Už viac ako pol roka pôsobí na slovenskom trhu popri poisťovniach a dôchodkových správcoch zo skupiny Axa aj ich banková sestra. Úvodných takmer päť mesiacov o nej veľmi počuť nebolo. Kampaň spustila banka až v závere augusta, spolu so zvýšením základného úroku na sporiacom účte na aktuálne najvyššiu úroveň na trhu. TREND, rovnako ako pri príchode konkurenčnej internetovej banky Zuno, bankové služby od Axy otestoval.

Sprostredkovateľské peripetie

Sporiaci účet Axa Bank patril podľa porovnávača TotalMoney.sk v polovici septembra medzi päť najvýhodnejších sporiacich účtov na trhu. No záujemcovia, ktorí si chcú založiť konto cez internet, môžu na úvod naraziť na pár prekážok. Banka však tvrdí, že online klienti, ktorí si žiadosť vypĺňajú na webe, tvoria len zhruba 15 percent jej sporiteľov. Väčšiu časť prinášajú finanční sprostredkovatelia, ktorí sa poznajú s prípadnými záujemcami o bankové sporiace konto z iných produktov skupiny Axa.

V rámci vypĺňania žiadosti cez internet si nový klient musí vybrať z ponuky finančného sprostredkovateľa, ktorý overí jeho totožnosť. Hoci systém tvrdí, že klient na zmluve bude vidieť kontaktné údaje, nebolo to tak. V dokumentoch, ktoré týždeň po odoslaní žiadosti prišli, bolo políčko o „overovateľke“ úplne prázdne. 

Prvý telefonát na call centrum, či vedia zistiť meno a telefónne číslo vybranej osoby, skončil bez výsledku. Hoci pracovníčka prisľúbila, že sa do pol hodiny ozve späť, neurobila tak. Rovnako dopadol druhý pokus o deň neskôr. Až na tretí pokus ďalší deň sa podarilo získať meno a číslo finančnej sprostredkovateľky. Aj keď mala mať podľa ponúknutého zoznamu sídlo najbližšie bydlisku autorky článku, v skutočnosti sa už z Bratislavy odsťahovala.

Medzi návrhmi, ako situáciu riešiť, zaznela aj možnosť vycestovať za ňou na stredné Slovensko alebo skúsiť, či by totožnosť nemohol overiť niekto iný v hlavnom meste. Hoci pôvodne na call centre pracovníčka tvrdila, že iný ako vybraný „overovateľ“ túto úlohu prebrať nemôže a odsťahovaná sprostredkovateľka preto prisľúbila po víkende prísť do Bratislavy, nakoniec totožnosť necelé dva týždne od odoslania žiadosti o sporiaci účet skontroloval člen predstavenstva slovenskej pobočky Axa Bank. Pomôcť mohlo, že sprostredkovateľka zistila, kde uchádzačka o sporiace konto pracuje.

TREND sa rozhodol urobiť ďalší kontrolný test, no ani pokus ďalšieho člena redakcie neprebehol hladko. Na zmluve vytlačenej hneď po vyplnení tentokrát svietilo meno vybranej overovateľky, chýbal ale sľúbený telefonický kontakt. Keby si ho človek neodpísal pri vypĺňaní žiadosti, musel by po ňom dodatočne pátrať. Banka o probléme v systéme podľa hovorkyne Jany Tarčákovej Janičovej vie a pracuje na jeho odstránení. Na konci minulého týždňa však bol stav stále rovnaký.

Ani pri druhom pokuse sprostredkovateľka nesídlila na adrese uvedenej v zozname a záujemkyňa o účet si mala prísť overiť totožnosť do centra mesta. Urobila tak v polovici júna a čakala na bankou podpísanú zmluvu. V závere prvého septembrového týždňa sa jej ale ozvala iná sprostredkovateľka, že k žiadosti sa treba znova stretnúť. Chýbala kópia občianskeho preukazu aj druhý podpis na zmluve, hoci uchádzačke o konto na prvom stretnutí občiansky odfotili aj získali oba podpisy. Vysvetlenie bez ospravedlnenia bolo jednoduché. Neúplnú agendu prebrala pracovníčka po kolegyni, ktorá už vo firme nepracuje. Otvorenie druhého sporiaceho účtu TREND po tejto skúsenosti vzdal. Banka tvrdí, že databázu sprostredkovateľov má aktuálnu. Adresa podnikania ale musí byť zhodná s adresou uvedenou v podregistri Národnej banky Slovenska. A tá sa nemusí zhodovať s reálnym miestom podnikania.

