Zápisom do registra vznikla vaša firma. Bez ohľadu na to, koľko dní ubehlo od založenia spoločnosti k jej vzniku, ak začínate na zelenej lúke, vznikom spoločnosti sa stávate účtovnou jednotkou. Ak podnikáte formou obchodnej spoločnosti (s. r. o., a. s.), tak možnosť voľby účtovnej sústavy nemáte. Príjmy a výdavky budete musieť viesť v podvojnom účtovníctve. Vašou Bibliou sa stáva zákon o účtovníctve, podľa ktorého "účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou, otvorí účtovné knihy vždy ku dňu svojho vzniku."
Rozdiely sú veľké
Ak ste prešli zo živnosti, teda podnikania fyzickej osoby na základe živnosti, na eseročku, čo je podnikanie právnickej osoby, musíte vymeniť paušálne výdavky alebo jednoduché účtovníctvo za podvojné.
Rozdiely v účtovaní sú naozaj veľké – ak ste zvládli jednoduché sami, pri podvojnom sa budete musieť spoľahnúť na účtovníka.
Konateľ spoločnosti Profinam Roman Konrád hovorí, že podvojné účtovníctvo má svoje výhody i nevýhody. "Výhoda podvojného účtovníctva aj pri malej spoločnosti, ktorá bola pretransformovaná zo živnosti, spočíva najmä v lepšej preukaznosti a prehľade celého hospodárenia a evidencie. Zatiaľ čo jednoduché účtovníctvo alebo daňová evidencia u živnostníka pracuje s príjmami a výdavkami (skutočných peňažných prostriedkov), v podvojnom účtovníctve sledujeme náklady a výnosy, ktoré nemusia znamenať aj skutočný tok peňazí."
Napríklad, ak má podnikateľ prijatú faktúru, ktorá je u neho nákladom, tak mu zníži výsledok hospodárenia bez ohľadu na jej úhradu v aktuálnom roku. Táto výhoda je však podľa R. Konráda zároveň aj nevýhodou. "Ak poskytnem tovar alebo službu a vydám faktúru, tak aj bez toho aby som prijal platbu, zvyšuje sa mi výsledok hospodárenia. Medzi základné nevýhody patrí aj väčšia náročnosť podvojného účtovníctva a vo väčšine prípadov musí podnikateľ využiť služby účtovníka (ak sám nie je účtovník)."
Spôsob účtovania môžeme najlepšie ilustrovať na príklade. Firma na výrobu nábytku nakúpi od dodávateľa drevo. Keď drevofirma dostane faktúru s určitým dátumom splatnosti, vzniká je náklad (a aj záväzok voči dodávateľovi). Výdavok firme vznikne až keď faktúru zaplatí. Hotový nábytok potom dodá do predajne aj so svojou faktúrou. Jej vystavením eseročke vzniká výnos (vzniká aj pohľadávka voči odberateľovi). Drevofirme vzniká príjem po zaplatení odberateľa za nábytok.
Výsledok hospodárenia v podvojnom účtovníctve potom môžeme vypočítať ako rozdiel výnosov a nákladov v účtovnom období. Výsledok hospodárenia sa ďalej mimo sústavy účtovníctva upravuje na základ dane z príjmov, z ktorého sa potom vypočíta daň z príjmov. Niektoré položky (napríklad náklady na reprezentáciu), ktoré nie sú daňovo uznané, budú pripočítateľnou položkou. Iné, napríklad výnosy z dividend, ktoré sa nezdaňujú, sa zase odpočítajú od výsledku hospodárenia pri jeho transformácii na základ dane.
Ako je to v jednoduchom
V jednoduchom účtovníctve je to inak. Výsledok hospodárenia vypočítate ako rozdiel príjmov a výdavkov a nie ako rozdiel medzi výnosmi a nákladmi. Náklady a výnosy tu nenájdete. O vystavení faktúry sa teda neúčtuje (zaznamená sa iba vznik pohľadávky voči odberateľovi v knihe pohľadávok).
Príjem sa zaúčtuje až pri zaplatení faktúry. Výsledok hospodárenia na konci účtovného obdobia sa zhoduje so základom dane z príjmov. Napríklad, ak podnikateľ nakúpi materiál, tento výdavok hneď pri účtovaní zaradí medzi daňové výdavky. Ak by si kúpil napríklad predmet na osobnú spotrebu, takýto výdavok nie je možné daňovo uznať a zaúčtuje ho ako nedaňový. Toto triedenie sa uskutočňuje hneď pri účtovaní príjmov a výdavkov do peňažného denníka.
Ako na to
V podvojnom účtovníctve sa účtuje podvojne na konkrétnych účtoch. Podnikateľ tak môže sledovať napríklad jednotlivé položky nákladov podľa druhov. Tieto informácie sa mu zídu pri riadení firmy. Navyše, ak účtovná jednotka v podvojnom účtovníctve zvolí vhodnú analytickú evidenciu k syntetickým účtom, bude mať presné informácie o vzniku nákladov a výnosov, respektíve o stave a pohybe majetku a záväzkov.
