Japonec Sato je „postavička" dôverne známa v mnohých inštitúciách a firmách. Sato nie je predstaviteľom japonskej školy manažmentu ani neprináša japonskú kultúru do srdca Slovenska. Napriek tomu dokáže to, čo bežný človek nie: vyskytuje sa na viacerých miestach naraz, robí prácu za dvoch a jeho popularita má niekedy nemerateľné dimenzie.

Sato urobí, Sato zariadi, Sato vybaví, Sato schváli. Mať takéhoto imaginárneho človeka vo firme musí byť pre konkurenciu zdrvujúce. Alebo lepšia správa to nemôže byť.

V obchodnej aj v občianskej spoločnosti Sato obhospodaruje veľký priestor. Asimilácia Sata v niektorých podnikoch a inštitúciách prebieha grandiózne. Jeho prítomnosť v najhlbších zákutiach organizačných štruktúr občas vyruší konateľov a predstavených, ktorí sa potom pýtajú, prečo sa práve ich tímu nedarí.

Keď nikto nič nemusí (Názor)

Všimol som si, že pôsobenie tejto postavičky sa prejavuje zväčša dvoma prístupmi. Práca a úlohy sa vykonajú, ale uznanie sa nedostaví. Nie je totiž koho adresne odmeniť. Dobré duše sa vždy nájdu a ich vlastná skromnosť im bráni v zdôrazňovaní osobnej angažovanosti na vyriešení úlohy.

Druhým prístupom býva, že sa úloha nesplní a pri následnom hodnotení sa vedú plamenné reči o tom, kto mal čo spraviť. V prvom prípade ide o horší jav. Sato si totiž buduje stabilnú pozíciu, nadriadení nevedia, že vôbec nejaký problém jestvuje, a systém ohodnotenia je zrelý na uterák.

Sato hrá rozhodujúcu úlohu pri určovaní zodpovedností a odmeňovania, čiže toho podstatného v podnikaní a manažmente. Pokiaľ termíny úloh nemajú pridelenú konkrétnu osobu zodpovednú za ich splnenie, možno očakávať, že splnené nebudú. Ak aj budú, tak iba vďaka medvedej službe, ktorú si dobré duše neuvedomujú.

Sato a jeho prezývka Alibizmus je v biznise nebezpečný a ľahko nákazlivý. Prejavy a dôsledky alibizmu môžu spoločnosť vykresliť ako partiu neschopných amatérov, ktorí požiadavky zákazníkov spoľahlivo upratujú pod koberec.

Skryté konflikty sa hromadia a atmosféra hustne. Takýto hnilobný proces sa končí frustráciou zamestnancov a sťažnosťami zákazníkov. Žiaľ, vidno ho aj v zdanlivo renomovaných firmách.

Pri hodnotiacich pohovoroch by zmienka o Satovi určite nemala chýbať. Amatérstva by mohlo byť potom menej.

Autor je konzultant.