Predávajúci nedodržal lehotu, do ktorej sa zaviazal dodať zákazníkovi tovar. E-shop uviedol na webe nesprávne množstvo a špecifikáciu tovarov, čím oklamal spotrebiteľa. Alebo ten si kúpil digitálny produkt, ktorý nespĺňal vhodné podmienky inštalácie uvedené v manuáli a vznikla mu škoda. Toto je len pár nekalých obchodných praktík, ktoré sa môžu vyskytovať v praxi, prípadne na ne pri kontrole príde Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). 

Z pohľadu obchodníkov a klientov čoskoro dôjde najmä k „update“ ich podmienok pre zákazníkov v rámci nového zákona o ochrane spotrebiteľa. Ten vstúpi do platnosti v marci budúceho roka. Za jednu z najdôležitejších zmien možno považovať úpravu týkajúcu sa znižovania cien obchodníkom pri „akciovom“ tovare či službách. Obchodník bude musieť uviesť poslednú najnižšiu cenu za posledných 30 dní.

Ďalšia zaujímavá zmena je napríklad to, že ak kupujúci vykoná montáž alebo inštaláciu tovaru podľa chybného návodu, vznikne predávajúcemu zodpovednosť za vzniknuté problémy. Toto bude platiť aj pri dodaní digitálneho obsahu alebo digitálnej služby. Pri kúpe digitálneho obsahu alebo služby by sa mal spotrebiteľ po novom dozvedieť s akým softvérom a hardverom je obsah alebo služba kompatibilná, respektíve v akom rozsahu sa dá použiť aj s iným softvérom a hardverom.

Odporúčania obchodom a e-shopom

„V súvislosti s touto novelou odporúčam najmä obchodníkom, ktorí cez internet predávajú tovar, služby, digitálny obsah alebo digitálne služby, aby si urobili ‚update‘ svojich všeobecných obchodných podmienok, tzv. VOP-iek. Treba sa sústrediť najmä na to, či obchodník poskytuje spotrebiteľovi všetky relevantné informácie v zmysle pripravovaného zákona o ochrane spotrebiteľa,“ hovorí pre TREND Martin Provazník, advokát spoločnosti bpv Braun Partners.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa