Lídri v informačnej dobe

Najväčšou príležitosťou pre biznis lídrov – a pravdepodobne naším najväčším hlavybôľom – budú v nadchádzajúcich rokoch informácie.

Od začiatkov internetu nás všetkých zaplavuje vodopád informácií, ktoré zapĺňajú náš každodenný život. Aktualizácie Hang Seng indexu v reálnom čase, online predpovede tržieb, fotografie posielané po celom svete sekundy po tom, ako boli urobené, mapy upravené podľa potreby a navigácia poskytovaná vodičovi počas jazdy. To všetko je úžasné.

No pre vedúcich pracovníkov má prílev informácií aj neblahé dôsledky, najmä pre nás, ktorí máme viac ako štyridsať. Noví zamestnanci dnes prichádzajú do práce ako vševedi. Majú prečítané všetko o vás, čítali online kritiky vašich plánov, stratégií a manažérskeho štýlu. Blogeri a tweeteri, prijímajúci hromady vnútropodnikových klebiet, analyzujú, hodnotia a zosmiešňujú každú udalosť v živote firmy. V niektorých spoločnostiach nemožno ani hovoriť o existencii dôverných informácií.

V tomto prostredí je použitie tradičného manažmentu nemožné alebo, prinajmenšom, nerozumné. Hierarchické, úrovňové korporátne organizačné štruktúry, v ktorých bývali firemné informácie starostlivo spracované a následne selektívne posúvané nadol, sa rozsypali. Manažérsky štýl na báze príkazu a kontroly v online ére zomrel tak ako dial-upový internet.

Ako niekto, kto vzišiel z často úzkoprsého a veľmi odlišného korporátneho sveta, som rada, že môžeme dať zbohom veľkej časti starej firemnej kultúry. No ako vedúca predstaviteľka dynamickej informačnej spoločnosti tiež vidím, ako môže prílev správ a reakcií firmu oslabiť, ak sa s nimi zle narába. Najmä od verejných spoločností sa vyžadujú vysvetlenia a názory do 24 hodín, čo mnohých manažérov paralyzuje.

Preto je veľmi dôležité, aby sa lídri firiem dokázali zorientovať v spleti informácií a urobiť jasné rozhodnutia. Dnes zamestnanci viac než kedykoľvek predtým potrebujú či dokonca zúfalo túžia po jednoznačnom smerovaní.

Lídri v informačnej dobe

Hoci rozhodovanie bolo odnepamäti úlohou vedúceho, stáva sa čoraz ťažším. Online svet garantuje, že každá poznámka o vašom biznise a každá zmena, ktorú urobíte, vyvolá vlnu predpovedí šíriacu sa ako vírus. Povedané rečou politikov, vaša konkurencia bude šíriť vlastnú verziu „opozičného prieskumu“, kŕmiac tak blogerov kritikami vášho štýlu vedenia.

Naučte sa s tým žiť. Vedúci pracovníci by sa nemali len obrniť hrošou kožou. Mali by tiež pochopiť, aké dôležité je svojmu tímu správne interpretovať správy a dezinformácie, ktoré prúdia okolo.

Vždy, keď hovorím pred publikom – interným či externým –, zarazí ma, koľko ľudí zaujíma moja reakcia na nejakú nedávnu mediálnu správu či legislatívnu debatu. Chcú, aby im niekto povedal, čo to znamená. Toto sú skvelé príležitosti pre lídrov. Zamestnanci, investori, zákazníci a obchodní partneri milujú šéfov, ktorí vedia prefiltrovať lavínu názorov a jasne povedať, čo je pre biznis dôležité a čo nie.

Samozrejme, komunikácia nemôže byť jednosmerná. Hlavná úloha informácií vo svete biznisu vyzdvihla dôležitosť dvoch ďalších, opomínaných úloh vodcu.


Chápete?

Prvá je počúvanie. Je to fúzaté klišé zo škôl manažmentu, že dobrý šéf vie počúvať. No nemalo by to byť len cvičenie empatie. Počúvať zamestnancov na všetkých hierarchických úrovniach je najlepším spôsobom, ako získať nové nápady. Pretože internet poskytuje množstvo informácií, je pravdepodobné, že váš tím bude sršať nápadmi, ktoré by sa mohli „oťuknúť“. Šéf, ktorý sedí izolovaný vo vlastnej kancelárii, prichádza o cenné diskusie.

Druhá úloha, ktorú so sebou prináša množstvo informácií, je identifikácia a mentorovanie myšlienkových lídrov. V minulosti znamenalo vyhľadávanie „talentovaných“ zamestnancov identifikáciu tých, ktorí sú pripravení postúpiť na ďalšiu priečku vo firemnej hierarchii. To zostáva aj naďalej dôležité. Ale rovnako dôležité je nájsť tých, ktorí síce nemusia byť najlepší manažéri, ale sú schopní spracovať informácie a interpretovať ich ostatným. Práca s myšlienkami a nápadmi zamestnancov pomáha nastoliť kultúru otvorenosti k novému mysleniu – najväčšej energii, ktorú firmy majú.

Príval informácií bude neustále rásť. Viesť ľudí bude čoraz viac znamenať posúvať informácie, objasňovať ich a použiť na zlepšenie stratégie, na zapojenie zákazníkov a motiváciu zamestnancov. Všetkých zaujímajú nielen vaše produkty a služby, ale aj vaše názory a nápady.

Takže privítajte informačné záplavy. Tí, ktorí sa naučia ostať „nad hladinou“, budú najefektívnejšími lídrami.

Autorka je výkonná riaditeľka spoločnosti Yahoo!

Článok je prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2010, ktorá vyšla ako príloha TRENDU č. 50-51. V predaji do 6. januára 2010.

Ilustrácia - HikingArtist.com