Firmy potrebujú na kvalitný, bezpečný a dlhý život dve základné veci. Musia využívať to, čo je, a vytvárať to, čo nie je.
V minulosti sa podnikateľský život točil okolo krátkych výbuchov tvorivosti a dlhých, niekoľko desaťročí trvajúcich období využívania. Využívali sa technológie, suroviny aj ľudia. K tomu sa vytvárali manažérske teórie, nástroje, konferencie, školy. Mnohí to dotiahli do dokonalosti.
Ale dejiny sú posiate troskami spoločností, ktorým sa nedarilo, pretože sa dostali do pasce vlastných úspechov. Deň, keď začali veriť vo svoj úspech, bol dňom, keď prestali byť úspešní. Trh ich prekvapil, nemali poruke nový biznis, ktorý by kompenzoval pokles existujúceho.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK:
- 155514>Bitka o inovátorov
Firma Inovácie
Jednou z kľúčových príčin je to, že väčšina firiem nevyniká v tvorbe. Vynikajú v porovnávaní sa s konkurenciou, investovaní do súťaženia s konkurenciou, investovaní do toho, čo je boom na trhu. Celé riadenie a strategické rozhodovanie je nastavené na súťaženie a na šetrenie.
Firmy nie sú zariadené na tvorbu. Lídri sú zaneprázdnení „firmou Výroba". Starajú sa, či je zabezpečený materiál, či sa plnia termíny a či budú zákazky na najbližšie mesiace.
Rast firiem nie je založený na schopnosti šetriť, využívať a násobiť biznis vymyslený alebo prenesený pred pár rokmi. Treba doň investovať prostredníctvom firemného inovačného procesu, investovať do schopnosti vytvárať priestor na rast existujúceho biznisu, do schopnosti samostatne vytvárať nové bohatstvo. Akcionári musia strategicky rozhodnúť o vzniku „firmy Inovácie".
Firma Inovácie musí svoje výstupy zhodnotiť na trhu so ziskom. Musí mať výnosné portfólio inovačných projektov, fungujúci, výkonný inovačný proces, sieť partnerov pre dodávku inovačných ideí, aktíva, zdroje, inovačnú stratégiu, správnych ľudí, manažérsku a inovačnú kultúru.
Podnikom však chýba systém riadenia strategických inovácií a príležitostí. Vyžaduje to zmenu investičnej stratégie akcionárov, ale aj riadenie inovácií ako jednej z nových a kľúčových agend členov dozorných rád a predstavenstiev. Je čas ustanoviť novú funkciu Chief Innovation Officer (CIO) so zodpovednosťou za inovácie.
Zisk ako kontrolka
Poslaním firmy Inovácie nie je zisk ako taký. Zisk je len indikátorom, že podnik je efektívny, vytvára zdroje do budúcnosti a vie minimalizovať riziko. Poslaním firmy Inovácie by malo byť dávať odpovede, riešenia a projekty pre firmu Výroba. Čo robiť teraz a v budúcnosti, aby spoločnosť Výroba mala kvalitný (zisk), bezpečný (riziko) a dlhý (čas) život. To je všetko.
Inovácie, aby boli zdrojom bohatstva do budúcnosti firmy, musia byť zriadené a riadené ako kľúčový proces. Do inovačného procesu musí byť investované. To znamená, že treba mať vyčlenené aktíva, zdroje a prístup k nim. A k tomu definované výstupy, partnerov, správnych ľudí a metriky.
Žiaľ, kríza ukázala, že mnohé firmy nemajú dostatok vlastného likvidného kapitálu na prežitie. A nemajú ho ani na strategické rozvojové projekty. Príslovie „bez peňazí do krčmy nechoď" platí aj v podnikaní inovácie sa nedajú robiť bez kapitálu.
Vynálezov, patentov, ideí je na Úrade priemyselného vlastníctva SR kopa, tak prečo nie sú úspešné na trhu? Lebo dostať invenciu na trh tak, aby zarobila peniaze, stojí peniaze. Inovácia je na trhu zhodnotená invencia. Je to zmena, ktorá akcionárom, firme, zákazníkom a partnerom priniesla skokový a pokiaľ možno dlhodobý prírastok hodnoty k vloženému kapitálu.
Kreatívny kapitál
Keď dobyvatelia Ameriky vydrancovali všetko zlato a po nich prišli prví usadlíci z Európy za novým, lepším životom, skoro pomreli od hladu. Kým neprišli na to, že najväčším bohatstvom sú oni sami. Prežili tak, že začali do Európy vyvážať tabak. Najcennejším domácim kapitálom Slovenska nie sú lesy či vodné zdroje. Sú to ľudia, nič iné.
