Debetná platobná karta k účtu nemusí slúžiť len na platby či výbery hotovosti. Banky k nej ponúkajú aj rozličné doplnkové služby. Niekde len estetické, inde i praktické v podobe poistenia.

V ČSOB a Slovenskej sporiteľni si majiteľ môže vybrať vlastný dizajn „plastových peňazí“. V prvej banke je táto služba pri balíku ČSOB Extra Pohoda (so štandardným mesačným poplatkom osem eur) zadarmo, inak stojí šesť eur. V sporiteľni si za vlastnú kartu pýtajú päť eur. TRENDU pri zakladaní si účtov o možnosti mať iný ako štandardný obrázok na karte pracovníčky nepovedali.

Len v ČSOB ponúkli hneď na úvod aj cestovné poistenie ku karte, hoci táto služba nechýba u viacerých konkurentiek. Spravidla platí, že pri drahších balíkoch alebo pri drahších platobných kartách býva cestovné poistenie v cene.

Pri bežných balíčkoch (a kartách k nim) si klient môže poistenie doplatiť. Vo Volksbank sa poistenie nedá vybaviť ku kartám, ktoré si človek môže vybrať pri jednotlivých balíkoch služieb. Ak si klient priplatí za kartu MasterCard Standard alebo Visa Classic, môže si k nim dokúpiť aj poistenie. Vo VÚB si cestovné poistenie môže zakúpiť každý klient, bez ohľadu na to, či je držiteľom karty.

Väčšina bánk inkasuje za túto doplnkovú službu ročný poplatok, ktorý sa pri základnom poistnom balíku pre jednu osobu hýbe od 12,55 eura v Slovenskej sporiteľni až po 40 eur vo Volksbank. Napríklad v mBank sa poplatok strháva mesačne, klient si teda poistenie môže napríklad po lete zrušiť. Najbližších 12 mesiacov ho ale nemôže znova obnoviť.

Rozdiely v jednotlivých finančných domoch sú v limitoch poistného krytia, teda koľko peňazí poisťovňa poškodenému klientovi v prípade poistnej udalosti vyplatí. Zväčša je v ponuke niekoľko stupňov poistnej ochrany – vyššie limity znamenajú aj vyšší poplatok. Drahšie vyjde poistenie, ktoré sa vzťahuje aj na rodinných príslušníkov či spolucestujúcich. Rozdielny je aj čas pobytu v zahraničí, počas ktorého poistná ochrana platí. Len v OTP Banke nie je podľa Zuzany Krenyitzkej nijako limitovaný. Ostatné finančné domy obmedzujú dobu cesty na 30 až 90 dní. Konkrétne podmienky v jednotlivých bankách si prečítate tu.

Medzi ďalšie doplnkové služby ku kartám patrí napríklad vydanie náhradnej karty alebo núdzovej hotovosti, bezplatné zmeny limitov či zasielanie SMS správ pri transakciách.

Aké sú vaše skúsenosti s bankovými službami? Podeľte sa o ne v diskusii.

Nabudúce: Karty – čo robiť pri strate či krádeži?

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch