V prílohe číslo 1 zákona o používaní ERP je napríklad uvedená zubná lekárska činnosť. Povinnosť vlastniť registračnú pokladnicu, a teda aj vydať bloček pacientovi, sa však týka len tých stomatológov, ktorí budú od pacientov v roku 2015 prijímať poplatky v hotovosti alebo bude pacient platiť platobnou kartou cez terminál.
Zákon upravuje aj výnimky, pri ktorých nie je povinnosť evidovať tržbu prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice. Výnimky sa týkajú napríklad predaja tovaru alebo poskytovania určitých služieb osobami s ťažkým zdravotným postihnutím, predaja tovaru na dobierku, predaja prostredníctvom predajných automatov.
Virtuálky pre všetkých
Pôvodne ministerstvo financií uvažovalo, že úzka skupina podnikateľov (napríklad lekári, veterinári či zubári) budú môcť používať bezplatnú virtuálnu registračku. Poslanci to však napokon v pozmeňujúcom návrhu umožnili všetkým podnikateľom, ktorí podľa zákona musia mať pokladnicu.
Podnikateľ si môže vybrať, či pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby bude používať klasickú registračku alebo virtuálnu. Pôvodne bezplatnú virtuálnu pokladnicu mohol použiť podnikateľ, ktorý mesačne vydá 100 bločkov. Limit sa však zdvihol na tisíc bločkov.
Ak podnikateľ prekročí počet vydaných pokladničných dokladov, Finančné riaditeľstvo v posledný deň nasledujúceho mesiaca po prekročení tohto počtu ukončí používanie virtuálnej. Podnikateľ je následne povinný začať používať elektronickú registračnú pokladnicu. Vrátenie sa k používaniu virtuálnej nebude možné.
Na jedno predajné miesto môže byť vytvorená len jedna virtuálna registračná pokladnica. Podnikateľovi bude umožnené prostredníctvom prístupových údajov len jedno prihlásenie.
Od kedy?
Pokladnicu (či elektronickú alebo virtuálnu) budú musieť mať podnikatelia zaradení na zoznam služieb v novelizovanom zákone od 1. apríla. Tí, ktorí registračnú pokladnicu používajú už v súčasnosti (teda podľa starého zákona) a tí ktorým vznikne povinnosť ju používať prvýkrát v období od 1. januára 2015 do 31. marca 2015 (začnú podnikať napríklad vo februári), môžu začať používať virtuálnu pokladnicu najskôr od 1. januára 2016. Ak začne podnikateľ podnikať o rok júli, môže začať používať virtuálnu pokladnicu.
A ako
Ak bude chcieť podnikateľ používať virtuálnu pokladnicu, bude sa musieť registrovať na daňovom úrade. Najskôr však musí písomne požiadať daňový úrad, aby ho zaregistroval a pridelil kód virtuálnej registračnej pokladnice. Následne daňový úrad podnikateľovi pridelí prístupy na prihlásenie na web Finančnej správy, kde sa budú zaznamenávať prijaté hotovostné platby a tlač pokladničných dokladov.
Podnikatelia sa už teraz zaujímajú o to, ako sa bude dať napríklad zaregistrovať.
Podľa hovorkyne Finančnej správy Patrície Macíkovej daniari aplikáciu ešte pripravujú a v tomto čase sú všetky otázky ako a kde sa zaregistrovať predčasné. Finančná správa samotnú registráciu určite spustí s dostatočným časovým predstihom pred 1. aprílom. Už teraz však odporúča, aby sa podnikatelia najskôr zaregistrovali na elektronickú komunikáciu s daňovou správou, čo im uľahčí aj registráciu na pokladnicu. "Je to jednoduché a to by mal byť aj prvý rok podnikateľa, ktorý bude musieť k 1. aprílu používať pokladnicu." Dnes elektronicky komunikuje z vyše 1,2 milióna fyzických a právnických osôb okolo 280-tisíc.
Ak podnikateľ vydá za mesiac viac ako tisíc bločkov, bude musieť mať klasickú pokladnicu. Novinkou je tiež to, že všetky pokladnice zakúpené po 1. januári 2015 už musia mať povinne on-line pripojenie. Virtuálna pokladnica bude zadarmo. Ide o webovú služba, ktorú na svojom webe sprístupní Finančná správa. Prostredníctvom internetu sa do nej podnikateľ pripojí zo svojho vlastného počítača, tabletu či mobilu. Bločky bude môcť podnikateľ vytlačiť cez bežnú tlačiareň.
Nové služby, v ktorých sa musí od apríla používať registračná pokladnica | |
Oprava a údržba motorových vozidiel* | Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnanie na dobu určitú |
Predaj, údržba a oprava motocyklov a ich dielov a príslušenstva | Ostatné poskytovanie ľudských zdrojov |
Taxislužba | Činnosti cestovných agentúr |
Hotelové a podobné ubytovanie | Činnosti cestovných kancelárií |
Turistické a iné krátkodobé ubytovanie | Ostatné rezervačné služby a súvisiace činnosti |
Autokempingy, táboriská a miesta pre karavány | Súkromné bezpečnostné služby |
Ostatné ubytovanie | Služby spojené s prevádzkovaním bezpečnostných systémov |
Reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál** | Pátracie služby |
Životné poistenie | Činnosti nemocníc |
Neživotné poistenie | Činnosti všeobecnej lekárskej praxe |
Právne činnosti | Činnosti špeciálnej lekárskej praxe |
Účtovnícke a audítorské činnosti, vedenie účtovných kníh; daňové poradenstvo | Zubná lekárska prax |
Vedenie firiem | Ostatná zdravotná starostlivosť |
Služby v oblasti styku a komunikácie s verejnosťou | Prevádzka športových klubov*** |
Poradenské služby v oblasti podnikania a riadenia | Činnosti športových klubov |
Architektonické činnosti | Oprava počítačov a periférnych zariadení |
Inžinierske činnosti a súvisiace technické poradenstvo | Oprava komunikačných zariadení |
Technické testovanie a analýzy | Oprava spotrebnej elektroniky |
Reklamné agentúry | Oprava domácich zariadení a zariadení pre dom a záhradu |
Predaj vysielacieho času | Oprava obuvi a koženého tovaru |
Prieskum trhu a verejnej mienky | Oprava nábytku a domácich zariadení |
Špecializované dizajnérske činnosti | Oprava hodín, hodiniek a šperkov |
Prekladateľské a tlmočnícke činnosti | Oprava iných osobných potrieb a potrieb pre domácnosti |
Veterinárne činnosti | Pohrebné a súvisiace služby |
Činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnania | Ostatné osobné služby**** |
Pozn. | |
*predtým platilo len pre opravu a údržbu osobných motorových vozidiel | |
**predtým platilo len pre jedálne a ostatné účelové stravovanie | |
***pretým sa to týkalo len prevádzky krytých a nekrytých kúpalísk | |
****rozšíril sa okruh ostatných služieb aj o opatrovateľské služby domách zvierat, hotely pre zvieratá, služby svadobných kancelárií, služby tetovania a piercingu |
Komunikujte s daňovým úradom ako expert
Najkomplexnejší produkt svojho druhu dostupný v súčasnosti na trhu. Vzory žiadostí, návrhov, odvolaní a ďalších podaní z daňového konania vychádzajú z praxe skúseného právnika, ktorý má za sebou viac ako 100 daňových súdnych sporov.