Za metodológiou Lego Serious Play, ktorá uľahčuje komunikáciu, stojí Dán Robert Rasmussen, ktorý prišiel na Slovensko na odovzdávanie cien Lektor roka pre profesionálov v oblasti vzdelávania a rozvoja. Súťaž zorganizovala tréningová a konzultačná spoločnosť Developium. R. Rasmussen poskytol TRENDU krátky rozhovor.
Vnímate rozdiel v kvalite komunikácie v minulosti a dnes, keď sa väčšina z nej uskutočňuje cez sociálne médiá?
Už dlhšie veľmi intenzívne vnímam pokles v kvalite medziľudského dialógu. Tvárou v tvár akoby sme strácali schopnosť komunikovať. I preto mám pocit, že technika Lego Serious Play je dnes ešte relevantnejšia než v čase svojho vzniku.
Keď sa stretávate s koučmi, na aké problémy v tejto oblasti najčastejšie poukazujú?
V oblasti komunikácie sme sa vrátili do osemdesiatych rokov minulého storočia. Demokratická komunikácie, v ktorej je vypočutý hlas každého človeka, neexistuje. Právo byť vypočutý si uzurpovalo len zopár jednotlivcov. Napríklad na pracovných mítingoch spolu ľudia niekedy vôbec nekomunikujú, oni iba rozprávajú.
Ako vznikol nápad využiť kocky Lega ako nástroj na uľahčenie komunikácie a kooperácie medzi členmi tímov?
Spočiatku sme sa na stavebnicu Lego vôbec nepozerali z hľadiska možnosti jej využitia na učenie sa a rozvoj. S nápadom však koncom deväťdesiatych rokov prišiel vtedajší šéf spoločnosti Lego, ktorý mal pocit, že jeho manažérske tímy nevedia dostatočne používať svoju predstavivosť. Povedal si preto, že keď Lego pomáha deťom, možno by mohlo pomôcť aj vedúcim zamestnancom.
Vďaka čomu sa táto metóda tak úspešne uchytila?
Ľudia sa pri práci so stavebnicou dokážu pre jednotlivé úlohy veľmi rýchlo nadchnúť. Navyše posun, ktorý môžu v procese hry dosiahnuť, je tým, čo robí túto techniku unikátnou. Napríklad v porovnaní s plastelínou alebo kreslením. Variabilita stavebnice je ďalšou jej dôležitou premennou. Človeku umožňuje byť systematicky kreatívnym. Nepotrebuje mať pri nej ani umelecké vlohy. A to na mnohých pôsobí oslobodzujúco.
Robert Rasmussen Zdroj: Archív Roberta Rasmussena
Pocit slobody zrejme vedie aj k otvorenejším prejavom emócií.
Tie sú kľúčové. Hoci sa často stáva aj to, že stavanie kociek sprevádza absolútne ticho. Ešte dôležitejšia je však predstavivosť. Mnohí z nás si myslia, že túto schopnosť majú len niektorí ľudia. To však nie je pravda. Svojou imagináciou a nápadmi nás často dokážu prekvapiť práve tí, od ktorých by sme to nikdy neočakávali, napríklad zamestnanec v sklade alebo recepčná. A o tom to celé je.
Akú úlohu zohrala pri Lego Serious Play popularita stavebnice ako takej?
Popularitu Lega vnímam aka dvojsečnú zbraň. Pretože toto slovo si ľudia automaticky spoja s deťmi. Ale na druhej strane si tým u manažérov získate pozornosť. Lego v názve tejto metódy jej však určite otvára dvere.
Robert Rasmussen vyštudoval The Royal Danish School of Education v Kodani. Dlhé roky spolupracoval s dizajnérmi a výskumníkmi na bostonských Tufts University a Massachussets Institute of Technology Media Lab na vývoji nástrojov na učenie sa. Trinásť rokov pôsobil aj v dánskom výrobcovi stavebníc ako šéf výskumu a vývoja sekcie Lego Education. Dnes má svoju vlastnú konzultačnú agentúru, v ktorej funguje aj ako tréner a facilitátor.