1. Záznamový list (hovorovo krúžok) je špeciálny papierový krúžok na ktorom staršie typy analógových tachografov v nezmazateľnej grafickej podobe zaznamenávali pracovné aktivity vodiča. Právnu úpravu tachografov, ich konštrukcie, inštalácie a používania obsahuje Nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 165/2014 o tachografoch v cestnej doprave (ďalej len ako „Nariadenie č. 165/2014 “).
V zmysle článku 34 ods. 1 Nariadenia č. 165/2014 sú vodiči povinní používať záznamové listy každý deň jazdy od chvíle, keď prevzali vozidlo. V zmysle článku 34 ods. 6 písm. a) Nariadenia č. 165/2014 každý vodič vozidla vybaveného analógovým tachografom vypíše na začiatku používania záznamového listu okrem iných údajov aj svoje meno a priezvisko.
Z gramatického výkladu článku 34 ods. 1 a 34 ods. 6 písm. a) vyplýva, že vodič má povinnosť vyplniť záznamový list za každý deň jazdy a uviesť v ňom svoje celé krstné meno a priezvisko - nepostačuje preto vyplniť krstné meno iba skratkou. Z praxe máme skúsenosť, že dodržiavanie tejto povinnosti sa vyžaduje aj pri vodičoch z takých krajín, kde majú vodiči dve krstné mená (napr. Bulhari) a teda kde je vyplnenie celého krstného mena a priezviska ešte náročnejšie ako pri Slovákoch.
Keď vozidlo nejazdí
2. Každý vodič vykonávajúci medzinárodnú alebo vnútroštátnu cestnú prepravu musí svoj pracovný čas rozvrhnúť v súlade s platnou legislatívou. Na základe Nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady č. 561/2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy musí mať vodič pri sebe záznamové listy za bežný pracovný deň a 28 predchádzajúcich dní.
Toto však neplatí v prípade, ak vodič vozidlo z rôznych dôvodov neviedol. V prípade, ak vozidlo neviedol, je však vodič taktiež povinný svoju činnosť dokladovať a to na základe špeciálneho tlačiva – potvrdenie činností podľa nariadenia (ES) č. 561/2006 alebo AETR. Toto tlačivo sa musí vyplniť strojopisom alebo na počítači a musí byť podpísané vodičom.
Váš vodič teda nemusel mať každý deň, kedy vozidlo nejazdilo vypísaný záznamový list. V prípade nevypísaného záznamového listu však mal povinnosť zabezpečiť vyplnenie tlačiva – potvrdenie činností, v ktorom sa mal uviesť dôvod pre ktorý vodič neviedol motorové vozidlo.
Povinné prestávky
3. V zmysle zákona č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave, ak celkový denný pracovný čas vodiča trvá od šesť do deväť hodín, vodič musí mať najneskôr po odpracovaní šiestich hodín prestávku v práci v trvaní najmenej 30 minút. Ak celkový denný pracovný čas trvá viac ako deväť hodín, vodič musí mať najneskôr po odpracovaní šiestich hodín prestávku v práci v trvaní najmenej 45 minút. Prestávky v trvaní 30 minút a 45 minút nemusia byť využité naraz, ale možno ich rozdeliť na časové kratšie časové úseky, ktoré musia nepretržite trvať najmenej 15 minút.
V zmysle vyššie uvedeného nemá pravdu ani Inšpektorát práce ani Polícia Slovenskej republiky - vodič je povinný splniť podmienku využitia prestávky po odpracovaní stanoveného denného pracovného času, a pritom sa môže rozhodnúť, či prestávku využije naraz alebo si ju rozdelí na časti v trvaní najmenej 15 minút.
Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.