Komu namiesto výplaty chodí na účet dávka od Sociálnej poisťovne, čakajú ho pri zmene banky rozličné nástrahy. Dôchodcovia, matky na materskej či nezamestnaní nesmú zabudnúť, že nové konto musia poisťovni nahlásiť, a to do ôsmich dní. Kým začnú chodiť peniaze na nové číslo účtu, môžu prejsť až tri mesiace. To je lehota, ktorú má zo zákona Sociálna poisťovňa na vykonanie zmeny.
Podľa Jany Hrabkovej z komunikačného oddelenia postupuje poisťovňa pri nemocenských dávkach v kratšej lehote a zmenu vykoná ešte v ten istý alebo nasledujúci mesiac po doručení žiadosti. Ani pri dôchodcoch nemusí zmena čísla účtu trvať až tri mesiace. Poisťovňa odporúča nerušiť starý účet dovtedy, kým dávka úspešne nedorazí na nové konto. Čo znamená platiť si nejaký čas naraz dva účty.
Potrebné potvrdenie
Penzisti, na rozdiel od poberateľov či poberateliek iných dávok, musia Sociálnej poisťovni zmenu konta potvrdiť na špeciálnom tlačive. Hoci to zákon priamo nenariaďuje, povinnosť dôchodcov preukázať sa potvrdením o novom účte vyžadujú interné predpisy poisťovne. „Pri poberaní dôchodku ide o dlhodobú dávku, ktorá sa vypláca vopred v pravidelných mesačných lehotách. Na rozdiel od iných dávok, ktoré sa vyplácajú pozadu a ich poberanie je časovo obmedzené,“ vysvetlila J. Hrabková.
Tlačivo si môžu penzisti vziať na pobočkách poisťovne, nájdu ho aj na jej internetovej stránke. Potrebné potvrdenie môže vytlačiť aj pracovník v banke. Väčšina finančných domov si za overenie tlačiva od dôchodcov poplatok nepýta. Výnimkou je UniCredit Bank, ktorá zaň inkasuje takmer dvadsať eur. Vo Volksbank stojí 3,50 eura a v ČSOB symbolického pol eura pri osobnom prevzatí, resp. necelé jedno euro pri zaslaní poštou. Slovenská sporiteľňa a VÚB ponúkajú dôchodcovi, že potvrdenie za neho pošlú na príslušný úrad v jeho mene.
- Prehľad poplatkov za potvrdenie o účte v jednotlivých bankách si pozrite v tabuľke
Zmena banky sa môže o jednu návštevu pobočky predĺžiť, ak by nový klient – dôchodca aj pracovník banky na potvrdenie zabudli. Tlačivo sa totiž dá v klasických kamenných bankách získať iba osobne. „Potvrdenie musí byť podpísané klientom, ktorého pracovník identifikuje na základe predložených dokladov a následne overené a podpísané bankou. Preto je potrebná osobná prítomnosť klienta,“ uviedla hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Internetová mBank tvrdí, že osobná návšteva pobočky potrebná nie je. Potvrdenia sú podľa hovorcu Mateja Kubinca zasielané priamo do Sociálnej poisťovne alebo na doručovaciu adresu klienta poštou.
Nedôchodcovské Zuno
Dôchodok zatiaľ nechodí starším klientom internetovej banky Zuno, ktorá pribudla na slovenskom bankovom trhu vlani v decembri. Banka verí, že klientom umožní nechať si na účet posielať penziu v blízkej budúcnosti. „Chceme, aby sme mohli klientovi poslať príslušné potvrdenie mailom prípadne poštou. Identitu klienta, ktorý ho bude podpisovať, by následne overil namiesto banky notár. S týmto procesom ale musí prejaviť súhlas Sociálna poisťovňa, na ktorej stanovisko čakáme,“ uviedol hovorca banky Marek Michlík.
- Viac článkov zo seriálu Čo banky nepovedia
Podľa Sociálnej poisťovne musí klient banky, s ktorou nemá uzatvorenú príkaznú zmluvu – čo je prípad Zuno, preukázať splnenie podmienok pre poukazovanie dôchodku na akomkoľvek inom dokumente. Musí ale predložiť identifikačné údaje, číslo účtu a kód banky, dátum a úradne osvedčený podpis a potvrdenie banky, že je majiteľom účtu, na ktorý žiada poukazovať dôchodok.
Aké sú vaše skúsenosti s bankovými službami? Podeľte sa o ne v diskusii.
Nabudúce: Presun účtu – ako pri ňom banky (ne)pomáhajú, koľko stojí a kde môžu nastať najväčšie problémy
Ilustračné foto na titulke - Andrej Balco