Každý človek chce byť obklopený peknými vecami. Je to prirodzená ľudská vlastnosť. Nie vždy platí, že drahá vec musí byť aj krásna. Každý má svoje predstavy o tom, čo musí jeho potreba spĺňať. Každý má svoj rebríček hodnôt nastavený inak. A ak sa rozprávame o hmotných veciach, určite v ňom hrá obrovskú rolu dizajn.
Žijeme v technologicky vyspelom svete, v ktorom sa každý deň stretávame s novinkami. V tejto súvislosti sa často zamýšľame nad otázkami: Akú úžitkovú hodnotu nám prinášajú? Čím sa líšia od svojho predchodcu? V čom sú výnimočné? Na jednej strane posudzujeme ich úžitkovú hodnotu a na druhej ich vzhľad, vždy s prihliadnutím na cenu.
|
Michal Rajninec |
No kde je hranica medzi úžitkovými a estetickými vlastnosťami? Mnoho výrobkov je z technickej a technologickej stránky takmer totožných. Každý výrobca sa snaží odlíšiť od konkurencie rôznymi prvkami, ktoré by mohli posunúť jeho produkt o krok vpred.
Niet človeka, ktorému by sa nepáčili estetické, navonok pekné veci. Preto výrobcovia v rôznych odvetviach kladú čoraz väčší dôraz na dizajn. Či sú to automobilky, alebo výrobcovia spotrebnej elektroniky.
Tak ako sa mení móda, pri ktorej rôzne nové trendy určujú, čo sa bude nosiť, aj v spotrebnej elektronike donedávna určoval trendy najmä technologický pokrok. Samozrejme, na technológii vždy bude záležať, no spotrebnú elektroniku dnes ovplyvňujú aj módne vlny a okúzľujúci dizajn môže byť jednou z najväčších devíz pri odlišovaní od konkurencie. Napríklad LCD televízor dnes plní nielen úžitkovú funkciu. Väčšina ľudí ho vníma aj ako výraznú dekoráciu interiéru a súčasť nábytku.
Nedávna módna vlna spôsobila, že takmer každý výrobok bol striebornej farby. Ak sa v obchode s elektronikou prejdete dnes, striebornú farbu takmer neuvidíte. V súčasnosti letí čierna, a hlavne lesklá čierna farba.
Skvelý produkt by mal byť krásny a elegantný a mal by opätovne ohromovať naše zmysly – presne tak ako to najlepšie umenie. Aj na základe týchto skutočností je nákupné rozhodovanie viac ako v minulosti ovplyvňované ženským pokolením. Ak sa táto pridaná hodnota, ktorou dizajn určite je, spojí so špičkovou technológiou, výsledok je zaručený.
Autor je produktový a marketingový manažér spoločnosti Samsung Slovakia.