Väčšina ľudského kapitálu na Slovensku je vyčlenená pre firmu Výroba. Nasadzuje sa na zužitkovanie energetických a materiálových zdrojov. Jeho využívanie v prospech inovácií je mizerné. Doslova sa ním plytvá. Výrobkové či procesné inovácie sú sústredené v oddelení vývoja, ktoré má zopár ľudí, a aj tí často „robia" inovácie popri práci na existujúcich zákazkách.
Alebo je tvorba budúcnosti v podobe strategických inovácií sústredená do rúk úzkej skupinky vyvolených na vrchole pyramídy. A tam je diverzita nápadov, prirodzene, menšia.
Výsledkom je nedostatok kvalitných strategických rozvojových projektov v porovnaní s prebytkom rozvojového kapitálu na trhu. Tie, čo sa aj objavia, meškajú s uvedením produktu na trh alebo nikdy nedosiahnu želané ciele.
Aký je typický výsledok takéhoto prístupu vo firme Výroba? Rast cien vstupov, nárast odpadu, strát a nízka výťažnosť. Pritom ľudia zapojení do inovačného procesu sú, obrazne povedané, mentálne perpetuum mobile.
Ľudské zdroje majú jednu špecifickú vlastnosť. Z dvoch ideí v inovačnom tíme môže vzniknúť tretia myšlienka s potenciálnou hodnotou miliónov eur.
Nová kultúra
Inováciám v slovenských firmách nepraje ani manažérska kultúra. Pretrváva zvyk riadiť inovácie ako firmu Výroba. Rozhodujú termíny, presnosť, spoľahlivosť či opakovanosť. Odmeňuje sa za vyrobené a kvalitné kusy.
Za neúspech v inováciách sa bežne trestá stiahnutím z projektu či z manažérskej pozície, krátením prémií, presunutím na pozíciu bez perspektívy. Výsledkom sú projekty s malým prínosom, pretože inovátor hrá na istotu. Riskovať sa bojí.
Alebo, ak náhodou nový projekt vyjde, akcionárovi sa odrazu zdá byť sľúbená odmena privysoká. Až príliš často počuť v slovenských firmách slovo sľubotechna. Preto tí odvážni, s podnikateľským a manažérskym talentom, odchádzajú a zakladajú radšej vlastný biznis. Príkladom je majiteľ Decodomu Vladimír Šrámek, ktorý využil svoj talent naplno až vtedy, keď si založil vlastnú firmu, pretože z tej pôvodnej musel odísť.
Inovácie sa neriadia procesným spôsobom, ale projektovým spôsobom. Sú sprevádzané mnohými neúspechmi, opakovanými návratmi na začiatok aj stratami. Neúspech je ich prirodzenou súčasťou.
Najväčším nepriateľom inovácií je ego a samoľúbosť ľudí. Keď zlyhajú rozumné argumenty, nastupuje závisť, otáľanie s rozhodnutím, spochybňovaním osoby, ktorá má nápad. Inovácie perpetuum mobile budú fungovať len vtedy, keď ľudia vo firme budú slobodne prezentovať svoje myšlienky. Bez obáv, že by im ich niekto ukradol alebo si ich prisvojil či zneužil. A ak budú ich nápady spravodlivo a objektívne posúdené aj odmenené.
Inovácie zlyhávajú aj na schopnosti realizovať inovatívne nápady. Realizáciu inovácie sprevádzajú viaceré prekážky mentálne, organizačné aj finančné.
Je to o vytrvalosti aj o nadšení, ktoré dodáva energiu, keď sa nedarí a keď treba motivovať ostatných k nadpriemerným výkonom. Niekedy do finále na trh nedorazí najlepšie riešenie. Zvíťazí také, ktoré po ceste prekonalo všetky prekážky a preukázalo tak svoju životaschopnosť. Cesta inovácie za úspechom je neraz dláždená mŕtvolkami najlepších firemných riešení.
Hra v kasíne
Väčšina firiem sa snaží budúcnosť predpovedať a potom čaká, či sa ich vízia naplní. Máloktoré sa ju pokúšajú vytvárať. Inovácie sa však nedajú robiť bez písania alternatívnych scenárov budúcnosti, ktoré si firma vie predstaviť a zrealizovať.
