Ako by sme v krátkosti mohli charakterizovať súčasné podnikateľské prostredie na Slovensku a vo svete? Stačí na to pár slov: neistota, nedôvera, strata zmyslu podnikania.
Podnikateľské prostredie podporujúce rýchle peniaze a špekulatívne správanie, silná orientácia na zisk a peniaze paradoxne znamená stratu zmyslu podnikania. Logicky všetkých smeruje do finančnej sféry a špekulácií, kde sa nikto nemusí trápiť so živým sociálnym organizmom výrobnej firmy, v ktorej úspech meraný peniazmi znamená mnoho energie, osobného nasadenia, prekážok a neistoty.
Podnik je živý organizmus a každý prvok v ňom má svoju vlastnú životnú krivku, ktorá sa začína narodením, rastom, dospievaním a končí sa zánikom. V podniku žijú ľudia a tvoria živú podnikovú kultúru. Tá silno ovplyvňuje aj ich postoje k životu v spoločnosti, ich rodinný život a v konečnom dôsledku aj ich osobné šťastie.
Úlohou podnikateľov a manažérov je hľadať to dobré v každom zamestnancovi a rozvíjať to. Vytvárať hodnoty nielen pre akcionára a zákazníka, ale aj pre zamestnancov a spoločnosť.
Poznáme veľa prípadov zrodenia a vybudovania firmy z nuly alebo z mínusu, keď bola firma zadlžená a v konkurze. Oživenie firmy vyžaduje myšlienku a táto myšlienka musí najskôr oživiť ľudí – ukázať im zmysel, dať im perspektívu a pozvať ich na spoločnú cestu.
Táto cesta je život. Život človeka a firmy. Tak ako sa človek udržuje vo fyzickej kondícii, učí sa, buduje vzťahy a dôveru, rozvíja hodnoty a napĺňa svoje poslanie na tomto svete, presne tak sa rozvíja aj zložitý organizmus zvaný podnik. Podnik a podnikanie je teda o živote.
Domáci potenciál
Vráťme sa ešte k podnikateľom. Mnohí politici na Slovensku velebia zahraničných investorov, ktorí k nám prišli napásť svoj kapitál a zveľadiť zisky. Zabúdajú pritom na domácich podnikateľov, ktorí sú najperspektívnejšou základňou rozvoja spoločnosti a životnej úrovne v nej.
Táto skupina ľudí je jednak diskriminovaná byrokraciou neschopných úradníkov a politikov, ktorí ani zďaleka nedosahujú ich schopnosti, jednak postihovaná neustálymi zmenami prostredia a podmienok podnikania. Sú kriminalizovaní a dehonestovaní, akoby úspech a bohatstvo boli väčším hriechom ako lenivosť a nevyužívanie svojho talentu.
Mnohí podnikatelia, ktorí začínali podnikať začiatkom 90. rokov, dnes majú firmy s desiatkami a stovkami pracovníkov a s obratom v stovkách miliónov korún. Je to vrstva ľudí, ktorí majú, na rozdiel od štátnych úradníkov, podnikateľské nápady, odvahu pustiť sa do rizikových projektov a niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia.
Mnohí z uvedených podnikateľov sa dnes dostávajú na hranicu dôchodkového veku a hľadajú svojho nástupcu, mnohé z ich firiem už vyrástli z detských problémov, patria k lídrom na trhu a podnikajú aj na zahraničných trhoch.
Do času
Audity a analýzy vykonané firmou Fraunhofer IPA Slovakia ukázali, že v mnohých domácich malých a stredných podnikoch existujú problémy, ktoré môžu mať charakter časovaných bômb či nášľapných mín. Tieto firmy majú dnes 15 až 18 rokov, teda vek, ktorý u človeka patrí k problematickým. A akými problémami trpia tieto podniky?
