Dobrou správou je, že sa ľudia kvôli vianočným sviatkom tento rok výrazne nezadlžujú. Absolútna väčšina Slovákov financuje Vianoce z vlastných zdrojov. Podľa spoločnosti Kruk si každý dvadsiaty Slovák si niekedy na Vianoce vzal pôžičku do dvesto eur a o niečo menej ľudí, necelé tri percentá, si na darčeky požičalo viac než dvesto eur.

Minieme desiatky až stovky eur

Prieskum, ktorý si nechala urobiť spoločnosť mBank, ukázal, že sumu nad dvesto eur chce tento rok na darčeky minúť 35 percent respondentov, v roku 2019 to bolo 32 percent oslovených. Až 62 percent má v úmysle utratiť za darčeky pre svojich blízkych tieto Vianoce do 200 eur, kým minulý rok to bolo 64 percent. Tento prieskum uskutočnila spoločnosť Focus, počas novembra tohto roku sa na ňom zúčastnilo 935 respondentov.

Prieskum okrem toho ukázal, že necelá tretina opýtaných, 31 percent, sa s finančnými nákladmi na vianočné darčeky chce zmestiť do rozpočtu sto eur, 18 percent plánuje minúť sumu 51 až 100 eur, 14 percent sa pohybuje v sume od 101 do 150 eur a 17 percent respondentov chce nakúpiť za 151 až 200 eur.

Nesporíte na starobu? Počítajte s prudkým poklesom životného štandardu
Neprehliadnite

Nesporíte na starobu? Počítajte s prudkým poklesom životného štandardu

„Aj napriek relatívne ťažkej situácii spôsobenej pandémiou, ktorá sa negatívne premieta aj do rodinných rozpočtov väčšiny domácností, ľudia neplánujú pri nákupe vianočných darčekov pre svojich blízkych šetriť. Ich plány ohľadom množstva peňazí, ktoré chcú tento rok minúť na nákup vianočných darčekov, dosahujú úroveň minulého roka, dokonca ju veľmi mierne prekračujú,“ hovorí Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.

Vianoce bez darčekov

Napriek tomu aj pandémia prispela k tomu, že mnohí ľudia nebudú na Vianoce míňať vôbec. „Mnoho Slovákov sa tento rok nechystá nakupovať vianočné darčeky vôbec. Najciteľnejšie je toto rozhodnutie v krajoch stredného Slovenska, kde darčeky neplánuje kupovať až 23 percent opýtaných,“ uvádza analytik UX štúdia Lighting Beetle Michal Blažej. Odvoláva sa na výsledky prieskumu agentúry Nielsen Admosphere Slovakia v období od 27. novembra do 2. decembra 2020. Analýza dát bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa