Aktualizované 12. 1. 2012 o 19:30 o podrobnosti k získaniu elektronického identifikárora.
Ľudia aj firmy nebudú musieť tento rok po prvýkrát bežať s daňovým priznaním na úrad osobne. Vyplnený formulár k dani z príjmu za rok 2011 stačí poslať elektronicky. Podmienkou je bezplatné získanie takzvaného elektronického identifikárora.
Od tohto týždňa môžu záujemcovia o takúto formu priznania daní vyplniť žiadosť o vydanie identifikátora na internetovej stránke Finančného riaditeľstva a dohodu o elektronickom doručovaní. Prostredníctvom osobného kódu budú môcť následne posielať úradom vyplnené daňové tlačivá.
Predtým však musí daňovník ešte raz navštíviť príslušný daňový úrad, kde žiadosť aj dohodu osobne podpíše a odovzdá. Alebo si dá podpísané tlačivá overiť u notára a úradu ich pošle poštou.
Finančné riaditeľstvo je od 1. januára 2012 nástupníckou organizáciou zlúčených daňových úradov a colnej správy. Možnosť komunikácie cez internet prostredníctvom elektronického identifikátora zaviedlo najmä z dôvodu, že od 1. apríla tohto roku musia vybrané subjekty s daniarmi komunikovať už len touto formou. Využiť elektronické podanie priznania tým pádom ale môžu aj ostatní daňovníci, najbližšie pri podávaní priznaní k dani z príjmov dosiahnutých v roku 2011. Aktuálne tlačivá pre tento rok plánuje riaditeľstvo pridať na svoju internetovú stránku do dvoch týždňov.
Doteraz mohli daňovníci pre internetovú komunikáciu využívať buď zaručený elektronický podpis, alebo postupovali na základe písomnej dohody s daňovým úradom. Prvá alternatíva bola finančne náročná a využívali ju najmä väčšie firmy. V druhom prípade bola pre overenie totožnosti daňovníka potrebná ešte dodatočná komunikácia s úradmi. Preto podľa údajov riaditeľstva cez internet doteraz komunikovalo len okolo 40-tisíc subjektov.
„Povinnosť zasielať tlačivá k dani z pridanej hodnoty od 1. apríla výlučne cez internet sa týka cez 210-tisíc subjektov,“ uvidla Beáta Uhrínová z finančného riaditeľstva. Ak by si všetci mali zaobstarať zaručený elektronický podpis, stálo by to podľa jej odhadu okolo 20 miliónov eur.
„Odporúčame hlavne daňovým subjektom, ktorých sa týka povinné zasielanie údajov cez internet, aby si registráciu nenechávali na poslednú chvíľu. Zároveň, ak sa zaregistrujú skôr, môžu tlačivá súvisiace s DPH posielať daňovým úradom elektronicky už od februára,“ dodala B. Uhrínová.
Zároveň daniari odporúčajú na registráciu a získanie identifikátora použiť počítač, z ktorého potom bude subjekt zasielať úradom daňové tlačivá a ostatné dokumenty.
Koho sa týka povinná komunikácia cez internet
- subjektov, ktoré sú platiteľmi DPH
- daňových poradcov, ktorí zastupujú daňovníkov pri správe daní
- advokátov, ktorí zastupujú daňovníkov pri správe daní
- iných zástupcov daňovníka, ktorý je platiteľom DPH, ak ho zastupujú pri správe daní
Čo je elektronický identifikátor
- slúži na registráciu pre zasielanie daňových tlačív, dokumentov a odvolaní cez internet
- zaregistrovať sa a získať ho možno na stránke www.financnasprava.sk od 9. januára 2012
- všetky daňové tlačivá bude možné takto zasielať zhruba od februára tohto roku
- slúži ako alternatíva k zaručenému elektronickému podpisu
Prameň: Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok)
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch