Začiatok roka 2022 prináša jeden z najhorších vstupov do nového roka v histórii akciových trhov. Platí to najmä pre technologické akcie, ktoré sa mesiace tvárili, že sa ich nadmerné ocenenie netýka.
Za prvé tri týždne roka americký technologický index Nasdaq Composite stratil 12 percent a technicky sa dostal do korekcie.
A to nie je jediná nelichotivá štatistika. Nasdaq stratil počas končiaceho sa týždňa každý deň percento a viac. Takéto niečo sa nestalo už dve dekády, od čias praskania technologickej bubliny dotcom.
Niektorí investori sa obávajú, že prasknutie bubliny sa môže zopakovať. Dôvody sú krátkodobé aj dlhodobé.
Spúšťač problémov
Hlavným faktorom, ktorý odštartoval súčasné obavy, sa stal covid. Paradoxne, nie je to jeho príchod, ale jeho odchod. Po omikrone sa už svet pravdepodobne nadobro zbaví lockdownov a ekonomických kalamít.
Covid však naštartoval negatívnu špirálu: rast cien energií a prepravy, menej pracovnej sily, vyššie mzdy, narušená dodávateľská sieť a vysoké úspory tlačia k ďalšiemu rastu inflácie. To všetko pridáva k obavám, že centrálne banky strácajú kontrolu.
Americký Fed musí konať. A tak sa očakáva, že začne zvyšovať úrokové sadzby v čase, keď sa svet stal na nulových úrokoch závislý. Finančné špekulácie postavené na lacných úveroch strácajú zmysel v čase, keď hodnota investícií prestáva rásť.
Naopak, hrozí ich uzatváranie a prudký pokles hodnoty investície. Na rozdiel od minulosti však teraz centrálna banka musí z obáv o infláciu konať. Finančné trhy a ochrana ich valuácie ide na druhú koľaj.
Je to, ako keby v strede tínedžerskej party prišiel rodič a zobral z nej alkohol.
Strata vízie
Jeden zo priamych spúšťačov, ktorý potiahol technologické akcie dolu, sa stali akcie Netflixu. Hospodárske výsledky spoločnosti ukázali, že dopyt po internetovej televízii začal stagnovať. Akcie prepadli o 20 percent.
S koncom covidu sa pravdepodobne ďalej zníži záujem o sledovanie televízií a internetu. Stratiť sa môže mnoho z faktorov, ktoré ťahali akcie vyššie.
Zmiešaná správa prišla aj od Microsoftu, ktorý prekvapujúco skúpil najväčšieho tvorcu herného softvéru na svete. Akvizícia Activision Blizzard ukazuje, ako technologickí giganti stavajú čoraz viac na rozšírení svojej pôsobnosti do iných sfér. Tie tradičné sú už plné.
Tak, ako napríklad Facebook investuje obrovské peniaze do metaverzu alebo Google do autonómnych vozidiel. Nikto z nich nechce skončiť ako IBM alebo nebodaj Nokia. No ich tradičné biznis modely sa vyčerpávajú.
To otvára množstvo pochybností o udržateľnosti ich výrazne nadhodnotenej kapitalizácii. Bude to tentokrát iné?