Investori to očakávali a posledné mesiace vypredávali svoje akciové pozície. Stále však existovala šanca, že by to predsa len mohlo nejako vyšumieť a preto aj pád akcií nebol jednorazový a prudký, dokonca sa trh viackrát premohol a dokázal znovu rásť. Realita však nemusí reflektovať správanie sa investorov. Recesia je teda tu. Zatiaľ v USA, no tento trh zaujíma všetkých investorov pravdepodobne najviac.
Definícia recesie je jasná. Napriek tomu dva po sebe idúce poklesy HDP nemusia nevyhnutne znamenať, že sa ekonomika oficiálne nachádza v recesii. O recesii rozhoduje nezávislý výbor Národného úradu pre ekonomický výskum (NBER), ktorý ju definoval ako „výrazný pokles hospodárskej aktivity, ktorý je rozšírený v celom hospodárstve a trvá dlhšie ako niekoľko mesiacov a zvyčajne sa prejavuje v reálnom HDP, reálnom príjme, zamestnanosti, priemyselnej výrobe a veľkoobchodnom a maloobchodnom predaji“.
Voľby zmenia aj recesiu
Čakanie na vyhlásenie recesie spomínaným úradom pre ekonomický výskum je však zbytočné, pretože s oznámením zvyčajne čaká viac než šesť mesiacov od začiatku poklesu ekonomiky. A akoby to nebolo dosť komplikované, je tu ešte politická optika krajiny v recesii. Volebné obdobie je v polovici, voľby sa blížia a Biely dom urobí všetko pre to, aby súčasný pokles neklasifikoval ako recesiu. Aspoň to tvrdia politickí komentátori v USA.
Ako sa bude americká ekonomika v kontexte súčasnej recesie správať a kam bude smerovať ďalší vývoj, ťažko predpovedať. Môžeme sa však pozrieť na historicky analogické situácie.
Obdobia recesie sú zvyčajne spojené s väčším prepúšťaním a nezamestnanosťou. Našťastie je nezamestnanosť v USA v súčasnosti najnižšia za veľmi dlhé obdobie.
Strata 98 percent pracovných miest v dôsledku pandémie bola obnovená a hospodárstvo USA vytvorilo od januára úctyhodných 2,2 milióna pracovných príležitostí. Situácia vyzerá až tak optimisticky, že na každého nezamestnaného v USA pripadajú dve voľné pracovné miesta.
Nasledujúci graf ukazuje, že miera nezamestnanosti pod štyrmi percentami, sa dostáva na hodnoty z pred-covidového obdobia.
source: tradingeconomics.com
Prečo ľudia viac míňajú
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?