Keď sa spýtate v ktorejkoľvek slovenskej firme, koľko majú rozpracovaných strategických rozvojových projektov, ktoré majú potenciál za tri až päť rokov reálne zvýšiť tržby firmy o sto percent, dostanete rozpačitú odpoveď. Prinajlepšom si manažéri spomenú na nové výrobné linky, ktoré chcú nasadiť.
Inovovať znamená hrať sa a skúšať nové veci. A treba hrať nie jednu, ale viaceré hry naraz. Lebo úspešnosť inovácií býva nízka. Niektoré projekty sa dokončiť nepodarí, lebo nemajú obchodný potenciál alebo chýbajú finančné či ľudské zdroje, prípadne je otázna ich návratnosť. Tie, ktoré sa uchytia na trhu, musia zaplatiť všetky náklady a straty spojené s neúspešnými pokusmi. Úspešný biznis málokedy prináša vysoké tržby ihneď.
Inovácie navyše vyžadujú extra kapitál. Ak má firma peniaze a príde sľubná príležitosť, rozhoduje rýchlosť a sloboda rozhodovania. Inovácie, podobne ako v kasíne, vyžadujú kapitál, aby firma mohla staviť na viaceré projekty malé sumy. A keď sa niečo sľubne rozvíja, okamžite tam naliať ďalšie investície.
Vyčlenený kapitál musí byť taký, aby nechýbal vo firme Výroba a ani akcionárom. Firemný inovačný proces je ako kasíno. Rozhoduje, ktoré inovačné hry sa budú hrať a aké budú výhry. Musí nastaviť riadenie tak, aby bolo vždy v pluse.
Inovačnú hru by nemali hrať len firemní hráči. Musí byť otvorená aj pre hráčov zvonka. Na reálny trh postúpi hra a hráč, ktorí dokázali, že vedia najlepšie zvyšovať pravdepodobnosť úspechu na trhu. Víťazom je firma, ktorá dokáže nápady zbavovať rizík a vysoko ich zhodnotiť.
Vytvorte vo firme trh na inovatívne projekty, buďte lákadlom pre idey zvonku, magnetom pre investorov. Hra zvaná inovácie znamená hrať často, mať konkurenčnú výhodu a neustále rozvíjať zdroje konkurenčných výhod.
- Pohľady na inovácie výrobkov
- Funkcie. Aké nové funkcie môžeme dať do výrobku? Aké funkcie môžeme zlepšiť alebo doplniť? Ktoré funkcie sa dajú odstrániť? Príklady: mobilný telefón, švajčiarsky nôž, SkyEurope, Ryanair.
- Hodnota. Ako odlíšiť komoditu z pohľadu hodnoty? Ako vytvoriť inú, odlišnú alebo novú hodnotu? Príklady: Intel, Starbucks, Apple.
- Princíp. Ako splniť funkciu iným princípom alebo novým technickým riešením? Ako splniť funkciu pri nižších nákladoch či škodlivých funkciách? Príklady: vysávač Dyson, prepravné systémy Sageway, hybridný pohon, tetrapack.
- Dizajn. Čo môžeme vložiť do produktu cez dizajn? Luxus? Emócie? Krásu? Príslušnosť k skupine? Atmosféru? Príklady: cukrovinky Ferrero, hodinky Swatch.
- Sortiment. Vyvíjať úplne nový výrobok? Vyvíjať novú generáciu existujúceho výrobku? Vyvíjať nového člena existujúcej produktovej rady? Prispôsobiť existujúceho člena novému trhu?
- Evolúcia. Čo bude ďalšia generácia výrobku? Aké evolučné trendy sa dajú očakávať? V ktorej časti krivky životného cyklu sa výrobok nachádza?
- Používateľ. Technický: aké funkcie mi produkt ponúka? Psychologický: zvládnem používanie produktu pred priateľmi? Pedagogický: koľko sa musím naučiť, aby som produkt dokonale ovládal? Sociálny: zodpovedá produkt môjmu sociálnemu postaveniu? Ekologický: je produkt bezpečný? Nebudem mať problém s jeho likvidáciou?
PRAMEŇ: Ján Košturiak, Ján Chaľ: Inovácie vaša konkurenčná výhoda! Computer Press (2008).
Autor je konzultant Fraunhofer IPA Slovakia pre oblasť strategických inovácií, vývoja nových produktov a tvorby stratégie rastu.
Foto - Maňo Štrauch
Foto na titulke - Flickr.com