Ak v rámci šetriaceho balíčka prejdú zásahy do daňového zákona, podnikatelia už zrejme nebudú môcť vymeniť na lízing staré auto za nové po troch, ale až po štyroch rokoch. Ministerstvo financií totiž uvažuje aj o sprísnení pravidiel pre finančný lízing. Ide o zrušenie výnimky, ktorú tento spôsob nadobúdania majetku využíval.

Rezort chce presadiť, aby lízované autá, stroje, či ďalší hmotný majetok firiem nebolo od budúceho roka možné odpisovať v kratšom období. Ročne by takto štát  získal od firiem približne o 10 miliónov eur navyše.

,,Ide o zrovnoprávnenie odpisovania hmotného majetku obstaraného prostredníctvom finančného prenájmu s ostatnými formami obstarania hmotného majetku,” tvrdí ministerstvo financií.  Pripúšťa, že sa tým mierne  zvýši daňové zaťaženie podnikateľských subjektov.

Koaličná rada však včera rozhodla, že podoba balíka zmien v daniach a odvodoch sa určite bude meniť. Osud jednotlivých opatrení navrhovaných ministerstvom financií a práce majú do piatka posúdiť odborníci. Či sa zmeny budú týkať aj odpisovania áut, zatiaľ nie je jasné.

Nákupy vozidiel, strojov či ďalšieho majetku na lízing podnikatelia uprednostňujú, pretože tak môžu majetok rýchlejšie odpisovať a rozložiť splácanie na dlhšie obdobie . Pravidlá pri finančnom lízingu umožňujú podnikateľom väčšej miere znižovať daňový základ a následne platiť nižšie dane.

Firmy či živnostníci si budú môcť po novom z daňového základu odpočítať nižšie sumy ako doteraz. Finančný lízing umožňuje odpísať majetok už za 60 percent doby odpisovania. Minimálne je to však 36 mesiacov. Pri osobných autách, kde inak zákon predpisuje štvorročnú dobu odpisovania, predstavuje zvýhodnenie 12 mesiacov. Pri strojoch a ďalšom majetku, ktorý sa odpisuje dlhšie (až  6 či 12 rokov), je možné skrátenie oveľa väčšie. Bolo to zaujímavé najmä pre podnikateľov, ktorí  mali vysoké zisky a snažili sa znížiť si daňový základ.

Auto kupované cez finančný lízing napríklad v hodnote 18-tisíc euro, umožňovalo podnikateľovi každý rok znížiť si daňový základ o 6 000 eur. Ak sa pravidlá sprísnia bude to len 4 500 eur za rok.

Podnikatelia sa obávajú, že to bude mať nepriaznivý vplyv na obnovu firiem a investície do technologických vylepšení v podnikoch na Slovensku. ,,Aký to môže mať dopad na lízingový trh bude skúmať výbor pre dane a účtovníctvo. Treba zvážiť najmä to, ako opatrenie postihne obnovu firiem,“  reagoval Marián Tibenský, tajomník Asociácie lízingových spoločností . Podľa neho síce kríza spôsobila, že firmy v súčasnosti nepotrebujú tak rýchle odpisovanie, ale časť podnikateľov ho stále využíva.

V roku 2009 firmy prostredníctvom  finančného lízingu nadobudli majetok za 722 miliónov eur a lízingové spoločnosti uzavreli 23 645 zmlúv. Finančný lízing predstavoval tretinový podiel na počte zmlúv a polovicu hodnoty majetku nakupovaného  formou nájmu a splácania.

Najväčší záujem je pritom o zmluvy na 3 až 5 rokov. Pred krízou ťahal predaj automobilov práve lízing. Až 66 percent osobných áut kupovaných podnikateľmi sa predávalo práve prostredníctvom finančného lízingu. Deväť z desiatich zmlúv v rámci finančného lízingu sa uzatváralo na získanie automobilu. Podnikatelia takto okrem áut nakupujú napríklad stroje a priemyselné zariadenia alebo počítače a kancelársku techniku.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch