Kreatívne (logo rubriky)
Kreatívne (logo rubriky)

Druhé vydanie rubriky Showroom, ktorá mapuje kreatívne nápady a realizácie zo slovenských ateliérov a štúdií, je venované zmene. Konkrétne aktuálnym architektonickým zásahom, ktoré pracujú s už existujúcimi objektmi a pretvárajú ich vizuálnu stránku, funkčné využitie alebo oboje.

# Nedávny rozhovor TRENDU s teoretičkou architektúry Henrietou Moravčíkovou o bratislavských sídliskách vyvolal diskusiu o životnosti panelákov a ich budúcnosti. Architekti z ateliéru Gut Gut nediskutujú, ale riešia. A síce panelák v Rimavskej Sobote. Projekt konverzie (čiže zmeny), ktorý siaha do roku 2008, sa dnes dostáva do finálnej fázy realizácie. Unifikovanosť pôvodnej stavby rozbíja nové riešenie horných podlaží vo forme mezonetových bytov a hlavne hra s presklenými plochami a oknami rôznej veľkosti (ďalšie foto tu).

Konečne poriadny panelák

Pôvodný a dnešný stav panelového domu.

Konečne poriadny panelák

Pohľad na vynovený panelák spredu.

###

# Horúcu zimu v prostredí slovenskej kultúry zabezpečila okrem iného kauza kunsthalle. Umelci vyčítali ministrovi kultúry, že leje milióny do galérie Danubiana a dlhodobý projekt výstavného priestoru pre živé súčasné umenie ostáva stále v zásuvke. Zatiaľčo sa v Bratislave hádali, v Žiline sa objavil nádejný projekt typu kunsthalle. Miestom výstavného priestoru má byť zrekonštruovaná neologická synagóga od nemeckého architekta Petra Behrensa z roku 1931. Iniciátorom projektu je občianske združenie Truc Sphérique (kultúrne centrum Stanica), architektonický návrh rekonštrukcie pripravil architekt Martin Jančok (viď nedávny profil TRENDU ku interiéru kníhkupectva Alexis.)

Konečne poriadny panelák

Žilinská synagóga - dnešný stav

Konečne poriadny panelák

Pôvodná podoba synagógy

Konečne poriadny panelák

Návrh interiéru

###

# Zmena v architektúre nemusí znamenať náročný projektantský vstup do pôvodnej stavby. Niekedy stačí architektúru odkryť. Napríklad keď je úplne zakrytá reklamou. Toto napadlo grafickému dizajnérovi Samuelovi Čarnokému, ktorý v rámci projektu Mestské zásahy ukázal, ako by vyzeralo košické nákupné centrum Dargov, keby nebolo celé oblepené plagátmi. Tento typ architektúry osemdesiatych rokov nemusí sedieť každému. No Čarnoký má pravdu v tom, že objekt nebol naprojektovaný len ako nosič bilbordov. A príkladov, kedy sú aj architektonicky zaujímavé stavby zakryté reklamou, sa nájde isto viac.

Konečne poriadny panelák

Nákupné stredisko Dargov dnes.

Konečne poriadny panelák

Vizualizácia po odstránení reklamy.

###

Foto a vizualizácie - Gut Gut, Nová synagóga, Martin Jančok, Samuel Čarnoký.

Prečítajte si ďalšie články z rubriky Kreatívne.