Písanie falošných recenzií posilňuje predaje na internetových e-shopoch a platformách ako Amazon či TripAdvisor takým zásadným spôsobom, že obchodníci sú ochotní zaplatiť tisíce ľudí, aby cielene ich produkty a služby pozitívne hodnotili.

Predajní recenzenti sa združujú na súkromných webových kanáloch, napríklad na Slacku, portáloch či uzatvorených, ale ľahko vyhľadateľných skupinách na Facebooku, vysvetľuje portál BuzzFeed, ktorý pre reportáž anonymne vyspovedal niekoľkých ľudí, ktorí na objednávku píšu falošné recenzie. Tam rôzni predajcovia ponúkajú za splnenie úloh finančnú aj materiálnu odmenu.

Ponuka môže znieť: „Úloha nebude trvať dlhšie ako minútu vášho času. Pošlem vám odkaz na produkt, otvoríte ho, necháte krátku recenziu s plným hodnotením a to je všetko. Keď bude recenzia uverejnená, cez PayPal vám pošlem peniaze.“

Na základe zadania recenzenti uverejňujú päťhviezdičkové, niekedy aj maximálne negatívne príspevky, aby v masívnom konkurenčnom prostredí vyzdvihli konkrétny výrobok.

Milióny nepoctivých hodnotení

Zahraničný prieskum z roku 2011 ukázal, že takmer 90 percent spotrebiteľov sa vo finálnej fáze rozhodovania medzi výrobkami nechalo ovplyvniť práve pozitívnymi recenziami. Tiež sa ukázalo, že online hodnotenia zákazníkov sú druhým najdôveryhodnejším zdrojom informácií o produkte, hneď za odporúčaniami rodiny a známych. Na druhej strane, maximálne len desať percent z reálnych kupujúcich dobrovoľne venuje čas tomu, aby po kúpe napísalo recenziu.

Čo sa týka Slovákov, tak tí si vo všeobecnosti vyberajú tovar alebo službu stále

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa