Vážnosť, ktorú prikladajú kontrolingu v rimavskosobotskom Taurise, dokumentuje aj organizačná štruktúra firmy.Popri divízii výroby, techniky, nákupu, riadenia ľudských zdrojov, obchodu a marketingu a ekonomiky bola kontrolingu vytvorená aj samostatná divízia. Spoločnosti Tauris, a.s., Rimavská Sobota a jej dcéry využívajú kontrolingový systém riadenia od roku 1998.

„Hlavným výsledkom je sprehľadnenie finančných tokov nielen v samom Taurise, ale aj v celej skupine,“ vysvetľuje riaditeľ divízie controllingu Jozef Drugda. „Umožňuje nám to detailné sledovanie nielen finančných tokov, ale aj materiálu a surovín,“ spresňuje.

Prezídium holdingu, ktoré zasadá pravidelne raz za mesiac, tak dostáva detailné informácie o materskej firme aj o šiestich dcérach. „Výhodou je to, že žiadna dcéra sa nehrá na svojom piesočku a neuprednostňuje svoje záujmy na úkor druhých. Naopak, všetky finančné a investičné toky a aktivity sa koordinujú tak, aby boli čo najúčelnejšie využité všetky kapacity celej skupiny,“ dodáva J. Drugda.

Podľa riaditeľa divízie controllingu takýto systém riadenia pripravil Tauris ako svoju obranu v zostrenom boji medzi výrobcami mäsových výrobkov. Ten sa podľa neho vstupom Slovenska do EÚ vyostrí ešte viac.

Výhody kontrolingu sa však ukazujú už teraz, keď väčšina odbytu začína prechádzať cez veľké obchodné reťazce.

Agrovýrobcom to spôsobuje predlžovanie splatnosti faktúr, preto sledovanie finančných tokov sa stáva čoraz zložitejším. „Kontroling nám aj v tejto situácii šetrí finančné náklady a navyše nám umožňuje včas sa pripraviť na budúce finančné potreby,“ pochvaľuje si J. Drugda.

Údaje na A štvorke

S kontrolingom manažment Taurisu v roku 1997 oboznámila konzultačná spoločnosť Bauer Consulting. „Veľmi rýchlo sme zaviedli všetky metódy a osvojili si nástroje podnikovej ekonomiky. Zmena bola hmatateľná, a preto po dohode s touto spoločnosťou sme ich zlepšili podľa našich potrieb. Naším vlastným produktom je holdingový kontroling, v ktorom sledujeme likviditu celej skupiny, nielen matky alebo jednotlivých dcér,“ dodáva J. Drugda.

Úspech kontrolingu v Taurise spočíva podľa zástupkyne riaditeľa divízie ekonomiky Jaroslavy Drugdovej v tom, že tento systém prijalo celé vedenie spoločnosti a pravidelné týždenné a mesačné porady venované sledovaniu likvidity firmy sa prísne dodržujú.

Na porade sa nezaoberajú zbytočnými číslami, potrebné údaje sú zahrnuté do jedinej prehľadnej tabuľky formátu A4. Z nej podľa ich skúseností možno vyčítať všetky potrebné údaje o aktuálnom vývoji. „Získavame tak každý mesiac priebežné informácie, na základe ktorých vieme prispôsobiť naše finančné a nákladové toky v záujme splnenia celoročných ukazovateľov,“ spresňuje J. Drugdová.

Dodáva, že výsledky týchto porád určujú všetkým divíziám jasné priority v oblasti platieb, čo následne uľahčuje styk s obchodnými partnermi a bankami. Rozhodnutia sú pritom objektívne, na základe konkrétnych merateľných ukazovateľov.

Zodpovednosť

„Dôležité je, že ich potvrdzuje každý zástupca divízie svojím podpisom,“ zdôrazňuje J. Drugdová. Rovnaký postup sa využíva aj na poradách prezídia, kde tiež výsledky kontrolingu a z toho plynúce závery potvrdzujú svojimi podpismi šéfovia dcérskych firiem aj matky. To zabezpečuje rýchly a presný informačný tok cez celú firmu, pretože každý divízny riaditeľ na úrovni Taurisu alebo riaditeľ dcérskej spoločnosti v rámci holdingu vie o tom, čo sa deje aj v iných divíziách a spoločnostiach. To tiež ovplyvňuje jeho plánovanie.

