Mnohé spoločnosti znižujú množstvo nakúpeného a podávaného alkoholu na večierkoch. V extrémnych prípadoch alkohol úplne absentuje, je nahradený drahšími limonádami a ako odškodné firma obvykle zabezpečí nejakú službu či aktivitu, ktorá má chýbajúci alkohol čiastočne vykompenzovať, napríklad pestrejší program či extra švédske stoly. V niektorých prípadoch však firmy večierky preventívne rušia, píše The Sunday Times.
Otvorený účet v bare sa stal rizikom, ktoré sú firmy ochotné podstupovať čoraz menej. Napríklad firma Vox Media, v ktorej nedávno redakčný šéf prišiel o svoju pozíciu kvôli obvineniu zo sexuálneho obťažovania, vyhlásila, že zamestnancom rozdá iba dva lístky, ktoré môžu vymeniť za alkoholické nápoje. Keď ich vyčerpajú, budú si môcť zadovážiť už len nealkoholické pitie.
„Uvedomujeme si, že aj keď alkohol nie je vždy príčinou neprofesionálneho správania, vytváranie prostredia, ktoré povzbudzuje nemiernu konzumáciu alkoholu, k nemu nepochybne prispieva,“ píše sa v internom dokumente, ktorý z firmy unikol na verejnosť.
Weinsteinov efekt
Prieskum americkej konzultantskej firmy, ktorá požiadala o odpovede personálne oddelenia z viac ako 150 spoločností, potvrdil, že iba 49 percent zamestnávateľov má v pláne na tohtoročných firemných večierkoch podávať alkohol. Rok predtým to bolo 62 percent firiem.
Rovnako z prieskumu vyplýva, že tento rok večierok nezorganizuje okolo 11 percent opýtaných spoločností, pričom v minulosti ich pripravovali pravidelne. V roku 2016 tak uvažovali len štyri percentá, poukazuje britský portál BBC.
Andrew Challenger, viceprezident firmy, ktorá iniciovala prieskum, označil tento pokles za výsledok Weinsteinovho efektu. Podľa neho sú spoločnosti v súčasnosti veľmi obozretné a zamedzujú tomu, aby vytvorili prostredie podporujúce nevhodný kontakt medzi zamestnancami.
Nežiaduce pritom nie je len predátorské sexuálne správanie, ale podozrivé môže byť už aj nevinné flirtovanie, lebo môže byť nesprávne interpretované. BizBash, spoločnosť sledujúca trendy v usporadúvaní spoločenských udalostí, prízvukuje, že tento rok sa vo vlastnom záujme a v záujme svojho zamestnávateľa bude každý správať vzorne kvôli spoločenskému drobnohľadu.
Z barov radšej na bowling
Umiernená firemná zábava okrem všeobecnej eliminácie sexuálneho obťažovania podľa denníka The New York Times tiež pramení z požiadaviek vedenia na obmedzovanie výdavkov a zlepšovanie firemnej morálky.
Zamestnanci si však koncoročné firemné večierky obľúbili, vedenie preto často siaha po kompromise a situáciu rieši presunom ich konania z barov, klubov a reštaurácií do „bezpečnejších miest“, akými sú napríklad podniky s bowlingom.
Väčšiu námahu a energiu dávajú do organizovaní skôr športovo zameraných teambuildingov, napríklad do „escape rooms“, únikových hier.
Firmy tiež vyzývajú zamestnancov, aby si na večierky priviedli svojich partnerov či deti. Ich prítomnosť by mala zaistiť vhodnejšie správanie a zabezpečiť tak menej spoločenských incidentov.
Večierky na Slovensku
Zamestnanecký benefit organizovania firemných akcií má podľa portálu Platy.sk k dispozícii približne 35 percent zamestnancov. „Tento podiel sa pritom stále zvyšuje,“ dodáva pre TREND.sk Nikola Richterová z portálu Profesia.sk.
Akcie pre zamestnancov sú najčastejšie v Bratislavskom kraji, kde ich ponúka až 41 percent zamestnávateľov, a iniciátormi bývajú skôr súkromní zahraniční zamestnávatelia. Pri súkromných domácich spoločnostiach je to 31 percent zamestnancov a pri štátnych a obecných firmách je to 13 percent zamestnancov.
„Čo sa týka obťažovania, k tomu my žiadne údaje nemáme, ani nemáme nejaké znalosti o tom, že by slovenskí zamestnávatelia riešili problém s obťažovaním na firemných akciách,“ dodáva N. Richterová.