Hlavným motívom reklám tohtoročnej PZP jesene je „Nemeníme ceny“. Chuti - a hlavne peňazí - do vojny o klientov v povinnom zmluvnom poistení (PZP) skrátka už niet. Aj komunikácia v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi prebehla tichšie a pokojnejšie. Pre tento rok ponúka zľavy jedine Komunálna poisťovňa, aj to nie pre všetky kategórie.
Ak ministerstvo financií splní svoj sľub, od budúceho roka odpadne aj špekulatívny dôvod výpovede poistnej zmluvy: neznalosť budúcoročnej sadzby. Novela zákona má zabezpečiť, aby klient dostal túto informáciu ešte predtým, než sa mu skončí možnosť výpovede zmluvy. Minulý rok tak mohli zažiť významný nárast sadzby napríklad klienti Axy, ktorá predtým v rámci rozbehu na trhu ponúkala veľmi nízke ceny.
Momentálne poisťovne ako Allianz či Generali poistencov skôr upokojujú, že im ceny tento rok nenarastú. Odchod klienta, ak by sa aj vrátil späť do rovnakej poisťovne, znamená dodatočné náklady na provízie. Tie tvoria zhruba 12 percent ceny poistného a pri nízkych maržiach ich poisťovňa získava späť zhruba tri roky. A približne tri roky je aj priemerná doba trvania poistnej zmluvy v PZP. Ak sa poisťovniam tento priemer podarí zvýšiť, znamená to pre ne aj možnosť lepšieho zárobku v inak zle hospodáriacom segmente
V súčasnosti je možné získať zľavy vo výške päť až dvadsať percent za poistenie cez telefón alebo internet či za vernosť poisťovni – ak má klient u tej istej poisťovne aj iné zmluvy. Až 60-percentné zľavy za bezškodový priebeh sú viacmenej virtuálne: novým klientom poisťovne automaticky priznávajú maximálny možný bonus bez overovania minulosti. Výnimkou je Wüstenrot, ktorý nepoisťuje ľudí s viac ako dvoma škodami za jeden rok.
Aj to sa môže zmeniť: od budúceho roka má naplno fungovať register škôd aj s historickými dátami a možnosť skontrolovať pravdovravnosť tak dostanú všetky poisťovne. Nemusia ich ale využiť. Stále ale platí, že nemá zmysel klamať o minulosti – ak poisťovňa príde na to, že klient skresľoval informácie, ktoré môžu ovplyvniť cenu poistenia, má právo od zmluvy odstúpiť či požadovať späť časť vyplatenej škody.
V sektore najmenších automobilov patrí trh stále Kooperative a Komunálnej poisťovni, ktoré ponúkajú suverénne najnižšie ceny, aj keď mimo veľkých miest ich tromfuje nováčik Genertel. Čím rastie objem motora, tým sa konkurencia stupňuje, väčšie autá sú skrátka zaujímavejšie. Je to ich všeobecne vyššími sadzbami, v PZP totiž neplatí priama úmera medzi veľkosťou auta a škodou, ako je to u havarijnej poistky. Aj staré a malé auto vie spôsobiť zásadnú škodu. Priemerná škoda spôsobená autom s motorom 1,2 a 1,7 litra je porovnateľná, cena PZP je však v druhom prípade vyššia. Preto majú ceny v druhej ďalšej kategórii oveľa menší rozptyl.
Ilustračné foto na titulke -Vladimír Benko