Napriek tomu, že koronakríza zatiaľ významne nezasiahla životnú úroveň obyvateľov Slovenska, negatívny vplyv na domáce rozpočty pocítili až dve tretiny domácností. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre Nadáciu Partners. Domácnosti sa v tomto roku museli prispôsobiť nielen práci z domu a domácej výučbe, ale mnohé z nich museli zmeniť aj svoje finančné správanie.

Na snímke guvernér NBS Peter Kažimír počas tlačovej konferencie na tému:
Neprehliadnite

Koronakríza na Slovensku spomaľuje rast úverovania firiem aj domácností

Šetria a siahajú na úspory

V prvom rade, Slováci začali byť opatrnejší v nákupoch. Potvrdilo to až 60 percent opýtaných, pričom približne polovica z nich odložila plánované nákupy vecí do domácností, znížila výdavky na potraviny a prehodnotila investície do nákupu či rekonštrukcie bytu alebo domu.

Viac ako dve pätiny opýtaných pocítili zníženie príjmu v domácnosti – a to nielen v dôsledku nižšej mzdy, ale aj straty zamestnania či poklesu iných príjmov.

Keďže mnohí ľudia sa viac ako dva mesiace zdržiavali doma, až tretina Slovákov tvrdí, že sa zvýšili ich výdavky na domácnosť, s ktorými nepočítali. Pätina takýchto domácností uviedla nárast výdavkov súvisiacich s domácou školou, prácou z domu, športovými položkami či na online zábavu.

Koronakríza však spôsobila aj to, že väčšina z týchto respondentov (81 percent) musela siahnuť na úspory v banke, ktoré mali či už na bežnom, alebo sporiacom účte. Necelá pätina opýtaných (18 percent) požiadala o odklad splátky hypotéky.

„I napriek tomu, že pandémia má viac alebo menej negatívny dosah na dve tretiny domácností, celkovo Slováci hodnotia, že sa im životná úroveň zatiaľ dramaticky nezmenila, avšak ani v najbližšom horizonte neočakávajú zlepšenie či zmenu,“ vysvetľuje výsledky prieskumu Martin Slosiarik, sociológ agentúry Focus.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa