Keď Profit chystal rozhovor s majiteľmi firmy Innovatrics, dohodol si stretnutie v technologickom inkubátore Slovenskej technickej univerzity, kde spoločnosť sídli. Názov inkubátor sa väčšine ľudí spája s novorodencami alebo liahnutím. Podobnosť nie je náhodná.

Univerzitný technologický inkubátor je naozaj niečo ako liaheň. Neprodukuje však hydinu, ale inovatívne firmy. Tie v ňom môžu využiť lacný prenájom a kvalitné poradenské služby v oblasti podnikania.

Firma Innovatrics sa do inkubátora naozaj hodí. Je mladá a malá. Vznikla pred necelými dvoma rokmi a tvoria ju zatiaľ traja ľudia. Spoločníkov Jána Luntera a Viktora Fischera dopĺňa jeden programátor.

Od koníčka k biznisu

Obaja mladí zakladatelia firmy študovali v Paríži. J. Lunter sa na technickej vysokej škole – Telecom Paris. V. Fischer absolvoval ekonomický postgraduál na HEC (Hautes Etudes Commerciales), teda vysokej škole ekonomickej.

Firma z technologického inkubátora

Ján Lunter

Spoznali sa v tamojšej Asociácii Čechov a Slovákov, odkiaľ nebolo ďaleko k spoločným posedeniam v bare. Ku koncu štúdia sa začali baviť o tom, čo robiť po škole.

Povedali si, že by nebolo zlé postaviť sa na vlastné nohy a skúsiť podnikať. Na podnikanie však potrebujete produkt, ktorý chcete predávať.

J. Lunter už na škole vyvinul program (algoritmus) na rozoznávanie odtlačkov prstov. Zúčastnil sa s ním na niekoľkých študentských súťažiach a mal s ním dobré výsledky. Kamaráti sa preto rozhodli, že toto by mohol byť ich predmet podnikania.

O čo v tomto softvéri ide? „Na začiatku máte dve fotografie odtlačku a tie sa porovnávajú. Prst však nepritlačíte na senzor vždy rovnako a ani skenery nie sú vždy bezchybné. Preto za tým musí byť nejaká umelá inteligencia, ktorá to dokáže spárovať,“ vysvetľuje J. Lunter.

Keď mali budúci podnikatelia produkt, ostávalo ešte vymyslieť názov firmy. „Chceli sme, aby meno spoločnosti vyjadrovalo niečo nové, inovatívne a aby bolo medzinárodné. Takisto nás inšpiroval film Matrix,“ vysvetľuje V. Fischer. Kombináciou týchto myšlienok vznikol názov Innovatrics.

Firma vo Francúzsku

Po myšlienke začať podnikať čakalo na končiacich slovenských študentov založenie firmy priamo v Paríži. To bolo v roku 2004. „Na začiatku sme mali isté administratívne problémy pre pracovné povolenia, ale tie sú už minulosťou,“ vraví J. Lunter.

Firma z technologického inkubátora

Viktor Fischer

Všetky úskalia pri tomto procese im pomáhala prekonávať právnická firma a ochotní francúzski priatelia. Dokiaľ si nevybavili „papiere“, ako konateľ firmy figuroval jeden ich priateľ. Spoločníkom sa stal aj profesor J. Luntera, ktorý im v začiatkoch pomohol povzbudením a peniazmi.

„Založenie firmy nás stálo iba štyritisíc eur, pretože sme mali zľavy ako spoločnosť vznikajúca v inkubátore univerzity,“ spomína si V. Fischer.

Celé vybavovačky trvali približne mesiac. Mladí Slováci si za formu spoločnosti zvolili zjednodušenú akciovú spoločnosť (niečo medzi slovenskou eseročkou a akciovkou), kde bol potrebný nižší minimálny kapitál – 38-tisíc eur.

„Samozrejme, toľko peňazí sme nemali. Pri tejto forme spoločnosti však bola možnosť na začiatku splatiť iba polovicu základného kapitálu a na zvyšok majú majitelia lehotu päť rokov,“ vysvetľuje V. Fischer. Napokon sa im podarilo dať dokopy 20-tisíc eur a Innovatrics mohol začať fungovať.

