podľa J. Ebringera stále visí ďalšia hrozba. Má podobu upravených zmlúv s nižšími splátkami, ktoré posúvajú problémy do budúcnosti. No zároveň sú na čas lepším riešením ako priame kroky na súdy či bankroty.
Na rozdiel od lízingu hnuteľných predmetov sa lízing nehnuteľností v polroku scvrkol menej. A stúpol aj jeho podiel na celkových obchodoch na temer šesť percent. No ako upozorňuje šéf asociácie, dôvodom je takmer výlučne fakt, že sa zrútil lízing hnuteľných vecí. A dokončovali sa niektoré väčšie projekty.
Zdroj: lizing2
Zdroj: lizing
Ilustračné foto - Profimedia.cz