Odporúčame brániť sa a využiť všetky možné zákonné prostriedky právnej ochrany a tiež, bezodkladne podajte trestné oznámenie na neznámeho páchateľa na polícii alebo prokuratúre. V riešenom prípade s vysokou pravdepodobnosťou došlo k naplneniu skutkovej podstaty trestného činu Neoprávneného nakladania s osobnými údajmi podľa § 374 Trestného zákona č. 300/2005 Z. z.
Trestný čin
Vychádzajúc z dikcie citovaného zákonného ustanovenia, každý má právo na ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo iným zneužitím údajov o svojej osobe. Skutková podstata tohto trestného činu odkazuje a zároveň ustanovuje podmienku porušenia povinnosti všeobecne záväzným predpisom, tým je v uvedenom prípade zákon o ochrane osobných údajov.
Ide o vopred pripravené a výlučne úmyselné konanie páchateľa, čo sa v konečnom dôsledku prejaví na vyššej trestnej sadzbe. Nemusí ísť len o naplnenie skutkovej podstaty jedného trestného činu, vzhľadom na veľmi širokú a premyslenú koncepciu podvodu.
Zneužitie osobných údajov vo vami popisovanom prípade smerovalo ku klamlivému podvodnému konaniu a vám ako poškodenej tým môže byť v praxi spôsobená vážna majetková ako aj nemajetková ujma. Informácie ako meno, priezvisko, bydlisko, telefónne číslo, či fotografie sa dajú v súčasnosti jednoducho zneužiť, ak nie sú dostatočne chránené. Vašim prvoradým cieľom musí byť dosiahnutie určitej satisfakcie a očistenie dobrého mena.
Odporúčanie klientom
Klienti, ktorí nebudú so zakúpeným krémom spokojní ho môžu bez udania dôvodu vrátiť do 14 dní v prípade, že šlo o tovar kupovaný cez internet (čo v riešenom prípade šlo). Prvou alternatívou je teda odstúpenie od zmluvy. Ide o jednostranný úkon vedúci k ukončeniu, v dôsledku ktorého si zmluvné strany musia vrátiť vzájomne poskytnuté plnenie (vrátenie peňazí).
V aplikačnej praxi platí, že odstúpiť od zmluvy podľa ustanovenia § 3 ods. 1 písm. h) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho je spotrebiteľ oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy. Predávajúci je preto povinný vrátiť zaplatenú cenu a kupujúci je povinný vrátiť zakúpený tovar.
Nespokojných zákazníkov je nutné upozorniť, že predajca krému v obchodných podmienkach zverejnených na internetovej stránke špekulatívne určil 2 dôvody vrátenia tovaru. Predajca si odstúpenie od zmluvy zamieňa s reklamáciou tovaru, ide však o dva odlišné úkony.
Pri odstúpení od zmluvy dochádza k zániku zmluvy, pri reklamácii sa kupujúci dožaduje odstránenia vád - predávajúci nemá povinnosť vrátiť zaplatenú cenu, ale len opraviť či vymeniť chybný tovar, prípadne poskytnúť primeranú zľavu zo zakúpeného tovaru.
Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.