Kúpa akcií Tatry Mountain Resorts (TMR) je od čias kupónovej privatizácie prvou veľkou kampaňou zameranou na investovanie do iných cenných papierov, než sú podiely vo fondoch. Spoločnosť TMR potenciálnym klientom sľubovala pri investícií do konca októbra tri benefity: vyplatenie každoročnej dividendy, nárast hodnoty akcií a výhody z členstva v akcionárskom klube. Do toho sa dá prihlásiť len v obmedzenom čase, od začiatku novembra do 15. decembra.
Hlavnou atrakciou členstva je možnosť získať skipas s rôznou dobou platnosti do slovenských veľhôr. Majú naň nárok akcionári s minimálne 25 kusmi akcií. Do minulého štvrtka sa do klubu podľa marketingovej riaditeľky TMR Kataríny Šarafínovej zaregistrovalo 319 členov.
Akcionári s menším počtom akcií sa musia uspokojiť len s prvými dvoma zo spomínaných výhod. Vyplatenie každoročnej dividendy má však háčik. „Rozdelenie dividend schvaľujú akcionári spoločnosti na valnom zhromaždení na základe návrhu predstavenstva. Nešlo teda o garanciu, ale o deklaráciu dividendovej politiky vedenia TMR. Zámerom predstavenstva je predkladať návrh na vyplatenie dividend vo výške minimálne 70 percent z čistého zisku,“ objasňuje postup firmy K. Šarafínová.
Len čiastočná garancia sa vzťahuje aj na sľub nárastu hodnoty akcií. Ich budúca hodnota sa vo všeobecnosti dá len odhadovať, nikdy nie stanoviť presne.
J&T Finance Group síce garantuje výnos z akcií vo výške šesť až osem percent ročne, ale len najbližšie tri roky. Od akcionárov, ktorí nebudú spokojní s reálnym trhovým vývojom akcií, odkúpi za týchto podmienok cenné papiere každý rok najviac za 20 miliónov eur.
„Trojročné obmedzenie garancie vyplýva z toho, že počas nich sa bude realizovať investičná stratégia, a my veríme, že po jej naplnení už akcie nebudú potrebovať podporu vo forme takejto garancie,“ vysvetľuje partner skupiny J&T Patrik Tkáč.
Propagovanie podobných výhod by neprešlo napríklad pri reklame verejnosti známejších podielových fondov. Tie sú pritom považované za menej rizikové finančné nástroje s prísnejšou viacúrovňovou kontrolou. Predaj fondov upravuje špeciálne zákon o kolektívnom investovaní. Podľa neho musí každá reklama na fondy obsahovať výrazné upozornenie, že hodnota investície sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy.
Podľa prezidenta Asociácie obchodníkov s cennými papiermi Róberta Kopála okrem všeobecných pravidiel propagácie špeciálne nároky na reklamnú podporu investičných služieb v súčasnosti na Slovensku neexistujú. Združenie v súvislosti s uvedenou reklamou ani žiaden podnet na prešetrenie nedostalo. „Asociácia by sa prípadným podnetom aj tak nezaoberala, keďže nejde o jej člena,“ dodáva. Porušenie žiadneho zákona neodhalila ani Národná banka Slovenska.
Foto na titulke - Archív