Podľa J. Drugdovej pozitívom je aj to, že ekonomika neostala už len záležitosťou ekonomickej divízie, ale stala sa hlavným nástrojom riadenia vo všetkých divíziách a dcérach. „Čísla pritom nie sú predkladané v zložitej účtovníckej forme, ale relatívne zjednodušene a prehľadne, pritom však presne odrážajú aktuálny stav a budúci vývoj.“

Sústredení na predajcov

Po zavedení kontrolingu a ekonomického manažmentu v Taurise nasledoval marketingový manažment. Zástupca riaditeľa divízie obchodu a marketingu Miroslav Lesko vysvetľuje, čo to znamená: „Jeho kľúčovým nástrojom sú pravidelné mesačné porady všetkých regionálnych predajcov, ktoré sa konajú na úrovni prezidenta spoločnosti a generálneho riaditeľa.“ „Najväčšou výhodou tejto metodiky je systematickosť, presnosť, merateľnosť a kontrolovateľnosť predaja a predajcov,“ dodáva.

Na poradách sa zúčastňujú aj vybraní manažéri z iných divízií a zástupcovia dcérskych spoločností, ktorí sú zodpovední za tvorbu marketingového mixu alebo ich činnosť s ním súvisí.

Každý predajca predkladá zo svojho regiónu štandardne štruktúrovanú správu. Tá sleduje napríklad štruktúru zákazníkov a predaných výrobkov či cenovú hladinu v predajcovom regióne. Takto dostáva vedenie Taurisu spätnú informáciu o konkurenčnom prostredí na danom regionálnom trhu. Výhodou je to, že štandardizácia informácií a ukazovateľov dáva efektívnejší pohľad na jednotlivé regióny. Umožňuje nielen porovnanie regiónov medzi sebou, ale aj porovnanie jednotlivých období.

Správy a prognózy

Jozef Drugda: Kontrolling – šetrenie nákladov a informácie pre plánovanie „Keďže Tauris nerobí priamy predaj, zbierame informácie od spotrebiteľov prostredníctvom našich odberateľov,“ hovorí M. Lesko. Okrem toho si Tauris robí aj vlastné prieskumy a analýzy trhu alebo si objednáva služby externých agentúr. Zozbierané informácie sa hodnotia a podľa toho sa vyberajú marketingové nástroje na ovplyvnenie spotrebiteľa a prispôsobuje sa, samozrejme, aj ponúkaný sortiment výrobkov a služieb.

Kontrolingové metódy využíva divízia obchodu a marketingu aj na sledovanie efektivity predaja, stavu pohľadávok aj na hodnotenie vlastných predajcov. Každý predajca dostáva od vedenia vlastné kvantifikované úlohy a tomu zodpovedajúce kompetencie, aby ich mohol plniť. Na porade predajcov potom správca regiónu nielen zhodnotí svoje výsledky za predchádzajúci mesiac, ale predloží aj prognózu na ďalšie obdobie.

Vyriešiť nákup

Poslednou oblasťou, ktorá sa musí včleniť do systému kontrolingu, je podľa J. Drugdu nákup. „Máme za sebou prvú fázu, v ktorej sme zadefinovali ciele v tejto oblasti,“ spresňuje samostatný odborný referent odboru informačných analýz Taurisu Adrián Podskľan.

Novozriadený nákupný manažment absolvoval rozsiahly audit súčasného stavu a teraz sa aplikuje tak, aby sa stanovené ciele dali merať a kontrolovať. Podľa jeho slov sa má dosiahnuť taký stav, aby sa v nákupe zaviedol jednotný systém a metodika nákupu s merateľnými ukazovateľmi pre všetky komodity a materiály.

Aj on tvrdí, že pri stanovovaní budúcej stratégie na nákup v Taurise vychádzajú zo zmeny podmienok po vstupe do EÚ. Predpokladajú, že príde k zrušeniu regulačných zásahov štátu do tejto oblasti a otvoria sa ešte viac možnosti na nákup surovín vrátane mäsa, najmä v zahraničí.

A. Podskľan hovorí, že bežným obchodným miestom sa stanú komoditné burzy, pričom burzové ukazovatele zo zámorských a európskych búrz sa stanú určujúcim faktorom aj pre slovenský agropotravinársky priemysel. Nemenej dôležitý bude aj nepretržitý audit a výber dodávateľov prostredníctvom každoročných výberových konaní, ktoré zabezpečia stabilné, kvalitné a cenovo výhodné dodávky tovarov a služieb pre skupinu podnikov Tauris.

FOTO – TAURIS