Debetná platobná karta sa stala súčasťou peňaženiek slovenských bankových klientov, k balíkom služieb ju pribaľujú všetky finančné domy. Aké karty ponúkajú zákazníkom, aj ako „plastové peniaze“ novému klientovi doručujú, testoval TREND založením účtov vo viacerých bankách.
Spravidla platí, že k lacnejším balíkom banky prikladajú karty Maestro alebo Visa Electron. Pri balíčkoch s vyšším mesačnom poplatkom sa ponuka rozširuje o karty MasterCard (Standard, Red, Gold) či Visa Classic. OTP Banka, UniCredit Bank, Volksbank a VÚB ponúkajú pre obyvateľov s trvalým pobytom v hlavnom meste aj Bratislavskú mestskú kartu. Jedine pri základnom balíku Klasik v Poštovej banke si treba za kartu priplatiť nad mesačný poplatok.
Majitelia účtu v internetových bankách mBank a Zuno na výber nemajú – obe poskytujú klientom embosovanú Visu. Kartu – ktorá nie je aktívna - posielajú štandardnou listovou zásielkou. Majiteľ si ju vyberie zo schránky a aktivuje cez internetbanking. PIN si klient zvolí sám – v mBank pri aktivácii karty, v Zune ešte v rámci žiadosti o kartu.
Ak si majiteľ účtu v Zune požiada o vydanie karty cez call centrum, PIN mu vygeneruje banka a pošle oddelene od karty listom. TREND si cez internet účet v mBank otvoril 5. apríla, pričom so zmluvou na podpis a overenie totožnosti prišiel kuriér po týždni. Ďalšie dva týždne čakal na kartu. Podobne dlho trval príchod karty aj v Zune.
Vo viacerých kamenných bankách od nováčika vyžadujú, aby po otvorení účtu na pobočku prišiel ešte raz – po kartu a PIN kód. Stalo sa tak v prípade Tatra banky, UniCredit Bank, ČSOB, OTP Banky a Volksbank. Posledné tri menované inú možnosť ako návštevu pobočky nedávajú. UniCredit Bank oficiálne ponúka klientovi aj zaslanie karty doporučenou poštou, pracovníčka na pobočke ale túto možnosť nespomenula. Karta je v tom prípade neaktívna a klient si ju aktivuje cez call centrum.
Tatra banka vybavuje doručenie karty okrem osobnej návštevy pobočky aj poštou. Karta príde do schránky, po PIN ako doporučenú zásielku si treba ísť na poštu. Keďže pracovníčka na pobočke chcela novému klientovi po príchode karty ukázať, ako sa spolu s ňou a čítačkou dostane do i-bankingu, TREND si kartu nenechal poslať poštou. Vo všetkých bankách pri otváraní účtu informovali, že karta príde najneskôr za desať dní. Jedine Volksbank zavolala – presne po týždni od otvorenia účtu – že karta aj PIN čakajú pripravené na pobočke.
Za týždeň od otvorenia účtu prišla karta a PIN z Dexia banky, Slovenskej sporiteľne aj VÚB. Kým prvá oboje posiela doporučenou poštou, sporiteľňa obyčajnou listovou zásielkou, ktorú si klient nájde v schránke. VÚB posiela novú kartu doporučene, PIN do schránky. Najdlhšie trvalo získanie platobnej karty s PIN kódom v Poštovej banke – kým karta prišla na poštu po týždni od otvorenia účtu, PIN kódu sa TREND dočkal až po ďalších takmer dvoch týždňoch. Treba ale podotknúť, že čas mohli natiahnuť Veľkonočné sviatky.
Prehľadnú tabuľku o kartách ponúkaných bankami nájdete tu.
Aké sú vaše skúsenosti s bankovými službami? Podeľte sa o ne v diskusii.
Nabudúce: Karty – ktoré banky umožňujú meniť PIN kód a koľko za službu pýtajú.
Foto na titulke - Flickr.com