V otázke uvádzate, že ste uzatvorili kúpnu zmluvu podľa ust. § 588 a nasl. Obč. zákonníka.Keďže nepoznáme text zmluvy, na úvod je potrebné uviesť, že na spotrebiteľskú kúpnu zmluvu, teda aj vašu, okrem ustanovení § 52 až 54 sa vzťahujú aj všeobecné ustanovenia o kúpnej zmluve (§ 588 a nasl. 0Z ) a ust. § 613 až 627 Občianskeho zákonníka (ďalej iba "OZ")
Všeobecne z kúpnej zmluvy vzniká predávajúcemu povinnosť predmet kúpy kupujúcemu odovzdať a kupujúcemu povinnosť predmet kúpy prevziať a zaplatiť zaň predávajúcemu dohodnutú cenu. Zároveň platí, že ak to povaha veci pripúšťa, má kupujúci právo, aby sa vec pred ním prekontrolovala alebo aby sa mu jej činnosť predviedla.
Veci, ktoré majú vady, ktoré nebránia, aby sa mohla vec užívať na určený účel, musia sa predávať len za nižšie ceny, než je obvyklá cena bezvadnej veci; kupujúceho však treba upozorniť, že vec má vadu a o akú vadu ide, ak to nie je zrejmé už z povahy predaja. Ak ide o použitú vec, záručná doba je minimálne 12 mesiacov, ktorá začína plynúť od prevzatia veci kupujúcim.
Platí ďalej, že ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť. Uvádzate, že predávajúci vás ubezpečil aj v preberacom protokole, že vozidlo má platnú STK, ktoré tvrdenie sa ukázalo ako nepravdivé. V tomto prípade v zmysle ust. § 622 OZ ide o odstrániteľnú vadu a vy ako kupujúci máte právo, aby vada bola bezplatne, včas a riadne odstránená a predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.
Na základe uvedeného stavu odporúčame v súlade s ust. § 622 OZ uplatniť u predávajúceho reklamáciu z vady tovaru a to bez zbytočného odkladu. Reklamácia v zmysle ust. zákona o ochrane spotrebiteľa musí byť vybavená najneskoršie do 30 dní odo uplatnenia reklamácie. Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať vám potvrdenie.
Ak reklamovaná vada, ohľadom ktorej uplatní kupujúci právo na jej odstránenie, nie je odstránená v lehote stanovenej v § 622 OZ, prípadne § 625 OZ, teda bezplatne, riadne, včas a bez zbytočného odkladu, možno ju považovať za neodstrániteľnú vadu (tzv. subjektívna neodstrániteľnosť vady).
Z uvedeného pre vás vyplýva, že ak uplatníte reklamáciu z vád kúpeného tovaru
(neplatná STK) a predávajúci nezabezpečí platnú STK v lehote na vybavenie reklamácie najneskoršie do 30 dní od jej uplatnenia, vy ako kupujúci máte následne právo na výmenu veci alebo právo od zmluvy odstúpiť.
Voľba práva - výmena veci alebo odstúpenie od zmluvy - je na vás ako na spotrebiteľovi. Odstúpenie od zmluvy je potrebné vykonať v písomnej forme najlepšie doporučeným listom alebo osobne. Vrátenie auta je samozrejmosťou.
Na záver len poznamenávame, že aj vašu zmluvu je potrebné posudzovať ako spotrebiteľskú zmluvu, ktorá nesmie obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech vás ako spotrebiteľa, tzv. neprijateľné podmienky.
Pre prípad problémov s reklamáciou, alebo s prípadným odstúpením od zmluvy sa môžete obrátiť na advokáta alebo so sťažnosťou na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.