Kartový zádrheľ

Každému majiteľovi sporiaceho účtu banka v prípade záujmu a aspoň stoeurového zostatku ponúka bezplatne debetnú kartu. Oficiálne stačí mať na účte sto eur jeden deň. Prvý pokus dočkať sa „plastových peňazí“ nevyšiel. Keď karta ani po mesiaci a pol čakania nedorazila, prišlo na rad call centrum. Pracovník poradil držať potrebný zostatok aspoň týždeň, ideálne do príchodu karty a PIN kódu. Pri druhom pokuse prišla karta za mesiac. Jej nevyrobenie v prvom prípade banka zdôvodnila zlyhaním ľudského faktora. Tvrdí, že problémy s kartami hlásené nemá.

Neaktívny plast banka posiela oddelene od PIN kódu, obe obyčajnou zásielkou rovno do schránky. Na aktiváciu treba kontaktovať call centrum. Pracovníčka hovoriaca po česky zisťovala, či má aktivovať aj platby cez internet. Len cez telefón sa dajú upraviť týždenné limity na platby a výbery z bankomatu. Zamestnankyňa ich na požiadanie znížila na polovicu (nový limit oznámila v českých korunách). Klient si tiež môže vyšší limit na platbu kartou (štandardne 4000 eur) vymeniť s nižším na výber z bankomatu (3000 eur). Kto má záujem o vyšší limit, môže oň požiadať cez call centrum a čakať na súhlas z centrálny. Úpravy sú bezplatné, rovnako ako vydanie náhradnej karty.

Samostatná kartová záložka, tak ako ju má väčšina konkurentiek, sa v elektronickom bankovníctve nenachádza. Meniť limity, či sledovať kartové transakcie sa teda cez internet nedá. Pri výbere z bankomatu (použité zariadenie ČSOB) zobrazila vytlačená potvrdenka disponibilný zostatok s už odrátanou vytiahnutou hotovosťou. V internetbankingu sa transakcia objavila nasledovný pracovný deň. Spolu s odrátaním jednoeurového poplatku, ktorý platí klient Axy pri každom výbere z bankomatu. Pri návšteve zariadenia v zahraničí inkasuje banka jedno percento z čiastky, minimálne dve eurá. Platba v obchode zo stredy rána, po štvrtkovom sviatku, ešte v piatok popoludní zúčtovaná nebola. Prevod peňazí na iný účet trvá, rovnako ako v iných bankových domoch, pracovný deň. Klient má v mesiaci zadarmo najviac dve platby, každá ďalšia stojí euro. Banka vychádza z toho, že ponúka sporiaci účet a dve transakcie mesačne by preto mali stačiť. Trvalé príkazy či inkasá konto neumožňuje.

Čerešnička na záver

Prekvapením pre majiteľov konta môžu byť výpisy. Chodia totiž s dvojmesačným oneskorením. Prvý za apríl prišiel ku koncu mája, pričom odoslaný bol 19. mája. Sporiaci účet od Axy je nastavený najmä pre už existujúcu klientelu, ktorá má ďalšie voľné prostriedky, prípadne si chce presunúť financie odložené v poisťovni či dôchodkovej firme. Zhruba polovica majiteľov sporiaceho konta má aj niektorý z produktov skupiny Axa.

Nových záujemcov môže presvedčiť aktuálne dvojpercentný ročný úrok, ku ktorému banka do konca roka ponúka bonus. Pri priemernom dennom zostatku aspoň dvetisíc eur vyplatí ďalších 0,35 percenta. Sadzbu môže banka kedykoľvek zmeniť. Konkurencia ponúka nižší úrok (Zuno 1,8 % p.a., ING Konto 1,5 % p.a., mBank 0,9 % p.a.), peniaze na ich sporiacich účtoch sú ale menej zviazané. Banky totiž neobmedzujú počet odchádzajúcich platieb, ktoré klient uskutoční v priebehu mesiaca.

Ilustračné foto na titulke - Flickr.com