Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho tvrdí, že v priebehu nasledujúceho pol roka zintenzívni komunikáciu ohľadom elektronických schránok voči podnikateľom tak, aby nábeh na ich používanie bol bezproblémový.

Cudzinci vo firmách

Ako postupovať nevedia napríklad firmy, ktoré majú konateľov, cudzích štátnych príslušníkov, bez trvalého pobytu. Tí totiž nemajú slovenský občiansky preukaz. Na  prihlasovanie sa do elektronických schránok je možné použiť iba občiansky preukaz s čipom a bezpečnostný osobný, doklad o pobyte s elektronickým čipom a bezpečnostný osobný kód alebo alternatívny autentifikátor.

Ak je štatutárny zástupca právnickej osoby cudzinec, na úplný prístup k elektronickej schránke firmy musí udeliť oprávnenie fyzickej osobe (občanovi SR, ktorý má občiansky preukaz s elektronickým čipom). Také jednoduché to však nie je. Udelenie oprávnenia  je treba poslať s úradne osvedčeným podpisom majiteľa elektronickej schránky právnickej osoby na adresu Úradu vlády. Listinná žiadosť musí byť v prípade úradného osvedčovania podpisu majiteľa elektronickej schránky mimo územia SR doplnená o „apostilu alebo superlegalizáciu.“ 

Súčasťou dokladu o pobyte  pre cudzincov je na požiadanie aj elektronický čip, ktorý vydáva príslušný policajný útvar SR. V prípade, že chce mať zahraničný štatutár, ktorý má doklad o pobyte, prístup do elektronickej schránky firmy, musí ešte podať žiadosť o zriadenie elektronickej schránky fyzickej osoby, ktorá nie je štátnym občanom SR. Prihlasovanie do elektronických schránok prostredníctvom alternatívneho autentifikátora nie je zatiaľ dostupné. Jeho vydávanie má spustiť ministerstvo vnútra.

Daniari s výnimkou

Finančná správa SR informovala, že firmám ani po povinnej aktivácii elektronických schránok do nich zatiaľ nebude doručovať dokumenty. Prečo môže Finančná správa používať vlastný komunikačný elektronický systém cez svoj web?

„Orgán verejnej moci je tri roky odo dňa účinnosti zákona (§ 60a ods. 3 zákona č. 305/2013 o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci oprávnený pri výkone verejnej moci) postupovať len podľa osobitných predpisov, ak ustanovujú odlišnú úpravu postupu orgánu verejnej moci pri výkone verejnej moci. Trojročné prechodné obdobie končí 1. 11. 2016,“ informovala hovorkyňa vicepremiéra Monika Hucáková.