Po rozbehnutí firmy vo Francúzsku si mladí Slováci povedali, že je čas založiť pobočku aj doma. „Prišli sme na Slovensko aj kvôli dobrým a lacnejším programátorom,“ ozrejmujú majitelia firmy. Dnes má ich firma na Slovensku vývojové pracovisko a vo Francúzsku organizuje predaj.

Ako hľadajú zákazníkov

Innovatrics ako technologická firma predávajúca program na rozoznávanie odtlačkov prstov nie je na trhu jediná. Tento produkt rozvíjajú aj veľké svetové koncerny, napríklad francúzsky Sagem či japonská technologická spoločnosť NEC.

Firma z technologického inkubátora

Do povedomia zákazníkov sa však Slovákom podarilo dostať aj vďaka úspechom na medzinárodných súťažiach. „Po celom svete sa organizujú súťaže, ktoré vyhodnocujú najlepšie podobné programy, ako je ten náš. Testuje sa tu predovšetkým presnosť, aj keď rýchlosť je rovnako dôležitá,“ vysvetľuje J. Lunter.

Jeho partner dodáva, že úspechy na týchto súťažiach im pomohli ako marketingový argument a priniesli prvých klientov. Na zákazníkov pôsobí aj to, že ich softvér spĺňa medzinárodné normy.

Preto medzi ich odberateľov patrí napríklad kanadská firma Bioscrypt, líder na svetovom trhu kontroly vstupov. Zjednodušene povedané, táto firma predáva zariadenia k dverám, kde človek vloží prst a dvere sa otvoria. Klientmi Bioscryptu sú štátne úrady, súkromné firmy, ale aj inštitúcie ako NASA a NATO. „Oni robia karosériu a my dodávame motor,“ prirovnáva V. Fischer.

Ďalším významným zákazníkom je americká firma DigitalPersona, špecializujúca sa na kontrolu vstupu do informačného systému. Táto firma pochopila, že je pohodlnejšie a bezpečnejšie, keď namiesto prihlasovacieho mena a hesla si zákazník pretiahne prst cez čítačku, a tak sa dostane do systému svojho počítača. „Takéto čítačky sú už dnes veľmi lacné. Môžete ich kúpiť za pár desiatok dolárov,“ tvrdí V. Fischer.

Budúcnosť vidia ružovo

O odbyt svojho softvéru, ktorý si môžete stiahnuť z internetu alebo kúpiť na cédečku za päťsto eur, majitelia Innovatricsu zatiaľ obavy nemajú. „Trh na poli biometrie rastie ročne o štyridsať percent,“ tvrdí V. Fischer. Dodáva, že jej využitie je široké. V prvom rade môže biometria ľahko konkurovať čipovým kartám, lebo je pre človeka komfortnejšia.

Keď prídete do fitnescentra, nemusíte hľadať nejakú kartu, ale priložíte ku dverám iba prst. Podobne to môže fungovať aj v kanceláriách, kde nepotrebujete kľúč. Navyše prst tak ľahko ako kartu alebo kľúč nestratíte.

Druhá výhoda je v bezpečnosti. Odtlačok prsta nemôžete na rozdiel od karty dať niekomu, kto by ho mohol zneužiť. Preto sa biometrické prvky ako odtlačky alebo očné dúhovky vkladajú už aj do pasov alebo občianskych preukazov.

Biometria sa navyše dá využiť aj v zdravotníctve. „Máme jedného klienta, ktorý dodáva náš softvér do súkromných kliník. Tie ho používajú na identifikáciu pacienta a vrecka s krvou pri transfúzii, čo pomáha pri práci sestričkám,“ ozrejmuje V. Fischer.

Chlapci z Innovatricsu však nechcú zaspať na vavrínoch. Do budúcnosti plánujú vylepšovanie ich programu tak, aby zvládol porovnávanie nie tisícov, ale miliónov odtlačkov prstov. Druhý cieľ vidia v ponúkaní nových produktov a finálnych aplikácií.

„Doteraz boli naši klienti lokálni integrátori ako Bioscrypt, ktorí oslovovali finálnych zákazníkov. V budúcnosti by sme chceli konečných spotrebiteľov oslovovať priamo my,“ opisujú svoje plány s mladou firmou jej majitelia.

Foto – Vlado Benko