Zákazníci si často myslia, že v obchodných reťazcoch nakupujú domácu produkciu, ale opak môže byť pravdou. Jednoznačné označovanie pôvodu potravín, predovšetkým ovocia a zeleniny, je veľmi dôležité aj podľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR. Častým nedostatkom, ktorý odhalia potravinoví inšpektori, je, že obchodníci dovezené ovocie prebaľujú a predávajú ako domáce, čím zavádzajú spotrebiteľov.
Napríklad čerstvé ovocie a zelenina musí na Slovensku na všetkých stupňoch obchodu spĺňať požiadavky obchodných noriem pre extra triedu, 1. triedu kvality, 2. triedu kvality alebo všeobecnú normu. Predávané plodiny musia byť neporušené, zdravé, čisté, bez škodcov, bez cudzieho pachu a chuti. Musia byť doručené na miesto určenia vo vyhovujúcom stave s nezavádzajúcim označením pre spotrebiteľov.
Kontrolóri odhalili nedostatky
Potravinoví kontrolóri však v praxi odhaľujú často stovky nedostatkov mesačne. Napríklad v marci tohto roka vykonali inšpektori regionálnych veterinárnych a potravinových správ 3 800 úradných kontrol potravín rastlinného a živočíšneho pôvodu. Úradnú kontrolu urobili u 1 122 právnych subjektov a 1 835 prevádzok. Pri 220 kontrolách sa zistilo 764 nedostatkov. Najviac problémov kontrolóri identifikovali v hygiene budov a prevádzky, v označení, v hygiene technologického zariadenia a pracovných pomôcok a hygiene predaja.
Mnohí Slováci najmä v pohraničí obľubujú aj cezhraničné nákupy, napríklad u našich severných susedov. Od apríla však vychádzajú nákupy potravín v poľských obchodoch drahšie ako predtým. Poľské ministerstvo financií nepredĺžilo platnosť dočasnej nulovej dane z pridanej hodnoty (DPH), takže nová výška DPH na potraviny predstavuje 5 percent. Zníženú sadzbu DPH na základné potraviny vláda zaviedla od 1. februára 2022, keď bola inflácia v Poľsku na úrovni 9,2 percenta a zdražovanie trápilo celú Európu.
Pozor si však zákazníci musia dať aj na rôzne marketingové aktivity obchodníkov, ktoré nie sú vždy celkom transparentné. Napríklad majiteľ poľského maloobchodného reťazca najnovšie nepochodil s odvolaním proti pokute, ktorú mu udelil poľský Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa (UOKiK) ešte v roku 2021.
Nakoniec bude musieť zaplatiť viac ako 60 miliónov zlotých (asi 14 miliónov eur) za to, že zavádzal spotrebiteľov práve v otázke krajiny pôvodu ovocia a zeleniny, čo mohlo ovplyvniť ich nákupné rozhodovanie. Odvolací súd vo svojom rozsudku zdôraznil, že „uviesť úplné a spoľahlivé informácie o ponúkaných produktoch je povinnosťou podnikateľa. Pravdivo musia byť uvedené vlastností produktu vrátane jeho pôvodu.“
Dlhodobé a systémové porušenia
Rozhodnutie poľského súdu je podľa portálu Wiadomoscihandlowe.pl definitívne. Podľa rozborov poľskej obchodnej inšpekcie sa nezrovnalosti (nesprávne označenie krajiny pôvodu zeleniny a ovocia) vyskytli v 27,8 percentách predajní poľského reťazca, ktoré kontrolovala obchodná inšpekcia.
Inšpektori skontrolovali celkovo 263 predajní po celom Poľsku. V 73 z nich, teda spomínaných 27,8 percentách kontrolovaných prevádzok zistili nesprávne označenie krajiny pôvodu pri zelenine a ovocí.
Poľskí spotrebitelia, ktorí chceli napríklad nakúpiť poľské zemiaky, paradajky alebo jablká, v skutočnosti kupovali produkty pochádzajúce zo Španielska, z Francúzska či Holandska.
„Naše vyšetrovanie ukázalo, že v mnohých prípadoch sa informácie na štítkoch líšili od informácií na hromadnom balení alebo v dodacích dokladoch. Tieto porušenia boli systémové a dlhodobé,” povedal Tomasz Chróstny, prezident Úradu pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa.
