Technologickí giganti ako spoločnosti Alphabet a Meta budú musieť urobiť viac v boji s ilegálnym obsahom na svojich platformách. Vyžadovať to bude nová európska regulácia Digital Service Act (DSA).

„DSA zabezpečí, že to, čo je nelegálne v offline svete sa bude považovať za nelegálne aj v online svete. Nebude to len slogan, ale skutočnosť,“ napísala eurokomisárka Margrethe Vestagerová na sociálnej sieti Twitter.

Europoslankyňa Dita Charanzová, ktorá vyzývala na vznik podobnej regulácie už pred ôsmimi rokmi, vznik týchto pravidiel víta. „Google, Meta a ďalšie veľké online platformy budú musieť robiť viac pre ochranu svojich používateľov. Európa dala jasne najavo, že sa nemôžu správať ako nezávislé digitálne ostrovy,“ povedala vo svojom stanovisku.

Nové európske pravidlá prinesú viacero zmien. Zakázaná bude cielená reklama na deti, prípadne reklama zacielená na užívateľov služieb pomocou citlivých údajov napríklad o vierovyznaní, pohlaví, rase a politickom presvedčení. Zakázané budú aj praktiky, ktoré ľudí manipulujú, aby firmám odovzdávali osobné údaje.

Veľké globálne platformy budú nútené robiť špeciálne opatrenia počas kríz. K vzniku tohto druhu pravidiel prispela vojna, ktorú Rusko rozpútalo na Ukrajine, a dezinformácie, ktoré sa okolo tejto katastrofy šíria. Veľké spoločnosti taktiež budú mať povinnosť poskytnúť regulačným orgánom a výskumníkom údaje o vlastných algoritmoch.

Za porušenie týchto pravidiel bude technologickým gigantom hroziť pokuta do výšky šiestich percent ročného obratu. Firmy zároveň budú platiť poplatok vo výške 0,05 percenta z obratu ročne. Bude slúžiť na uhradenie nákladov, ktoré sú spojené s dohľadom nad technologickými firmami. Nové pravidlá budú účinné od roku 2024.

bitcoin
Neprehliadnite

Viete, čo je blockchain a ktorá centrálna banka už má vlastnú kryptomenu? Otestujte sa v kvíze

Ďalšie dôležité správy