Sadzby cestnej dane sa nebudú líšiť podľa regiónov. Od januára ich výšku už nebudú určovať vyššie územné celky vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach. Spôsob platenia dane, podávanie daňového priznania či výpočet a platenie preddavkov na daň sa nemení. Nový zákon by mal platiť už na zdaňovacie obdobie roku 2015. Túto zásadnú zmenu má priniesť nový zákon o dani z motorových vozidiel.
Sadzbu cestnej dane určovali VÚC, daňové priznanie však podnikateľ podával na daňový úrad podľa miesta evidencia auta. Ten potom zaplatenú daň poskytoval samosprávnym krajom. Tie si sadzbu dane určovali po svojom, len málo pritom zohľadňovali možnosť vyrubiť nižšiu daň pre ekologické autá.
Podnikatelia sa snažili v minulosti na tejto dani ušetriť tak, že svoje autá prihlasovali v krajoch, kde bola najnižšia daň. Takýmto praktikám je koniec. Agenda dane prechádza od januára pod štát. Sadzby dane, oslobodenia, zvýšenia a zníženia sadzieb daní budú rovnaké pre celé Slovensko.
Zdaňovať sa budú kategórie vozidiel M (vozidlá určené na prepravu osôb), kategórie vozidiel N (vozidlá určené na dopravu nákladov) a kategórie vozidiel O (prípojné vozidlá).
Daň bude platiť okrem držiteľa auta zapísaného v osvedčení o evidencii časť I a osvedčení o evidencii časť II aj užívateľ vozidla a aj zamestnávateľ. Nový zákon už nerozlišuje tuzemského a zahraničného daňovníka. Organizačná zložka sa už podľa navrhovaného zákona nepovažuje za samostatného daňovníka. V zákone sú vymenované tie vozidlá, ktoré sú oslobodené od dane, pričom toto oslobodenie daňovník uplatní v daňovom priznaní. Ide napríklad o autobusy verejnej dopravy, vozidlá záchrannej zdravotnej služby alebo vozidlá v poľnohospodárskej výrobe.
Sadzba dane
Daň z motorových vozidiel bude príjmom štátneho rozpočtu a štát ju bude VÚC kompenzovať úpravou podielu na dani z príjmov fyzických osôb.
Sadzby dane bude určovať vláda v nariadení. Ministerstvo financií navrhlo, aby sa cestná daň znížila a zjednotila na sadzbe platnej v Banskobystrickom kraji, ktorá je najnižšia spomedzi ôsmich vyšších územných celkov.
Ministerstvo odhaduje, že na dani v roku 2015 preto vyberie o vyše osem miliónov eur menej. Pri elektromobiloch daň bude závisieť od výkonu motora v kW. V prílohe k zákonu sa počíta s nulovou daňou pre elektromobily. Základ dane pre osobné vozidlo sa bude určovať na základe zdvihového objemu valcov motora v cm3 a pre úžitkové vozidlo a autobus podľa počtu náprav a hmotnosti vozidla.
Rozhoduje vek auta
Výšku dane ovplyvní vek auta. Daň sa bude znižovať počas šiestich rokov od výroby auta. Za dva roky staré vozidlo by mal podnikateľ platiť daň o 20 percent nižšiu, nasledujúce dva roky nižšiu o 15 percent a ďalšie dva roky o desať percent.
Po uplynutí šiestich rokov ďalšie tri roky by sa mali autá zdaniť "základnou" ročnou sadzbou. Po uplynutí deviatich rokov od výroby vozidla by sa mali zvýšiť ročné sadzby o desať percent po dobu jedného roka a o 20 percent pre vozidlá staršie ako desať rokov.
Hybridné motorové autá by mali platiť len polovicu ročnej sadzby dane. Daňovú úľavu budú mať aj vozidlá používané v rámci kombinovanej dopravy. Za vozidlo, ktoré sa použilo v zdaňovacom období v rámci kombinovanej dopravy najmenej 60-krát, daňovník zaplatí polovičnú daň.
Preddavky na daň sa budú platiť štvrťročne, a to v prípade, ak predpokladaná daň je v rozmedzí od 700 eur do 8 300 eur alebo mesačne, ak predpokladaná daň je vyššia ako 8 300 eur.
Ročné sadzby dane z motorových vozidiel | ||||
Objem motora v cm3 | Ročná sadzba dane v eurách | |||
nad | do | |||
900 | 62 | |||
900 | 1 200 | 80 | ||
1 200 | 1 500 | 115 | ||
1 500 | 2 000 | 148 | ||
2 000 | 3 000 | 180 | ||
3 000 | 218 | |||
Zdroj: návrh zákona o dani z motorových vozidiel |
Zmeny v cestnej dani
- ročné sadzby daní sa nastavia na úrovni súčasne platných ročných sadzieb daní VÚC Banská Bystrica
- zavedie sa odstupňované zníženie ročných sadzieb daní po dobu 6 rokov vrátane roku výroby vozidla (20, 15 a 10 percent)
- vyššiu daň budú platiť vozidlá, ktoré sú staršie ako deväť rokov (10 a 20 percent)
- zdania sa špeciálne vozidlá
- polovičnú daň odvedú hybridné motorové vozidlá, elektrické by daň platiť nemali