Rozvoj Slovenska je dnes založený na schopnosti vyrábať, nakupovať, predávať a komunikovať. Zahraničné investície priniesli aj výrobnú, manažérsku a akcionársku kultúru.

Zahraničný kapitál vycvičil slovenských dodávateľov tak, aby spĺňali celosvetové štandardy. Naučil ich, ako využívať bohatstvo a ako ho zefektívňovať. Firmy zaviedli systémy riadenia kvality, lean production či dodávky v režime just in time.

Volkswagen v Bratislave vybudoval v rámci celej skupiny najmodernejší výrobný závod. U.S. Steel vytvoril zo slovenskej dcéry najziskovejšiu fabriku v rámci skupiny.

Zahraničný kapitál mal aj iné prínosy. Mobilní operátori na Slovensku testujú najnovšie komunikačné technológie. A okrem toho naučili našich výrobcov, ako efektívne komunikovať s trhom. Súkromné televízie prišli s podnikateľskými modelmi, ktoré sú porovnateľné s celosvetovými.

Kto potrebuje inovatívne firmy (Názor)

Väčšina kapitálu, ktorý produkuje bohatstvo, je však spoza hraníc. Slovensko dokázalo, že vie takýto kapitál znásobiť. No nestačí, ak Samsung alebo iní zahraniční investori zriadia svoje výrobné, vývojové či inovačné centrá pod Tatrami. Ak presunú kapitál z centrály na perifériu, tak len preto, že dostanú európsku kvalitu za slovenské ceny.

Áno, je to užitočné. U zahraničných investorov vyrastú odborníci aj podnikatelia, ktorí potom založia vlastný podnik alebo prejdú do slovenských firiem. Prinesú znalosti, inovačnú kultúru a napojenie na globálny biznis. Treba to podporovať, ale nemožno sa spoliehať iba na to.

Slovensko potrebuje, aby sa inováciám začali venovať domáce firmy. Aby neustále vytvárali predpoklady na svoje prežitie a rast. Musia sa naučiť podnikať samy, nie len realizovať biznis druhých. Vyžaduje to oveľa uvedomelejší prístup k tvorbe robustných stratégií rastu, diverzifikácii podnikateľského portfólia, vyššej strategickej pružnosti i k manažmentu rizík.

Rast slovenských firiem musí byť založený na vlastných znalostných zdrojoch, vzdelaní, inováciách a širokej škále diferencovaných produktov a služieb pre globálnu ekonomiku. Nie na úzkej špecializácii, na niekoľkých krehkých zlatých vajíčkach v podobe automotive či spotrebnej elektroniky. Je čas prejsť na vlastné technológie, silné domáce firmy a domácich investorov.

Autor je konzultant Fraunhofer IPA Slovakia pre oblasť strategických inovácií, vývoja nových produktov a tvorby stratégie rastu.