Predaj všetkých finančných produktov má bežať podľa jednotnej schémy a predajcovia majú byť jasne odlíšení od poradcov, ktorí konajú v prospech klienta. Ministerstvo financií (MF) SR zatiaľ zverejnilo svoju predstavu o tom, ako jednotnú úpravu finančného sprostredkovania a poradenstva zaviesť.

Nejde ešte o sám zákon, len o tézy, z ktorých má vychádzať. K nim dali rôzne asociácie rezortu pripomienky. Zákon má ísť v apríli do pripomienkového konania.

V prípade prijatia bude mať ďalekosiahle dôsledky. Postihne aj oblasti, ktoré doteraz v tomto smere vôbec upravené neboli. Ide napríklad o poskytovanie spotrebných úverov či informovanie o odplatách predajcov poistenia. Všetko to má jediný cieľ. Ochrániť spotrebiteľa na finančnom trhu.

Finanční poradcovia dostanú nové pravidlá

„Hoci primárna zodpovednosť za nakladanie s vlastným majetkom zostane vždy na samom spotrebiteľovi, nemožno od neho spravodlivo očakávať, že zvládne na konkurenčnej úrovni voči profesionálom celú zložitú problematiku finančných trhov,“ píše sa v materiáli rezortu financií. Po zákone o jednotných pravidlách predaja a poradenstva predloží rezort koncepciu ochrany spotrebiteľa, ktorá bude už podrobnejšie hovoriť o finančnom ombudsmanovi a vzdelávaní.

Otvorené sú ešte otázky, či Národná banka Slovenska bude regulovať úplne všetkých alebo za svojich zamestnancov a spolupracovníkov budú zodpovedať väčšie firmy. Alebo to, či a ako často budú musieť sprostredkovatelia a poradcovia opakovať odbornú skúšku. Pravdepo- dobne sa zavedie jediné povolenie, kde bude môcť mať predajca (sprostredkovateľ) či poradca zapísané rôzne typy služieb. Pre niektoré oblasti má byť vzorom zákon o cenných papieroch a investičných službách. Napríklad v prenášaní zodpovednosti za činnosť viazaných agentov na tých, pre ktorých pracujú.
    Pravidlá pre všetko
  • úverové produkty
  • vkladové produkty
  • poistenia, zaistenie
  • investičné služby a finančné nástroje (vrátane kolektívneho investovania)
  • doplnkové dôchodkové sporenie
  • poskytovanie spotrebných úverov
    Otvorené otázky
  • ako rozdeliť profesionálnych a bežných klientov
  • komu dávať povolenie a koho len registrovať
  • aké majú byť nároky na podriadených, resp. viazaných sprostredkovateľov
  • ako zabezpečiť vymožiteľnosť práv spotrebiteľov a účinnosť dohľadu
  • či má byť MiFID základom pravidiel na finančnom trhu všeobecne
  • ako možno dosiahnuť, aby finanční sprostredkovatelia vyberali pre klienta ten najvhodnejší produkt
  • aké informácie by mali sprostredkovatelia a poradcovia dávať klientom
  • čo dokážu samoregulačné orgány
  • aké náklady môže prispôsobenie sa novým pravidlám znamenať
  • či viesť len jeden centralizovaný register

Foto - Profimedia.cz