Účtovné knihy
V podvojnom účtovníctve podnikateľ vedie denník a hlavnú knihu. Aby ste mohli začať viesť účtovníctvo, musíte zachytiť stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (vlastné imanie) ku dňu vzniku spoločnosti a zostaviť tzv. otváraciu súvahu, ktorá je východiskom pre otvorenie účtov v hlavnej knihe.
V denníku sa zápisy zaznamenávajú chronologicky podľa dátumu, kedy vznikli. Okrem hlavného denníka možno robiť účtovné zápisy aj do čiastkových denníkov (pokladničná kniha, kniha dodávateľských faktúr, kniha odberateľských faktúr).
Pre kontrolu správnosti je možné porovnať denníkový obrat (súčet peňažného stĺpca v denníku) a obraty strany Má dať a Dal na účtoch hlavnej knihy.
Hlavná kniha obsahuje syntetické a analytické účty aktív, pasív, výnosov, nákladov a uzávierkové účty. Pri uskutočňovaní zápisov do hlavnej knihy sa zohľadňuje vecný princíp - zápisy sú usporiadané systematicky.
Aj závierka
Účtovnú závierku v sústave podvojného účtovníctva tvorí súvaha, výkaz ziskov a strát, poznámky. V poznámkach sa môžu uvádzať aj ďalšie účtovné výkazy ako prehľad zmien vlastného imania a prehľad peňažných tokov.
10 zásad podvojného účtovníctva
1. Môže ho viesť aj fyzická osoba - živnostník
2. Povinne ho musia viesť osoby zapísané do obchodného registra - teda eseročky a akciové spoločnosti
3. Poskytuje verný a pravdivý obraz o účtovníctve a to nezávisle od daňových zákonov
4. Výsledok hospodárenia je rozdielom výnosov a nákladov za účtovné obdobie
5. Základ dane sa vypočítava mimo sústavy účtovníctva - prostredníctvom daňovo pripočítateľných a odpočítateľných položiek
6. Účtovné prípady za zachytávajú na účtoch podvojne
7. Hodnota výstupných údajov z účtovníctva je vyššia
8. Podvojné je administratívne náročnejšie ako jednoduché
9. Účtuje sa v hlavnej knihe a denníku
10. Robí sa účtovná závierka. Obsahuje súvahu, výkaz ziskov a strát a poznámky
Radí odborník
"Najčastejšie chyby malých firiem sú v oblasti správneho priradenia nákladov k obdobiu, s ktorým vecne a časovo súvisia. Toto by čiastočne mala pozitívne riešiť novela zákona o účtovníctve. Ďalšie chyby vyplývajú z neznalosti postupov účtovania (účtovanie na nesprávne účty, nevykonanie inventarizácie, nepreúčtovanie zostatku skladu k 31.12., nesprávne účtovanie tržby z ERP alebo platby kartou a podobne).
Cena účtovných služieb je priamoúmerná náročnosti spracovania agendy.Určiť cenu je preto veľmi problematické v tom, že každá firma má iný počet dokladov (faktúr, bločkov....), iný počet zamestnancov. Rozdiel je aj v tom, či je firma platiteľom DPH alebo nie, či má iné povinnosti (štatistika, intrastat, vyúčtovanie rôznych dotácii, úvery, reporty).
Rovnako si podnikateľ musí zodpovedať otázku, či daňové priznanie dá vypracovať odborníkovi - daňovému poradcovi alebo to nechá "iba" na účtovníka. Pretože z účtovníctva a výsledku hospodárenia ním zistenom sa pri vyhotovení daňového priznania len vychádza a ešte môžu nasledovať "neúčtovné" úpravy výsledku hospodárenia v daňovom priznaní.
Ak ale hovoríme o živnostníkovi, neplatiteľovi DPH bez zamestnancov, ktorý prejde na eseročku, cena za vedenie účtovníctva bude veľmi podobná s tou, ktorú mal ako živnostník."
Roman Konrád, konateľ spoločnosti Profinam
V nasledujúcich vydaniach si prečítate:
4. Ako účtovať v eseročke a koľko to stojí, aké výdavky si môžete zaúčtovať
5. Dane a odvody - byť zamestnancom alebo konateľom vo svojej sročke, čo má výhody a čo nie
6. Ako optimalizovať daň - kombinácia účtovania - niečo na živnosť, niečo na sročku
7. Ako je to z dividendami a zaťažením zdravotnými odvodmi v sročke
8. DPH - byť dobrovoľným platiteľom DPH?
9. Zmeny v účtovníctve a v daniach
10. DPH pre eseročky od januára 2014
Všetky vydania seriálu (aj RSS odber)