Obrovské rezervy sú v hľadaní a vo využívaní príležitostí na trhoch, v poznávaní domácich a zahraničných trhov, zákazníkov a ich požiadaviek, vo vytváraní nových trhov, v inováciách. Tieto rezervy umocňuje strach z právnych rizík, ktoré môžu viesť k exekúcii majetku alebo k prevzatiu rizika za niekoho iného, prípadne až k vyhláseniu konkurzu. Firmy potrebujú organizačné modely, ktoré im umožnia štandardizovať procesy, presne merať a zvyšovať ich výkonnosť, rozvíjať ľudský potenciál a podobne. Sú to desiatky neriešených problémov, ktoré sa v mnohých rýchlo rastúcich firmách začínajú prejavovať ako obmedzenie ich ďalšieho rastu. Treba si uvedomiť, že podcenenie organizácie práce, podnikového kontrolingu, rozvoja výrobkov, služieb, ľudí, nových podnikateľských príležitostí, ako aj kondície právnych vzťahov so štátom, zákazníkom a dodávateľom môže nielen spomaliť rast firmy, ale vážne ohroziť jej existenciu.
Mnohí majitelia firiem si tieto problémy „uvedomujú“. Najímajú si manažérov, ktorí ich, žiaľ, nedokážu dostatočne nahradiť. Chýba im charizma, odborné schopnosti, intuícia, cit, ale aj rešpekt podriadených a skutočný vzťah k firme. Na druhej strane mnohí majitelia tieto problémy nikdy neriešili alebo sa sústredili len na investície do budovania obchodu a technológií. Ponúkame niekoľko príkladov z posledných rokov.
Zo života
Firma vyvíja a predáva výrobky doma i za hranicami. Otec, zakladateľ firmy, je geniálny vývojár a konštruktér, syn obchodník. Výroba a logistika nemajú žiadnu organizáciu. Výsledok? Rastú objednávky a klesá schopnosť plniť ich načas a v požadovanej kvalite. Znižuje sa zisková marža, pretože neexistujú objektívne výkonové normy a všade existuje množstvo nadpráce, nadčasov, opráv a neštandardných činností.
Firma rastie rýchlym tempom zásluhou obrovského talentu jej zakladateľa, ktorý riadi všetky kľúčové procesy od obchodu až po výrobu. Zamestnanci plnia jeho príkazy, ale sami nemajú schopnosť prevziať na seba zodpovednosť za procesy. Majiteľ robí čoraz viac chybných rozhodnutí, pretože nepozná všetky detaily a nie je schopný v reálnom čase riešiť všetky problémy. Rast sa spomaľuje a majiteľ sa sťažuje na neschopných ľudí, ktorí však ešte nedostali šancu rozvinúť svoje schopnosti.
Firma vyrába výrobky, o ktoré je obrovský záujem. Všetci venujú svoju energiu nákupu, logistike a výrobe. Zarábajú sa obrovské peniaze, ktoré sa investujú do zvyšovania výrobných kapacít. Pomery na trhu sa menia a firma zistí, že nemá pripravené strategické inovácie, nevenovala sa marketingu ani vývoju – všetci vyrábali a zrazu nemajú čo.
Firma je platobne neschopná alebo silne zadlžená. Majiteľ stráca motiváciu a zmysel podnikania a pohráva sa s myšlienkou vyhlásiť bankrot. Neuvedomí si, že podľa platného práva môže správca po kvalifikovanom audite finančnej, obchodnej, ale nutne aj výrobnej situácie odporučiť reštrukturalizáciu. Podnikateľ tak môže získať novú psychologickú podporu, víziu a stratenú motiváciu. Reštrukturalizácia znamená ďalšie pokračovanie života dlho a usilovne budovanej firmy.
Priestor na pomoc
Pre túto skupinu podnikateľov a rýchlo rastúcich podnikov väčšinou neexistujú vzdelávacie ani poradenské programy, časopisy alebo knihy, ktoré by im pomáhali uvedené problémy riešiť. Na konferenciách a seminároch sa väčšinou riešia problémy nadnárodných koncernov a automobiliek. Na vysokých školách sa študujú teórie odtrhnuté od života. MBA kurzy riešia prípadové štúdie z USA osemdesiatych rokov. Konzultačné firmy sa orientujú na zákazníkov, ktorí sú schopní zaplatiť 2 000 eur za desiatky až stovky „človekodní“ ročne.
Mnohí podnikatelia potrebujú servis, ktorý im pomôže rozvíjať ľudí a firemné procesy, inovovať výrobky a služby, vytvárať nové podnikateľské príležitosti, lepšie zhodnocovať peniaze a eliminovať všetky riziká, ktoré trh, podnikanie a konkurencia prinášajú.
Autori sú zakladateľmi medzinárodnej siete Business Fitness-Clinic.
Foto - Profimedia.cz