Ešte v októbri sa na americkom portáli The Atlantic objavil článok Značky ako Nike a Pepsi sú novými patrónmi umenia. Nadnárodné koncerny prirovnáva autorka Samantha Culp k stredovekým mecenášom, bez ktorých by svet krásna nemohol prekvitať.
„Vo vákuu zmysluplného financovania verejného umenia a v kontraste s komplikovaným trhom umenia sa značky stávajú potenciálnym alternatívnym podporným pilierom pre umelcov,“ píše autorka, ktorá má za sebou kariéru kurátorky, kritičky a umeleckého stratéga.
Niektorí len chcú získať financie na experimentálny projekt alebo zaplatenie dlhov. Iní vidia stieranie rozdielu medzi vysokým a úžitkovým, elitným a populárnym ako výzvu. Cez každodenné predmety sa tvorba umelcov prenáša zo zavretých galérií a dostáva sa k masám.
Všetko však má svoju cenu. Ako jednotlivci stojaci pri kontrakte v opozícii veľkej firmy musia vyjednať cenu, podmienky a konečnú podobu spolupráce, čo nie je jednoduché. Stáva sa, že firmy zrušia zakázky na poslednú chvíľu bez kompenzácie.
Nastáva tiež otázka, či takýto spôsob umenia nedáva do popredia ľahko prijateľné odvary vhodné na Instagram a bilbordy a neubližuje tým tvorbe, ktorá ide alternatívnou, konceptuálnou a filozofickou cestou. Mnohí umelci nie sú schopní ani ochotní robiť pri svojich dielach kompromisy.
Dobrého dizajnu v komerčnej sfére nie je veľa
Je však vôbec relevantné
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?