Úrad spomenul aj prípad z roku 2020, kedy poľský reťazec chcel od svojich dodávateľov ovocia a zeleniny neprimerané zľavy vo výške, v akej si sám určil, a tak dodávatelia prichádzali o svoj zisk. Pokuta sa vtedy vyšplhala až na 723 miliónov PLN (168 miliónov eur).
Ďalším závažným problémom boli nezrovnalosti pri uvádzaní cien potravín. Reťazec si v roku 2023 od zákazníkov pri pokladni často vypýtal za nákup viac peňazí, než bola cena uvedená pri výrobkoch. Za túto praktiku dostala sieť obchodov pokutu od UOKiK 115 miliónov PLN (asi 27 miliónov eur).
Slováci chcú najmä slovenské
Spotrebitelia na Slovensku dôverujú hlavne domácim slovenským potravinám, ukázal prieskum, ktorý koncom vlaňajška zrealizovala agentúra 2muse pre Zväz obchodu SR. V súčasnosti sú hlavnými faktormi pri nákupe potravín pre zákazníkov najmä čerstvosť výrobkov, kvalita a cena.
Zároveň je pre väčšinu spotrebiteľov slovenský pôvod potravín silnou preferenciou, pretože si spájajú slovenské potraviny práve s kvalitou a čerstvosťou, ako aj s podporou domácej ekonomiky. Slováci ochotne akceptujú aj potraviny českého či nemeckého pôvodu, naopak, silná nedôvera panuje voči poľským potravinám.
„Opäť sa ukázalo, že slovenský pôvod potravín je pre ľudí dôležitý. Až tri štvrtiny opýtaných uviedli, že dávajú prednosť potravinám slovenského pôvodu. A aj spomínaná čerstvosť a kvalita sú primárne naviazané práve na slovenské potraviny, čo iba svedčí o ich vysokej reputácii medzi spotrebiteľmi na Slovensku," uviedol na margo výsledkov prieskumu Filip Kasana, viceprezident ZO SR.
Trendy v oblasti nákupov sa postupne menia. Až 70 percent Slovákov začalo minulý rok podľa spoločnosti Wood & Company pod vplyvom vysokej inflácie ovplyvňovať alebo obmedzovať svoju spotrebu a až 80 percent Slovákov začalo viac vyhľadávať zľavy.
Mnohí často robia impulzívne nákupy, teda nakupujú tovary bez plánovania vopred, prezradil vlani pre TREND analytik obchodu Ľubomír Drahovský. „Teda to, čo ich momentálne upúta v predajni, prípadne ak je niečo v akcii. Ak reagujú na fámy, že niečoho bude nedostatok, alebo niektoré druhy potravín zdražejú, nakupujú bez rozmyslu do zásoby,“ dodal.
Šetrenie aj na úkor kvality
Pre vysoké ceny však slovenskí spotrebitelia často znižujú nároky na stravu. Až takmer polovica ľudí šetrí na potravinách na úkor kvality, čo vyplynulo z nedávneho prieskumu FOOD Barometer pre spoločnosť Edenred. Aj obchodné reťazce priznávajú, že pre zákazníkov je stále prioritná cena, prípadne vyhľadávajú výrobky v akcii.
„Vždy upozorňujeme spotrebiteľov na fakt, že lacná potravina neznamená automaticky dostatočne kvalitná, bezpečná a zdravá potravina, čo sa v praxi v rámci úradných kontrol potravín už roky potvrdzuje,“ poznamenala nedávno pre TREND Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK).
Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v roku 2023 dosiahol hodnotu 41,7 percenta. Oproti roku 2022 ide o pokles o 0,6 percentuálneho bodu. „Aj naše prieskumy potvrdzujú, že zo 100 potravín v obchodoch je len 40 slovenských, čo hodnotíme ako veľmi neuspokojivý stav,“ dodala hovorkyňa SPPK. V obchodných reťazcoch sa v priemere najviac nachádza slovenských vajec, mlieka, minerálnych vôd a medu.
Tradične každý rok najmenej početnú skupiny slovenských potravín tvoria jedlé oleje, spracované ovocie a zelenina. Zvyšovanie podielu slovenských potravín je podľa SPPK možné dosiahnuť len cieľavedomou podporou slovenských producentov poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov.