Hoci prvé rozhodnutia naznačovali, že klienti si poplatky poľahky vysúdia, aktuálny stav žalôb je podľa českého týždenníka Ekonom 361:4 v neprospech klientov. Prvostupňové súdy však zmenili prístup a o spore často vôbec nerozhodujú, žalobu rovno zamietajú s odôvodnením, že klient s poplatkom súhlasil a musí ho platiť.
„Neexistuje všeobecný zákaz brať na seba v rámci jedného zmluvného vzťahu iné povinnosti než tie, ktoré pre daný zmluvný typ stanoví zákon a na tom nemení nič ani princíp ochrany spotrebiteľa a zakotvený v § 51 občianskeho zákonníka a v rozhodnotí Rady č. 93/13/EHS,“ píše sa v rozhodnutí súdu.
Trojica portálov Poplatkyzpet.cz, Bankovnipoplatky.com a Jdeto.de reagovala na zamietnutie žaloby spoločným vyhlásením: „Proti rozsudku sa nebolo možné odvolať. Sťažovateľovi preto neostalo iné, než podať sťažnosť v nádeji, že ústavný súd sa zastane spotrebiteľa – slabšej strany.“ Ústavný súd však na utorkovom pojednávaní sťažnosť zamietol a to je zrejme definitívny koniec súboja o vrátanie úverových poplatkov. Celé znenie rozsudku nájdete na konci článku.
Právni zástupcovia spotrebiteľov začali po zamietaní žalôb skúšať ešte jednu možnosť - Úrad finančného arbitra. Českou vládou vymenovaná finančná arbiterka Monika Nedelková má so svojím tímom za úlohu zaistiť „rýchle, bezplatné a efektívne riešenie sporov medzi občanmi a vybranými finančnými inštitúciami“. To je však pod návalom práce problém. Aktuálne čelí vyše 90-tisíc podaniam týkajúcim sa poplatkov, pričom server Idnes.cz už pri čísle 60-tisíc vypočítal, že podľa tempa rozhodovania je to práca na 740 rokov. Zamietavé stanoviská na klientské žaloby však prichádzajú aj z tohto úradu.
Na Slovensku zatiaľ súdy v sporoch o vrátanie úverového poplatku nerozhodli. „Doposiaľ vo veciach bolo vytýčených len niekoľko pojednávaní,“ uviedol pre TREND.sk zástupca spotrebiteľov Miroslav Antoňák. Poslanec NR SR Miroslav Beblavý považuje za najdôležitejšie, že sa poplatky podarilo zakázať zákonom: „Znamená to právnu istotu pre klientov aj banky.“ Aj keď si netrúfa predvídať rozhodnutia slovenských súdov, má tendenciu so žalobami na vrátanie poplatku súhlasiť. „Ak sa niekto chce súdiť spätne o poplatky z minulosti, držím mu palce.“
Ako sa vyvíjajú spory o poplatky
- jún 2011 – nemecký Spolkový súdny dvor rozhodol, že poplatok za vedenie úverového účtu je nezákonný, klient zaň nedostáva žiadnu protihodnotu
- september 2012 – český právnik Petr Němec dosiahol, že mu Hypoteční banka v rámci mimosúdnej dohody vrátila 450 českých korún
- september 2012 – v ČR vzniká iniciatíva jdeto.de
- marec 2013 – slovenské Spotrebiteľské centrum začalo združovať spotrebiteľov bánk s cieľom získať späť úverové poplatky
- apríl 2013 – Obvodný súd v Prahe nariadil Hypotečnej banke vrátiť klientovi 4 200 českých korún + úroky a náklady súdneho konania. V tom čase sa k iniciatívam troch českých skupín pridalo už 130-tisíc českých zákazníkov, ktorí si nárokovali 650 miliónov českých korún
- jún 2013 – poplatok za vedenie úverového účtu je na Slovensku novelou zákona o bankách zakázaný
- jún 2013 – slovenská ČSOB sa pokúsila zaviesť trojeurový poplatok za splácanie hypotéky v internet bankingu, po protestoch od neho ustúpila.
- júl 2013 – slovenské Spotrebiteľské centrum eviduje požiadavky 1 500 klientov na vrátanie poplatkov v celkovej výške 47-tisíc eur
- február 2014 – slovenské Spotrebiteľské centrum informovalo, že pokusy o vrátenie poplatkov za vedenie úverového účtu pokračujú prvými súdnymi spormi s bankami
- marec 2014 – český týždenník Ekonom zverejnil informáciu, že v sporoch na súdoch a u finančných arbitrov porážajú banky klientov v pomere 361 ku 4. České súdy niektoré žaloby zamietajú, právnici podali sťažnosť na Ústavný súd
- apríl 2014 – Ústavný súd ČR potvrdil, že prvostupňový súd zamietol žalobu oprávnene