Bankovky a mince sú po stáročia symbolom bohatstva. Tak ako sa ľudstvo rozvíja v každej inej oblasti, aj platobný styk sa rozvíja. Napriek tomu má hotovosť vlastnosti, pre ktoré fyzické peniaze s peňaženiek ľudí nezmiznú. Budúcnosť platenia vyzerá ale inak.
„Aj napriek tomu, že dlhodobo vedieme verejnú diskusiu o tom, či je možné legislatívne zabezpečiť, aby si obchodníci sami mohli zvoliť či budú prijímať len bezhotovostné platby, nemyslím si, že by došlo k úplnému presúvaniu hotovostných platieb smerom k bezhotovostným modelom. Napríklad aj v takej pokročilej spoločnosti ako je Švédsko vidíme, že určité percento hotovosti môže byť žiadúce,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
Okamžité platby sú malá revolúcia. Na Slovensku ich od februára zavedú tri banky
Hotovosť nemizne, no budúcnosť je inde
To, po čom ľudia skutočne túžia je vlastná sloboda pri rozhodovaní. Preto hotovosť má aj naďalej svoje miesto v ekonomike a technológie ju úplne nenahradia. Tomu rozumejú aj kartové spoločnosti, ktoré sa samozrejme snažia o rozvoj bezhotovostného styku. „Každý by mal mať možnosť si vybrať, ktorý spôsob mu viac vyhovuje. Tento pokrok by teda nemal byť na úkor slobody rozhodovania každého z nás,“ dopĺňa M. Čarný.
Napriek tomu aj platby na Slovensku budú postupne čoraz modernejšie. Čoraz častejšie sa budú platobné karty tokenizovať do rôznych mobilných zariadení. Fyzická platobná karta bude zostávať v peňaženke a platobným prostriedkom bude ešte vo väčšej miere elektronika. „Budeme svedkami ďalšej digitalizácie v oblasti platieb a s ňou spojenou tokenizáciou platobných kariet do ďalších typov nositeľných zariadení. Na ňu mala veľký vplyv pandémia, podľa našich odhadov urýchlila tempo zmien v tejto oblasti o tri až štyri roky,“ hovorí Čarný s tým, že týmto smerom pôjde napríklad aj verejná správa a školstvo.
Nositeľná elektronika má svoje pevné miesto v platobnom styku už teraz. Budúcnosť každopádne vidíme vo virtuálnych kartách, ktoré sú zároveň aj šetrnejšie k prírode. V našom nedávnom prieskume uviedlo päť percent Slovákov, že plastovú kartu už vôbec nepotrebujú, všetko platia pomocou mobilného telefónu či hodiniek a toto číslo pomaly rastie,“ hovorí M. Čarný.
Fyzická platobná karta by sa v budúcnosti mohla stať prežitkom. „Budúcnosť nositeľných zariadení si predstavujem tak, že bežný užívateľ bude mať platobnú kartu uloženú na niekoľkých miestach, či už pôjde o telefón, hodinky, prsteň, bundu alebo čapicu. V danej chvíli teda zaplatí tím, čo bude mať po ruke. Vždy si bude môcť vybrať niečo iné,“ hovorí M. Čarný.
Platenie sa ešte zjednoduší
Ďalším trendom je zjednodušenie bezkontaktných platieb. „Služba Mastercard Click to Pay vám umožní jednoduché platby na internete cez prehliadač alebo mobilnú aplikáciu obchodníka a to na jedno kliknutie, bez zdĺhavého prepisovania údajov z karty,“ upozorňuje M. Čarný.
Táto inovácia bude fungovať podobne ako keď si zákazníci v niektorom z e-shopov uložia údaje o svojej karte. „Rovnako budete môcť realizovať aj jednorazové nákupy. Na jedno kliknutie potvrdíte platobnú kartu, ktorou chcete zaplatiť a následne už len autorizujete transakciu. Nie je potrebné sa báť ani prípadného zneužitia, číslo karty totiž bude zašifrované v podobe jednorazového tokenu,“ hovorí M. Čarný.
Rozvoj moderných spôsobov platieb je jednoznačný už aj v súčasnosti. Podľa posledného prieskumu Mastercard až 53 percent platieb na Slovensku prebehne kartou. Mohlo by to byť až 73 percent, keby na Slovensku bolo viac platobných terminálov. Na Slovensku bolo ku koncu prvého polroka tohto roka celkovo viac ako 64-tisíc platobných POS terminálov, no aj tak zhruba pri každej piatej platbe sa klient u obchodníka stretne s tým, že platba kartou nie je možná.
Údaje spoločnosti Mastercard navyše ukazujú, že obchodníci, ktorí neumožňujú bezhotovostné platby sa oberajú o tržby. „Vieme totiž, že keď obchodník začne prijímať bezhotovostné platby, jeho tržby sa zdvihnú o dvanásť až osemnásť percent,“ poznamenal M. Čárny.
Články označené logom TREND WE KNOW HOW sú pripravené v spolupráci s komerčnými partnermi. Redakcia nie je ich autorom, napriek tomu môžu byť pre čitateľa prínosné.