Od 1. augusta platí prechodné obdobie, počas ktorého sa právnické osoby môžu prihlasovať do svojich elektronických schránok. Ak si schránku do konca roku neaktivujú, od januára to za nich urobí štát.

Keďže štát zistil, že v Registri firiem, ktorý vedie Štatistický úrad SR, nie sú správne a kompletné údaje o občianskych združeniach a neziskových spoločnostiach, elektronické schránky by pre nemal štát povinne aktivovať od januára. Navrhuje to v novele novela zákona o dôveryhodných službách, o ktorej už rokuje parlament, podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.

Štát by automaticky aktivoval schránky len tých právnických osôb, ktoré majú v registroch štátu všetky údaje správne. Všetkým ostatným právnickým osobám, občianskym združeniam, sa schránka automaticky aktivuje až o 30 dní potom, ako register právnických osôb dostane správne údaje.

Čakanie na platbu kartou

Platiť by mala aj povinná aktivácia funkcie online eID (občianskeho preukazu s elektronickým čipom), aby sa rýchlejšie rozšírilo používanie elektronických občianskych preukazov v službách e-Governmentu.

P. Pellegrini pripomenul, že po schválení Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy vo vláde predloží do niekoľkých mesiacov novelu zákona o eGovernmente.

„Mali by sme konečne vyriešiť platobný portál. To znamená, aby občan mohol naozaj kreditnou kartou zaplatiť svoj správny poplatok a nemusel robiť prevod do štátnej pokladnice a čakať na potvrdenie či peniaze prebehli,“ konštatoval P. Pellegrini. Dodal, že rezorty by nemali pripravovať vlastné elektronické podateľne, lebo ide o duplicitné riešenie ale občan by mal komunikovať s jednou elektronickou podateľňou.

Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) informovala, že sprehľadnila notifikácie na doručené správy v elektronickej schránke. Kým donedávna osobe, ktorá schránku využíva, prišla len informácia o novej správe, od septembra bude vedieť, kto je odosielateľom a aký je predmet správy. Z elektronických schránok si ich užívatelia môžu aktivovať bezplatné notifikácie nielen na e-mail, ale aj na mobilný telefón prostredníctvom SMS.

Firmy schránky nelákajú

Štatutári firiem, ktoré sú zapísané v Obchodnom registri,  by si podľa generálneho riaditeľa NASES Norberta Molnára nemali nechávať prihlásenie do elektronickej schránky na poslednú chvíľu a mali by si čo najskôr vybaviť občiansky preukaz s čipom a bezpečnostný osobný kód.

Koľko právnických osôb si už vybavilo elektronické občianske, aby mohli reálne schránky používať. Tento údaj sme sa od ministerstva vnútra nedozvedeli.

„Ministerstvo vnútra vydáva občianske preukazy občanom, nie právnickým osobám, preto vám na túto otázku nevieme odpovedať. Problematika elektronických schránok nie je v našej kompetencii,“ informovalo ministerstvo vnútra.

Rezort pozná len jeden údaj – držiteľmi občianskeho preukazu s elektronickým čipom, ktorý od decembra 2013 vydáva ministerstvo vnútra ako autentifikačný prostriedok pre všetky e-služby poskytované štátom, bolo k 31. augustu 1 661 379 občanov, pričom 275 309 si aktivovalo aj bezpečnostný osobný kód (BOK) a 102 715 požiadalo aj o certifikáty pre zaručený elektronický podpis.  

NASES zriadila celkovo 5 677 528 elektronických schránok, z toho takmer štvrť milióna je pre spoločnosti zapísané v obchodnom registri.

Zrejme to nestihnú

„Na doručovanie si schránku aktivovalo 4 113 právnických osôb, čo je za posledný mesiac nárast o 1 590 aktivácií,“ informoval generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.

Keďže zatiaľ si schránky aktivovalo len málo firiem, hrozí že do januára to tieto firmy určite nestihnú.

„Na podcenenú kampaň sme upozorňovali ešte začiatkom leta. Podpredseda vlády P. Pellegrini dal prísľub, že k januáru bude kampaň určite intenzívnejšia. Myslíme si, že by bolo vhodné zverejniť plán komunikácie a osvety, ktorý úrad podpredsedu plánuje do januára zrealizovať,“ povedal Ján Hargaš z občianskeho združenia Slovensko.Digital.