Procesné riadenie sa v dnešných časoch zavádza v mnohých podnikoch a v istých prípadoch ide o nevyhnutnú podmienku podnikateľského úspechu. Má však aj svoje úskalia.

Predstavme si úspešnú nadnárodnú spoločnosť, hrdú na úroveň zavedeného procesného riadenia, ktorá kladie dôraz na bezpečnosť vlastných zamestnancov. A tak dostanú vybraní manažéri bezpečnosti pozvánky na workshop o zmenách v procese riadenia.

Prílet podvečer, ubytovanie v hoteli. Ranná káva, zapína sa dataprojektor. Šesť manažérov v miestnosti. Čech, Francúz, Portugalec, Slovák, Španiel a Nemec, ktorý je pravá ruka globálneho manažéra pre bezpečnosť, ako procesný manažér a zároveň školiteľ. Začne Španiel, ktorý náhodne spomenie, že ho teší účasť na takomto školení, veď pred tromi mesiacmi sa im stal úraz s následkom smrti.

Školiteľ zneistie, otvára intranet a pozerá na štatistiku – úraz je zaevidovaný. Hľadá podrobnú správu. Tá však chýba. Pýta sa Španiela, kde je report. Španiel argumentuje, že nešlo o interného zamestnanca a nemá ešte správu od vyšetrovateľa, preto nie je report.

Nastal zmätok, vyhlasuje sa prestávka. Školiteľ trvá na tom, že sa okamžite musí napísať report. Je to tak v opise procesu, musíme predsa dodržiavať procesný prístup. Vďaka tomu sme predsa excelentní v riadení bezpečnosti.

Prestávka nadobúda rozmer zrušenia celého pracovného stretnutia. Nemca zaujíma už iba Španiel, ospravedlňuje sa ostatným. Španiela žmýka, chce obrázky, schémy úrazu, strom možných príčin úrazu. Ostatní sa na seba pozerajú, telefonujú country manažérom, ako majú reagovať. Nemec je neoblomný.

Keď je procesné riadenie rigidné (Názor)

Jozef Ilčík

Globálny manažér pre bezpečnosť musí byť predsa do troch hodín od úrazu informovaný. Tak je to v opise procesu. To, že uplynuli tri mesiace, nehrá rolu, report sa musí napísať okamžite.

Účastníci sa na stretnutí nedozvedeli nič. Koncern zaplatil hotel, letenky, diéty, taxíky a príslušné platy za čas strávený na tomto stretnutí. Päť manažérov stratilo jeden a pol dňa, ich prínos pre spoločnosť bol počas tohto času minimálne otázny. A to len preto, lebo procesný prístup sa nedá obísť ani pozmeniť.

Mimochodom, keď sa dodržiava procesný prístup a úraz bol v štatistike evidovaný (ako jediný smrteľný), prečo sa Nemec nepýtal Španiela na podrobnosti hneď, ako sa stal? Že by preto, lebo štatistika bola vyplnená, ale Nemec ju neskúmal? Lenže podľa opisu procesu to mal spraviť...

Tento príklad neznižuje význam procesného riadenia. Len poukazuje na nesprávne uvažovanie procesného manažéra a nesprávne dotiahnutie jednotlivých krokov procesu ad absurdum.

Autor je konzultant.