Podanie urobené elektronickými prostriedkami sa podáva prostredníctvom elektronickej podateľne alebo elektronickej podateľne ústredného portálu verejnej správy a musí byť podpísané zaručeným elektronickým podpisom. Vyplýva to z § 13 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v platnom znení.
Ak daňový subjekt chce doručovať finančnej správe písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané zaručeným elektronickým podpisom, oznámi správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančného riaditeľstva a uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní.
Kto musí komunikovať elektronicky
Povinnosť doručovať podania elektronickými prostriedkami finančnej správe má každý daňový subjekt, ktorý je registrovaný ako platiteľ dane z pridanej hodnoty (DPH). Elektronicky doručovať podania je povinný aj daňový poradca a advokát, ak v daňovom konaní, daňovej kontrole alebo pri správe daní zastupuje na základe plnomocenstva daňový subjekt. Prílohy podania môžu daňové subjekty doručiť správcovi dane aj inak ako elektronickými prostriedkami, napríklad e-mailom alebo v printovej forme doručené osobne do podateľne daňového úradu.
Ak daňový subjekt podá podanie (na ktoré sa vzťahuje povinnosť elektronického doručovania dokumentov) iným neautorizovaným spôsobom, na takéto podanie sa podľa dikcie zákona neprihliada. Vo vašom prípade správca dane odvolanie nezamietol, ale na odvolanie neprihliadal s odôvodnením, že bolo podané elektronicky neautorizovanou osobou.
S týmto právnym názorom daňového úradu nesúhlasíme. Ak daňový subjekt podal podanie elektronicky prostredníctvom webového portálu finančnej správy, mal by ho správca dane akceptovať.
Detail potvrdenia
Daňový subjekt má k dispozícii tzv. detail potvrdenia dokazujúce doručenie podania elektronickými prostriedkami. Na detaile potvrdenia je uvedené evidenčné číslo podania, dátum a čas prijatia elektronického podania a stav spracovania. Stav spracovania je pravdepodobne identifikovaný poznámkou: „Prijaté a potvrdené“.
Ak na detaile potvrdenia nie je uvedený žiadny dôvod odmietnutia, mal správca dane podľa nášho názoru odvolanie akceptovať ako podané korektne. Nič nemení na skutočnosti ani to, že ako odosielateľ podania je uvedený exkonateľ spoločnosti. Elektronické podanie je priradené k daňovému subjektu a je irelevantné, či ho podal aktuálny konateľ alebo exkonateľ spoločnosti, ak pozná prihlasovacie údaje.
V daňovej praxi je štandardné, že ako odosielateľ podania je uvedený konateľ spoločnosti, ale daňové priznanie elektronicky reálne podáva účtovníčka, ktorá disponuje prihlasovacím menom a heslom. Pri optike použitej finančnou správou v riešenom prípade by sa všetky takto podané daňové priznania neakceptovali s odôvodnením, že boli podané neautorizovanou osobou, čo je nezmysel.
Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.