Hoci je obchod s luxusom do veľkej miery imúnny proti recesiám a krízam, tej súčasnej sa nevyhne. Prepad cien nehnuteľností, pokles hodnoty akcií celosvetovo o bezmála 30 biliónov dolárov v tomto roku a škrty pracovných miest vo finančnom sektore pocítili aj tí najbohatší.
Ešte vlani narástol podľa odhadu spoločnosti Bain & Co. trh s luxusnými produktmi o 6,5 percenta a dosiahol 170 miliárd eur. V tomto roku porastie len o tri percentá. A o rok neskôr zrejme poklesne. Ťahať k zemi ho bude predovšetkým slabší dopyt v Európe, USA a Japonsku. Práve to sú najväčšie odbytištia luxusných produktov.
Len v Spojených štátoch, ktoré tvoria tretinu celosvetového trhu s luxusom, klesla za ostatný rok hodnota investícií bezmála polovice najbohatších Američanov o štvrtinu. „To ich donúti škrtiť výdavky a zníži predaj luxusných tovarov v budúcom roku o tri až päť percent,“ vysvetľuje analytik TREND Analyses Jaroslav Kukučka. Väčší pokles podľa neho nastane pri autách či nehnuteľnostiach. Menší pri potravinách, alkohole a odevoch.
Hoci globálna kríza najtvrdšie postihla vyspelé krajiny, jej dôsledky začínajú pociťovať aj firmy na Slovensku. Problémy majú napríklad developeri. „Veľa klientov odkladá kúpu luxusných nehnuteľností, pretože čakajú, ako sa budú vyvíjať ich ceny,“ hovorí majiteľ realitnej kancelárie REB – Real Partners Martin Ilavský.
No napríklad klenotníckej spoločnosti ALO Jewelry kríza praje. „Ľudia sa snažia rozložiť svoje investície do viacerých druhov aktív, a tak nakupujú aj viac šperkov,“ hovorí majiteľ spoločnosti Alojz Ryšavý. Navyše, hodnota diamantov sa trvalo zvyšuje už viac ako storočie. A vzhľadom na obmedzené zásoby svetových zásob bude zrejme rásť aj naďalej, dodáva.