Prístup k investovaniu namiesto materiálnych darčekov môže formovať zodpovednejší postoj detí k peniazom a zabezpečiť im stabilnú budúcnosť. Investovanie namiesto darčekov sa stáva v USA čoraz častejším trendom medzi rodičmi, ktorí chcú zabezpečiť svojim deťom finančne stabilnú budúcnosť a zároveň ich naučiť základy finančnej gramotnosti. Tento prístup spočíva v tom, že namiesto krátkodobej radosti z hračiek či iných vecí, rodičia alokujú finančné prostriedky na dlhodobé investície v prospech dieťaťa.
Materiálne darčeky ako plastové hračky alebo oblečenie sú často len dočasnou zábavou, ktorá rýchlo stráca na hodnote. Rodičia, ktorí sa rozhodli pre investovanie, zdôrazňujú, že hoci ich deti možno nemajú toľko fyzických darčekov, získavajú hodnotnejšie benefity – bezpečnejšiu finančnú budúcnosť a návyky, ktoré im pomôžu zodpovedne nakladať s peniazmi.
Skúsenosti zo zahraničia
V zahraničí sa čoraz viac rodičov sústreďuje na výchovu k finančnej gramotnosti už od detstva. Príkladom je investovanie do dôchodkových účtov typu „Roth IRA,“ ktoré sú bežne dostupné v USA. Tieto účty umožňujú rodičom investovať aj peniaze zarobené ich deťmi napríklad prostredníctvom brigád či detského modelingu. Výnosy z takýchto investícií môžu byť použité na vzdelanie alebo iné významné ciele v živote dieťaťa.
Podľa rodičov, ktorí túto metódu uplatňujú, je kľúčové zapojiť deti do procesu investovania. Napríklad kreslenie grafov, sledovanie vývoja akcií alebo ETF fondov a vysvetľovanie základných investičných pojmov môžu byť pre deti zábavné aj poučné. Takáto výchova k finančnej gramotnosti môže nielen zvýšiť ich znalosti o peniazoch, ale aj posilniť vzťahy v rodine.
„S manželom nachádzame v investíciách veľa spoločného záujmu s našimi dvomi deťmi. Môj štvorročný syn je veľmi bystrý a v priebehu nasledujúceho roka ho chcem naučiť chápať, že peniaze môžete vkladať do konkrétnych nástrojov, aby rástli. Manžel ho naučí konceptu odloženého uspokojenia,“ hovorí Nicole Chan Loeb, 38-ročná fotografka.
Je to dôležitá zručnosť v oblasti sebakontroly a dlhodobého plánovania, ktorá je kľúčová pre úspech v rôznych oblastiach života, vrátane financií, vzdelania, práce alebo osobného rozvoja. Namiesto toho, aby mladý človek utratil peniaze na okamžitý nákup, radšej ich investuje alebo šetrí na väčší cieľ, ako je vzdelanie alebo bývanie.
Situácia na Slovensku
Na Slovensku je finančná gramotnosť aktuálnou výzvou. Hoci je táto téma začlenená do školských osnov ako prierezová, kvalita a rozsah výučby sa výrazne líšia medzi jednotlivými školami. Národný štandard finančnej gramotnosti síce definuje minimálne požiadavky, avšak podľa analýz Štátneho inštitútu odborného vzdelávania existuje problém s jednotnou implementáciou.
Ministerstvo školstva na Slovensku podporuje finančnú gramotnosť prostredníctvom metodických príručiek a materiálov, ktoré majú pomôcť učiteľom začleniť túto tému do vyučovania. Zároveň Národná banka Slovenska realizuje vzdelávací program 5peňazí, ktorý ponúka zážitkové vzdelávanie, organizovanie workshopov, online vzdelávacie materiály a grantové výzvy na podporu finančného vzdelávania.
Pre rodičov, ktorí chcú investovať v prospech svojich detí, je na Slovensku možné využiť produkty, ako sú akciové fondy, sporiace programy alebo investičné účty vedené na meno rodiča. Napríklad spoločnosť Finax umožňuje zriadenie investičného účtu priamo pre maloleté dieťa, pričom tento účet spravuje zákonný zástupca.
Ako začať investovať pre deti?
Ak chcete zabezpečiť budúcnosť svojich detí, je dôležité postupovať systematicky:
- Stanovte si cieľ. Zvážte, na čo budú prostriedky použité – či už na vzdelanie, bývanie alebo podporu podnikania
- Vyberte vhodný investičný nástroj. Zvážte dlhodobé produkty, ako sú ETF fondy, ktoré historicky prinášajú priemerné ročné zhodnotenie okolo ôsmich percent
- Zapojte deti do procesu. Vysvetlite im základné pojmy investovania a dôležitosť odloženého uspokojenia. Môžete ich zapojiť do sledovania vývoja účtu alebo výberu investícií
Politická strana Hlas – sociálna demokracia pred parlamentnými voľbami 2023 navrhla zavedenie tzv. štartovného pre novorodencov. Tento mechanizmus mal spočívať v pravidelných príspevkoch štátu na špeciálne účty vedené pre deti, pričom tieto peniaze by mohli byť využité po dosiahnutí určitého veku a ukončení úplného stredného vzdelania na účely, ako sú štúdium, bývanie alebo začiatok podnikania.
TREND sa počas predvolebnej debaty opýtal vtedajšieho predsedu strany Petra Pellegriniho, či by štát nemal motivovať rodičov k sporeniu prostredníctvom požiadavky na sporiacu spoluúčasť a či by nebolo efektívnejšie zhodnocovať tieto finančné prostriedky v ETF fondoch namiesto štátneho investičného nástroja. P. Pellegrini vtedy uviedol, že ide o návrh, ktorý „stojí za zváženie“.
Po roku a pol fungovania tejto vlády však téma detského investovania zapadla prachom a v legislatívnej ani verejnej diskusii sa k nej nevrátilo. Strana Hlas namiesto finančnej gramotnosti rieši zlepšenie kamerových systémov na školách. Rodičia, ktorí chceli využiť túto možnosť na zabezpečenie finančnej budúcnosti svojich detí, tak stále nemajú k dispozícii jasné nástroje, ktoré by túto iniciatívu podporovali.
Podobné iniciatívy by mohli výrazne podporiť finančné povedomie a pripravenosť mladých ľudí na samostatný život. Výzvou však zostáva zjednotenie a zlepšenie výučby finančnej gramotnosti na všetkých úrovniach školského systému.
Rodičia, ktorí začnú s investovaním a finančným vzdelávaním už od raného veku detí, môžu byť inšpiráciou nielen pre ostatných, ale aj pre inštitúcie, ktoré sa podieľajú na formovaní budúcej generácie.