Čo to znamená pre vodičov? Predstavte, že vám niekto nabúra pri obchodnom centre auto. Nebola to vaša chyba a preto škodu uhradí vinník nehody z vlastnej PZP. Auto si dáte opraviť do servisu, ktorý vybrala poisťovňa vinníka. A práve tá by mala logicky preplatiť vystavenú faktúru zo servisu.
Auto je po servise drahšie
Poisťovne, ktoré zastupujú vinníkov, v praxi odmietajú zaplatiť celú faktúru a odvolávajú sa na spomínanú amortizáciu pôvodných dielcov v aute – nabúrané auto a súčiastky rokmi starnú a sú opotrebované.
A preto, keď mechanik v servise vymení súčiastku, podľa praxe poisťovne v podstate auto zhodnotil - dal motoristovi novú súčiastku, ktorá nahradí starú a prakticky bezhodnotnú súčiastku.
To podľa logiky poisťovne znamená, že nabúrané auto má po oprave vyššiu hodnotu ako auto pred nehodou. Čo, samozrejme, nie je pravda, pretože trhová cena auta po nehode je podstatne nižšia ako pred nehodou.
Poisťovne v praxi vychádzajú z vyhlášky pre znalcov a svorne tvrdia, že pre určenie výšky škody je rozhodujúca cena veci v čase, keď bola poškodená či zničená s prihliadnutím na jej pokles, vyplývajúci z jej veku, teda amortizácie. Takýto názor mala ešte v lete tohto roka napríklad aj poisťovňa Allianz-Slovenská poisťovňa.
Aby klient, ktorý si zo zákona platí PZP, nedoplácal na chyby ostatných vodičov, s mechanikom sa radšej dohodne, aby poškodené plechy vyklepal, rozbité súčiastky zlepil a opravil. Ak by ich servis mal celé vymeniť, klient sa nevyhne spoluúčasti pri preplatení faktúry od servisu.
Bez spoluúčasti
Poisťovne na tieto praktiky majú legislatívne opodstatnenie. Odvolávajú sa na občiansky zákonník, ktorý definuje náhradu vo výške „skutočnej škody“. A tieto dve slová si poisťovne vyložili po svojom.
Allianz - Slovenská poisťovňa ako prvá od týchto praktík ustúpila. Po novom to bude vyzerať nasledovne: poškodený motorista si nechá opraviť auto v servise, ktorý vybral Allianz, a požiada ho o vystavenie krycieho listu.
Poisťovňa potom pošle peniaze za opravu na účet servisu vo výške primeraných nákladov. Poškodený už ako spoluúčasť nezaplatí za opravu na svojom havarovanom aute ani cent.
Z praktických dôvodov je potrebné poznamenať, že je jedno akú poisťovňu má poškodený, dôležitý je výber poisťovne na strane vinníka, ktorá celú opravu hradí. Cena poistiek sa kvôli novinke nemá meniť.
Prečo sa poisťovňa Allianz rozhodla nakoniec vyhovieť kritike spotrebiteľov? Na trhu vraj podľa nej došlo k objektívnym zmenám, ktoré zohľadnila. „Vzhľadom na zmeny v oblasti odškodňovania poškodených pri dopravných nehodách na Slovensku, vývoja životnosti a spoľahlivosti vozidiel a zmien v technológii opráv vozidiel,“ vysvetlil dôvody pre TREND.sk hovorca poisťovne Gabriel Tóth.
„Pýtal som sa ich, či to súvisí s nárastom súdnych sporov v tejto oblasti. Odpoveď bola nie. Lebo okrem toho, že ich nie je veľa, väčšinu vyhrávajú,“ vraví pre TREND.sk poistný poradca Peter Világi.
Allianz na vylepšení PZP neprerobí
Nie je vylúčené ani to, že si poisťovňa uvedomila, že náklady na znalecký softvér pre výpočet skutočnej škody, náklady na ľudí, ktorí výpočty riešia, a negatívne ohlasy poškodených ju stoja viac ako likvidátor, ktorý skontroluje faktúru zo servisu a vyplatí spokojnému klientovi opravu v plnej výške.
„Okrem toho má Allianz širokú sieť zmluvných servisov, pri ktorých si určite vie pri počte poistených vozidiel vyjednať dobré ceny opravy. Takže nepredpokladám, že by ich to finančnej neúmerne zaťažilo. Práve kvôli spomínaným nákladom, ktoré im týmto prístupom odpadnú,“ dodal P. Világi.
Ministerstvo spravodlivosti už ohlásilo, že bude meniť celý občiansky zákonník, ktorý pripravuje v tomto čase o rok. Jedným z opatrení má byť povinnosť poisťovne, aby preplatila poškodenému po poistnej udalosti náklady v takej výške, aby dostal havarované vozidlo do stavu pred nehodou.
V Česku rozdiely medzi opotrebovanými a novými súčiatkami zakázal už v roku 2008 ústavný súd. „Ak poškodený má po vykonaní opravy havarovaného vozidlá vo svojom majetku automobil v stave zodpovedajúcom stave pred poškodením, podľa znaleckého posudku opravou nedošlo k zhodnoteniu vozidla, ale sám poškodený musel na uvedenie vozidla do predchádzajúceho stavu vynaložiť predmetnú čiastku, je zrejmé, že sa jeho majetková sféra v dôsledku škodovej udalosti zmenšila,“ píše sa v rozsudku.
Účelne vynaložené náklady tiež nemožno prenášať na poškodeného, ktorý na rozdiel od toho, kto škodu spôsobil, žiadnu svoju povinnosť neporušil.
Konkurencia analyzuje možné zmeny
Zareagujú aj ostatné poisťovne na krok Allianzu a upustia od započítavania amortizácie? „Uvedenú informáciu o spôsobe likvidácie poistných udalostí sme zachytili, v súčasnosti je predčasné sa k tomu vyjadriť, je potrené urobiť niekoľko analýz, hlbšie sme sa danou problematikou ešte nezaoberali,“ reagovala pre TREND.sk hovorkyňa Union poisťovne Judita Smatanová.
Podobne reagovala aj Uniqa. ČSOB Poisťovňa tvrdí, že uhrádza svojim klientom opravu motorového vozidla buď v servise, alebo samostatne, takzvaným rozpočtom. Tento systém fungoval doteraz napríklad aj v Allianze. „Ak sa poškodený klient rozhodne pre našu rýchlu likvidáciu rozpočtom, kde rozpočet vychádza z reálnych cien, peniaze môže mať už do 48 hodín a neodpočítava sa amortizácia,“ vysvetlila pre TREND.sk hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.
Slovenská asociácia poisťovní, ktorá model amortizácie obhajuje ako nutný, na otázky TREND.sk v pondelok nereagovala.