1. Ehm, a čo vlastne predávate?
„Zo skúseností sa často stáva, že kandidátom chýba nadhľad, majú vysoké očakávania bez podložených skúseností a tieto dve veci sú vo veľkom nepomere,“ opisuje svoje skúsenosti HR špecialistka spoločnosti Coca-Cola HBC Slovenská republika Beáta Jačisková, „na pohovor chodia nepripravení a jednoduché otázky typu ‚aké produkty predáva spoločnosť Coca-Cola‘ ich zaskočia,“ dodáva. Uchádzačov upozorňuje, že si veľmi nešplhnú, keď Mirindu zaradia medzi produkty Coca-Coly.
„Na druhej strane je potom príjemné stretnúť kandidáta, ktorý vás nadchne svojím prístupom, nadhľadom, chuťou na sebe pracovať a rozvíjať sa práve v našej spoločnosti aj napriek tomu, že tie skúsenosti nie sú úplne dostačujúce. Takže sa môže stať, že prejav, prístup a ‚passion‘ kandidáta na pohovore predbehnú skúsenosti,“ dodáva B. Jačisková.
2. To som do životopisu napísal len tak
„Excelovali kandidáti, ktorí boli autentickí, preukázali zrelú osobnosť a vnútornú rovnováhu,“ vraví HR business partner spoločnosti ESET Tanja Malachová: „Stalo sa nám, že niektorí uchádzači boli v životopisoch struční, no dali sme im šancu a na pohovore ich osobný prejav a popis reálnych pracovných skúseností príjemne prekvapil.“
Iné situácie podľa nej sú, keď síce životopis zaujme, no v skutočnosti je uchádzač sklamanie. „Sklamanie nastane, keď daný uchádzač zahmlieva či klame, správa sa povýšenecky alebo má neprimerané podmienky či očakávania,“ vyratúva T. Malachová zlé skúsenosti.
3. Šikovní sa zvyknú podceňovať
„Z našich skúseností môžeme uviesť, že tí najšikovnejší kandidáti sú väčšinou veľmi skromní a podceňujú svoje schopnosti. Je potom úlohou náborového tímu, aby odhalil skrytý potenciál tohto kandidáta,“ vraví HR manažérka konzultačnej spoločnosti EY Zuzana Lajčiaková, „príjemnou sa potom stáva situácia, keď zistíte, že tento kandidát vám vie ponúknuť oveľa viac, ako uviedol v životopise,“ dodáva. Môže ísť napríklad o situáciu, kedy náborový tím načrtne rozrobený projekt a kandidát hneď ponúka svoj pohľad a upozorní na možné riziká, pretože má skúsenosti s podobným projektom
„Naopak, kandidáti, ktorí sa snažia budiť dojem svetobežníkov, často preceňujú svoje schopnosti a svojím prístupom si uberajú na kredite,“ dodáva Z. Lajčiaková.
4. Hlavne nie žoviálne
„Uchádzači to preženú, keď sa veľmi uvoľnia, začnú sa hojdať na stoličke alebo pozerať z okna, prípadne sa začnú hádať o tom, kto má pravdu. Skákanie do reči alebo vyhýbanie sa odpovedi aj napriek opakovanej otázke je tiež znakom, že pohovor treba rýchlo ukončiť a hľadať ďalej,“ hovorí personalista Google People Services Ján Rosa.
5. Čo odo mňa vlastne chcete?!
„Niektorí uchádzači zvyknú na pohovoroch aj pohorieť, napríklad keď uvádzajú v životopise informácie, ktoré nie sú pravdivé. Základom každého úspešného kandidáta je uchádzanie sa o pozíciu, na ktorú má predpoklady, či už osobnostné, alebo vedomostné. Zbytočne sa budete hlásiť na pozíciu právnika, keď máte ukončenú stavebnú školu. Toto hneď na začiatku vrhá zlé svetlo na kandidáta, že si ani poriadne neprečítal požiadavky na pozíciu,“ zhodujú sa Rastislav Lapoš a Žaneta Luptovcová z personálneho oddelenia automobilky Kia Motors Slovakia.
V automobilke sa stretávajú s kandidátmi, ktorí precenia úroveň technických znalosti. „A až pri pohovore zistí, čo vlastne od neho potrebujeme a v čom sa možno musí zlepšiť,“ dodávajú personalisti. Pri pohovoroch sa často stretávajú aj s preceňovaním jazykových schopností. „Kandidát uvedie, že ovláda anglický jazyk pokročilo, avšak jeho úroveň je len základná,“ dodáva R. Lapoš.
Príjemným prekvapením bol pre Kiu kandidát, ktorý síce nemal strojárske vzdelanie, keď však dostal pred seba výkres, vedel z neho bez problémov vyčítať všetko potrebné.
6. S odmietnutím sa treba zmieriť
„Zažila som našťastie iba pár situácií, kedy to uchádzač fakt prehnal a to tak, že ma kontaktoval na sociálnych sieťach a našiel na internete moje súkromné telefónne číslo a aj takto ma presviedčal o tom, že je ideálny kandidát,“ vraví bookstores director kníhkupectiev Martinus.sk Kristína Kovačovská.
V Martinuse sa osvedčili podľa K. Kováčovskej motivačné listiny, ktoré uchádzači priložia k životopisu. „Pár vynikajúcich motivačných listov som už čítala. Ak si uchádzač dá na motivačnom liste záležať, je to jeho veľmi dobrá vizitka a odporúčanie, aby sme ho pozvali aj na pohovor, aj keď možno nemá všetky skúsenosti, ktoré na pozíciu požadujeme,“ dodala K. Kováčovská.
7. Milovať svoju firmy a nikdy inú
„Veľmi pozitívne sú skúsenosti, keď je kandidát zdatný nie len vo svojej odbornosti, ale je evidentne stotožnený aj s firemnou kultúrou organizácie, chápe jej strategické smerovanie a podľa toho reaguje aj počas pohovoru,“ vraví riaditeľ odboru ľudských zdrojov Tatra Banky Branislav Vargic.
8. Neviem, čo chcem
„Pri niektorých uchádzačoch z radov absolventov zaznamenávame chýbajúcu iniciatívu predať sa pri pohovoroch. Sami totiž nevedia, v ktorej oblasti by sa chceli uplatniť,“ opisuje skúsenosti Gabriela Ďubjaková z oddelenia personálneho rozvoja bratislavskej automobilky Volkswagen.
Rady od HR manažérov najžiadanejších slovenských zamestnávateľov, ako čo najlepšie napísať životopis a ako sa pripraviť na pohovor, prinesie TREND.sk už onedlho.